hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > شیراز به استقبال سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس می‌رود

شیراز به استقبال سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس می‌رود

مديرعامل شركت توسعه گردشگري فارس از برگزاری  سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري پارس و چهاردهمين نمايشگاه ملي صنايع دستي به میزبانی این استان در دی‌ماه امسال خبر داد.

احمدرضا نقيب‌زاده امروز دوشنبه ۲۹ آبانماه در يك كنفرانس خبري كه به منظور رونمايي از سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري پارس و چهاردهمين نمايشگاه ملي صنايع دستي برگزار شد، بيان كرد: استان فارس با در اختيار داشتن سهم زيادي از گردشگري کشور به عنوان سومين حرم اهل بيت(ع)، چهارمين استان پرجمعيت و پنجمين استان پهناور کشور، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که هر قسمت از آن شامل یک یا چند ویژگی منحصر به فرد است که بسیاری از افراد چه ایرانی چه غیر ایرانی با خیلی از این جاذبه‌ها آشنایی ندارند.

نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: از این بابت برگزاری نمایشگاه گردشگری یکی از بهترین روش‌های معرفی این جاذبه‌های گردشگری به دیگران است. برخی از نقاط آنچنان زیبا و چشم نوازند که مانند آن را در جايي ديگر نمی‌توان یافت.

مديرعامل شركت توسعه گردشگري استان فارس با بیان اینکه نمایشگاه‌ها فرصت‌هایی هستند برای معرفی جاذبه‌ها، امکانات و ظرفیت‌های صنعت، گفت: با این حال نتایج برگزاری این رویداد زمانی مطلوب خواهد بود که ملاحظات تخصصی و حرفه‌ای در آن‌ لحاظ شود.

 

نقیب‌زاده گفت: در ایران به عنوان کشوری که گردشگری در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه آن نقش مهمی دارد و قرار است در آینده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور باشد، باید نگاه‌ها به این صنعت تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از جلوه‌گاه‌های این تغییر دیدگاه می‌تواند همین نمایشگاه‌ها باشد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در مقیاس بین‌المللی، امری است که باید به شرکت‌های دارای تخصص در این زمینه سپرده شود؛ شرکت‌هایی که بازارهای جهانی را می‌شناسند و از ابزار و اعتبار لازم برای جلب حضور شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا برخوردارند.

مديرعامل شركت توسعه گردشگري استان فارس ادامه داد: از آنجايي که تقاضای سفر به استان فارس شامل گردشگران درون و برون مرزی، ملی و بین المللی است، علاوه بر اکوسیستم و غنای فرهنگی و تاریخی منطقه، وجود جاذبه‌های شهری بسیار قدرتمند، حمایت بخش دولتی و خصوصی، استفاده از انگیزاننده‌های مختلف و برپایی جشنواره‌ها و همایش‎های مختلف موجب حضور گردشگران از مناطق مختلف در استان شده است لذا توجه ويژه‌اي به برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري انجام شده است.

نقیب‌‌زاده همچنین گفت: سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري پارس و چهاردهمين نمايشگاه ملي صنايع دستي با حمايت همه جانبه و اعتماد استانداري فارس، اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و ساير متوليان گردشگري در بخش دولتي و خصوصي، با نگاهي متفاوت نسبت به ادوار گذشته طرح ريزي شده تا خروجي آن، کسب دستاوردهاي مورد نظر تمام شرکت کنندگان اعم از بازديدکنندگان، غرفه داران، حاميان  و مشارکت کنندگان باشد. 

وی همچنین تبیین ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی، ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و درآمدزایی صنوف گردشگری، بهره مندی از بازارهای نوظهور بر پایه سلایق جدید گردشگری، دسترسی به بازرهای جدید با رویکرد توسعه گردشگری فارس، انتقال تجربیات و تقویت دیپلماسی عمومی، بسترسازی تعامل با شرکت‌ها و موسسات گردشگری ملی و بین‌المللی، فراهم آوردن بستری مناسب برای بیان ایده‌های نو و خلاقانه، رونق کسب و کار و کارآفرینی (استارت‌آپ‌های گردشگری)، توسعه گردشگری پاک، آشنایی فعالین صنعت گردشگری با مباحث نوین(تولید محتوا، اینترنت اشیاء، W3) در گردشگری، رونق و توسعه گردشگری سلامت و معرفی بسته‌های سفر با هدف توزیع همه زمانی و همه مکانی گردشگری در فارس را از مهمترین اهدافی عنوان کرد که در برپایی این نمایشگاه دنبال می‌‌شود. 

مديرعامل شركت توسعه گردشگري استان فارس همچنین گفت: در حاشيه نمايشگاه برنامه‌هاي علمي رويدادي همچون؛ ميز ملي گردشگري ادبي، ميز ملي گردشگري خوراک و اقوام و ميز ملي گردشگري عشاير اجرایی می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی هم علاوه بر فروش و بازاریابی محصولات دست ساز هنرمندان و صنعتگران سراسر کشور، این نمایشگاه محل امن و مناسبی برای انتقال تجربیات ث تخصص‌ هنرمندان صنایع دستی در قالب نشست‌های تخصصی خواهد بود. 

نقیب‌زاده عنوان کرد: امسال شرکت توسعه گردشگری فارس به عنوان برگزار کننده این دو نمایشگاه تخصصی قصد دارد با رویکردی جدید و متفاوت تر از سال‌های گذشته رویدادی را در دو حوزه تخصصی گردشگری و صنایع دستی در شیراز  رقم بزند که توسعه گردشگری استان را در تمام ابعاد شاهد باشیم که بی شک در این مسیر به همراهی بیشتر خبرنگاران، عکاسان خبری و فعالان حوزه رسانه نیازمندیم. 

 

وی گفت: همچنین در این راستا شرکت توسعه گردشگری فارس برنامه‌‌های جنبی متعددی در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی و رسانه در طول برگزاری این دو نمایشگاه تخصصی در نظر گرفته است.

مديرعامل شركت توسعه گردشگري فارس در بخش پایانی سخنان خود ار برپایی نمایشگاه عکس گردشگری ویژه خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های استان خبر داد و افزود: تمام خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های فارس می‌توانند دو قطعه عکس با تم گردشگری و صنایع دستی، که در یک سال گذشته تهیه کرده‌اند را به دبیرخانه سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس ارسال کنند که پس از بررسی داوران بخش عکس این  دبیرخانه، عکس‌های برتر در قالب  یک غرفه در نمایشگاه گردشگری پارس به نمایش در می‌آیند و طبق نطر سنجی که از بازدید کنندگان نمایشگاه انجام می‌شود، جوایزی به عکاس‌های عکس برتر اهدا می‌شود که طبق پیش بینی‌ها ۵ عکس برتر معرفی می‌شوند.

 نقیب‌زاده از اختصاص غرفه اطلاع رسانی و مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نمایشگاه گردشگری پارس هم خبر داد و عنوان کرد: برای تسهیل در کار خبرنگاران و انعکاس بهتر اخبار نمایشگاه و رویدادها و برنامه‌های جنبی روزانه که در این نمایشگاه‌های تخصصی شیراز برگزار می‌شود یک غرفه نمایشگاهی مجهز به کامپیوتر ، لب تاپ، فکس و اینترنت برای اطلاع رسانی خبرنگاران در نظر گرفته شده که در قالب آن خبرنگاران و عکاسان می‌توانند اخبار نمایشگاه را در سریع ترین زمان ممکن به رسانه‌های خود انتقال دهند. 

نقیب‌زاده با بیان اینکه روز انتهایی نمایشگاه، معرفی رسانه برتر، برگزاری کارگاه آموزشی گردشگری و رسانه و برگزاری مسابقه گزارش نویسی حوزه گردشگری و صنایع دستی نيز در طول برگزاری نمایشگاه مد نظر است؛ گفت: متقاضيان حضور در اين نمايشگاه مي توانند به وب سایت Shirazite.com مراجعه كنند.

وجه تمایز نمایشگاه بین‌المللی پارس نسبت به سایر نمایشگاه‌ها

 محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگري و امور زائرين استانداري فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه استان فارس در حوزه گردشگري، اقتصاد گردشگري، جذب سرمايه گذار و تحكيم زيرساخت‌های این صنعت تلاش مي‌كند تا هميشه در قله بماند، گفت: امسال هم اهتمام ويژه‌اي براي برگزاري اين نمايشگاه ايجاد شده است.

 

وی به شاخصه‌هاي اين نمايشگاه مبنی بر تمركز ويژه بر موضوعات روابط بين‌الملل توسط سفارتخانه‌ها و خواهر خوانده‌ها، پيش‌بيني امتيازات ويژه، برپایی ميز عشاير، ارائه آموزش‌هاي عمومي، مبحث اشتغال مولد، حضور ايرلاين‌هاي داخلي و خارجي در راستاي ارتقاي مراودات بين‌المللي، توجه به رونق سرمايه گذاري و ارائه بسته‌هاي بي نام اشاره کرد و گفت: از آنجا که عناصر رفاه، آسايش و خانواده سه محور كليدي در حوزه گردشگري مطرح است و ما هم در این نمایشگاه این مهم را دنبال می‌کنیم.

معاون گردشگري و امور زائرين استانداري فارس تصریح کرد: ايجاد رغبت براي حضور بانک‌های دولتی و خصوصي براي ورود به پروژه‌هاي گردشگري كوچك مقياس در این نمایشگاه نیز پیش‌بینی شده است.

 رویداد گردشگری انار و خرمالوی باغ‌های قصردشت ثبت ملی شود

محمدحسن اسدي، شهردار شيراز نیز در این نشست خواستار تداوم موضوع برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس پس از آیین رونمایی شد و تاکید کرد: باید اطلاع رساني به نحو مطلوب برای بهره‌مندی کافی از نمايشگاه در دستور کار قرار گیرد، چرا که در هر زمينه‌اي نتيجه گرايي بسيار اهمیت دارد

وی ادامه داد: وجود ظرفيت‌های بالقوه در شيراز در بين سایر شهرها و كلانشهرهاي ایران، جاي كار زيادي ایجاد کرده، چرا که هر يك از اين ظرفيت‌ها خود قابليت اجرای رويدادهاي مختلف را دارد. 

 

شهردار کلانشهر شیراز به برگزاری جشنواره خرمالو و انار باغ‌هاي قصردشت که از روز گذشته آغاز شده هم اشاره کرد و گفت: این مهم باید به عنوان يك رويداد مطلوب گردشگری، ثبت ملی شود. 

اسدی ادامه داد: در کلانشهر شیراز ۵ زير ساخت گردشگري در شيراز تعريف شده که شامل پارك آبي، آکواریوم، باغ پرندگان و شهربازي و تله كابين می‌شود.معتقديم اگر اين ۵ زير ساخت اجرايي شود اقتصاد شیراز متحول خواهد شد و در نهایت موجب رضايتمندي شهروندان این کلانشهر مي‌شود. 

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: مجموعه گردشگری قصر ابونصر و برم دلك نیز از فرصت‌هاي گردشگري در شیراز محسوب می‌شود که مغفول مانده است. 

حق فارس است که کانون‌ رویدادهای گردشگری شود

 سید مؤيد محسن‌نژاد، مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي فارس نیز در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت بالای استان در بحث صنایع دستی، گفت: وجود بيش از ٨٠ رشته صنايع دستي در این استان موجب اعطای عنوان چند شهر و روستای ملی صنایع دستی شده است. 

وی با تاکید بر اینکه وظيفه ما تسهيل گيري و هموار سازي براي ورود و فعاليت بخش خصوصي در حوزه گردشگري است، چرا كه صنعت گردشگري مي‌تواند اقتصاد استان را متحول كند، افزود: در فضاي همدلي، اهداف محقق مي‌شوند. 

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي فارس با تصریح بر اینکه حق استان است كه فارس كانون رويدادهاي گردشگری و صنايع دستي و ميراث فرهنگي باشد، گفت: ١٠ درصد آثار ثبتي كشور متعلق به شيراز است و با اضافه شدن كاروانسراي ايزدخواست هم بيشترين آثار ثبتي جهاني را نيز در ايران به خود اختصاص داده است و به همين دليل مي‌تواند كانون رويداهاي مختلف باشد. 

 

به گفته محسن‌نژاد، وقتي يك رويداد در يك موقعيت جغرافيايي اجرا مي‌شود تمام اركان آن منطقه درگير رویداد مي‌شوند و لذا بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه اين رويداد در بحث اشتغال به گونه‌اي توانمند عمل كند تا مردم خود هم احساس و هم مشاركت کنند. 

وی اضافه کرد: پس از استان تهران، برگزاری نمايشگاه گردشگري پارس در شيراز مهمترين رويداد گردشگري ایران محسوب مي‌شود که در كنار اين نمايشگاه، نمایشگاه صنايع دستي در قالب روستا و شهرهاي ملي و جهاني نیز اجرایی خواهد شد. 

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي فارس با بیان اینکه رويداد نشان ملي در دي ماه نيز اجرايي خواهد شد، گفت: تلاش كرده‌ايم تا اشتراكات ديدگاه‌ها را در راستاي تسهيل امور سرمايه گذاري احصاء كنيم. 

محسن‌نژاد گفت: تلاش خواهد شد تا جشنواره انار و خرمالوي باغ‌هاي قصردشت نیز در تقويم رويدادهاي گردشگري ايران به ثبت برسد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد