hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > پروژه مرمت آرامگاه سعدی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

یک مسئول در میراث فرهنگی فارس:

پروژه مرمت آرامگاه سعدی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس گفت: پروژه مرمت بنای آرامگاه سعدی تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوار هستیم که طی یک ماه آینده، کامل شود.

محمدتقی قلعه‌نویی با بیان اینکه حدود 70 روز از آغاز پروژه مرمت بنای آرامگاه سعدی می‌گذرد، گفت: این اثر ارزشمند معماری، طی چنددهه اخیر به تدریج دچار آسیب‌هایی شده بود.

او گفت: بنای این آرامگاه سال 1330 احداث شده و از ابتدای دهه 60 تاکنون نیز کار مرمت جدی بر روی این بنای معماری انجام نشده است.

معاون میراث فرهنگی استان فارس خاطرنشان کرد که مرمت‌ بنای آرامگاه سعدی را متخصصان مرمت تخت جمشید بر عهده‌ دارند.

سرپرست تیم مرمت آرامگاه سعدی نیز گفت: در این پروژه از اصول و روش‌های علمی و دقیق استفاده می‌شود.

زارع گفت: عمده‌ترین مشکل آرامگاه، جدا شدن سنگ‌های دیواره فضای داخلی و ستون‌های بیرونی بنای آرامگاه بوده که با روش‌های استحکام‌بخشی سنگ به دیواره، مرمت این بخش انجام شده است.

او بابیان اینکه مرمت پنجره ضلع شمالی با وزن ۲ تن و ارتفاع بیش از ۷ متر و در ضلع غربی آرامگاه با وزن بالای یک‌تن سخت‌ترین بخش مرمت بنا بود، گفت: به دلیل اهمیت حفظ بنا مرمت این ۲ بخش کاملاً با دست و استفاده از جرثقیل دستی انجام شد.

زارع با اشاره به‌ضرورت حفظ کردن شکل ظاهری بنا، ادامه داد: مرمت این بنا با نگاه با استفاده از شیوه‌های مرمت سنگ در تخت جمشید انجام شده است.

پیاده‌راه‌سازی مجموعه تخت‌جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز از انجام عملیات پیاده راه‌سازی و کف سازی محور ورودی مرجوعه جهانی تخت جمشید خبر داد.

سید مؤید محسن نژاد با بیان اینکه، 20 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است، گفت: این اقدام برای مناسب سازی مسیر تردد گردشگران در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد