به گزارش اکوایران، از بهمن ماه سال گذشته فاز دوم طرح هوشمندسازی نرخ آرد و نان کلید خورد. اکنون پس از 10 ماه نانوایان نسبت به این طرح به دلیل عدم تامین آرد مورد نیاز معترض هستند. تقریبا از اوایل سال جاری اخبار جست و گریخته‌ای از نانوایی ها به گوش می‌رسید که سهمیه آرد آنها کاهش یافته است.

رویدادیی که حتی اتحادیه نانوایان هم  نمی دانست دلیلش چیست. رئیس اتحادیه آرد سنگگ بارها به « اکوایران» گفته بود، آنها هم نمی‌دانند که چرا سهمیه آرد برخی نانوایان یک باره کاهش یافته است. اما ظاهرا دلیل کاهش سهمیه آرد گروهی از نانوایان و در مقابل افزایش سهمیه آرد برخی دیگر ، میزان پخت آنها بوده است. سیاستی که به صورت رسمی  کوروش نجم آبادی مدیر طرح هوشمندسازی کارت‌خوان‌های نانوایی‌های کشور در گفتگویی تلویزیونی از آن خبر داد. 

به گفته نجم آبادی در جریان اجرای فاز دوم طرح هدفمندی آرد و نان، هر  نانوا به میزان فروش خود از دولت یارانه دریافت .

طبق داده‌های دفتر هوشمندسازی کارت‌خوان‌های نانوایی‌های کشور در حال ۷۶ هزار و ۶۴۰ دستگاه هوشمند پروژه نان در نانوایی‌ها نصب شده و تعدادی از دستگاه‌ها نیز پشتیبان هستند که از طریق خط تلفن ارتباط برقرار می‌کنند.

 مدیر طرح هوشمندسازی کارت‌خوان‌های نانوایی‌های کشور، در مورد آخرین وضعیت فاز دوم طرح هوشمندسازی نرخ آرد و نان گفت: در طرح حاضر یک سامانه فروش نان طراحی شده است که براساس آن ، اطلاعات نان فروخته شده، آرد مصرفی و ... را می‌توانند روی دستگاه هوشمند خود (نانوایان) دریافت می‌شود.

نجم آبادی معتقد است: اجرای این طرح نقش مهمی در ایجاد رقابت بین نانوایی‌ها در ارتقای کیفیت نان دارد همچنین با نصب دستگاه کارت‌خوان، تمامی نانوایی‌ها رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا براساس میزان پخت نان یارانه دریافت می‌کند.

او ادامه داد: قرار است هر نانوا به میزان فروش خود از دولت یارانه دریافت کند به طوری که نانوایان بدانند که این دستگاه با یک نرم افراز اندرویدی میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی را به دقت ثبت و رصد می‌کند.

او درخصوص زمان رونمایی سامانه جدید گفت: در آینده نزدیک احتمالا در یک الی دوهفته آینده رونمایی خواهد شد.