hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > دست بافته‌های عشایری صاحب شناسنامه می‌شود

دبیر میز ملی گردشگری عشایر:

دست بافته‌های عشایری صاحب شناسنامه می‌شود

دبیر میز ملی گردشگری عشایر با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه‌دار شدن دست بافته‌های عشایری‌ست، گفت: رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

اسماعيل خسروانی در یک کنفرانس خبری بیان کرد: هدف ما در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر به میزبانی شیراز، معرفی قومیت‌ها نیست بلکه این رویداد جنبه گردشگری تخصصی دارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان همه تیره‌های عشایر در این رویداد شرکت کرده‌اند، افزد: علی‌رغم اینکه ایران بیشترین تنوع قومی در دنیا را دارد اما متاسفانه در گردشگری قومی در رتبه پنجم جهان قرار داریم.

خسروانی اضافه کرد: در مقوله گردشگری و تجربه ‌گرایی گردشگری عشایر نیز کار نشده و پس از ۱۰ سال میز ملی گردشگری عشایر توسط دفتر توسعه گردشگری داخلی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به وجود ۱۰۴ ایل و ۱۸ قبیله اصلی در ایران که شامل آداب و پوشش و خوراک می‌شود، عنوان کرد: گردشگری پایدار مهمترین رویکردی است که ما در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌کنیم.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر تاکید کرد: تلاش ما این بوده که عشایر با گردشگری به نوعی خودکفا شوند، چرا که مدرنیت در حال ورود به زندگی عشایر است.

ایجاد برند بین‌المللی برای گردشگری عشایر

خسروانی با بیان اینکه سازماندهی فعالان بومی، مهمترین کار میز ملی گردشگری عشایر است، ادامه داد: در تلاشیم یک برند بین‌المللی گردشگری عشایر ایجاد کنیم.در این راستا یک لوگو برگرفته از یک بز کوهی ۷ هزار ساله طراحی شده است.

او با یادآوری اینکه در راستای برگزاری این رویداد، کلاس آموزشی برای عشایران نیز برگزار شد؛ از ساماندهی تورهای گردشگری عشایر خبر داد و گفت: یکی از رویکردهای ما در این میز، حفظ محیط زیست است.

این مقام مسئول در حوزه عشایر خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه دار شدن دست بافته‌های عشایری است که رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

خسروانی از همکاری مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مسئول توسعه گردشگری کشاورزی و امور بین‌الملل سازمان جهادکشاورزی استان فارس، مجری این رویداد، مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس، کارگزاران شهرداری و اصحاب رسانه در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر قدردانی کرد.

دهکده دائمی گردشگری عشایر در آینده‌ای نزدیک در فارس اجرایی می‌شود

مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس  نیز در ادامه این نشست بیان کرد: این رویداد با حضور عشایر استان‌های‌ کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، عشایر قشقایی، ترکمن، عرب، باصری و‌...برگزار شد.

روح‌الله روانشاد ادامه داد: این رویداد با رویکرد حضور گردشگران داخلی و خارجی در حوزه عشایر در دستور کار قرار گرفت.

او گفت: تلاش شد تا در راستای برگزاری این رویداد، ورکشا‌پ‌های تخصصی ویژه گردشگری عشایر برگزار شود تا سبک و زندگی عشایر در بخش صنایع دستی، آداب و رسوم و...به نمایش گذاشته شود.

روانشاد خاطرنشان کرد: پروتکلی توسط میز ملی گردشگری عشایر تنظیم شده که بر اساس آن ایل‌راهها، مکان‌های کوچ و اسکان موقت و دائم جانمایی می‌شود و همچنین بسته‌های تور تدوین و به آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شوند. 

مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: برای نخستین بار بافت سیاه‌چادر که در حال منسوخ شدن است، در این رویداد به نمایش گذاشته شده است.

او ضمن اشاره به نبود منبع اطلاع‌رسانی واحد پیرامون مباحث گردشگری عشایر، از اجرایی شدن تورهای گردشگری عشایر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دهکده دائمی گردشگری عشایر در آینده‌ای نزدیک نیز در فارس اجرایی می‌شود.

روانشاد اضافه کرد: طرحی تحت عنوان طرح جامع گردشگری عشایر در حال تدوین است که وظایف تمام دستگاه‌ها، استانداردها، قیمت‌ها و ...در آن مشخص است و توسط سایت اعلامی بارگزاری می‌شود.

مجری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر نیز در این نشست عنوان کرد: از آنجا که یکی از اهداف اصلی این میز خودکفایی عشایر است، تلاش شد تا در کنار حضور نمایشی اقوام، غرفه‌داران به سمتی هدایت شوند که برای آنها درآمدزا باشد.

صفرپور کرد: برخلاف دیگر جشنواره‌های اقوام، هیچ هزینه‌ای از اقوام حاضر در این رویداد گرفته نشده است.همچنین اسکان شبانه اقوام شرکت کننده به تعداد ۶۸ نفر هم با کمک دستگاههای مختلف به ویژه جهاد کشاورزی فارس فراهم شده است.

صفرپور یادآور شد: یک گروه موسیقی بین‌المللی از کردستان نیز به صورت افتخاری در بازه زمانی برگزاری این رویداد به اجرا پرداخته‌اند. بنابراین گزارش، نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر از روز دوشنبه ۲۲ آبانماه در حال اجراست و تا امروز جمعه ۲۶ آبانماه ادامه دارد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد