hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهترین روش‌های جوان‌سازی پوست

بهترین روش‌های جوان‌سازی پوست

جوان‌سازی پوست دغدغه‌ای جدید طی سال‌های اخیر است که پیشرفت علم و تکنولوژی نیز کمک زیادی به آن کرده است. افزایش سن، ژنتیک، نور خورشید و جوش و ضایعات پوستی می‌توانند منجر به تغییراتی در بافت پوست و ظاهر آن شوند. جوانسازی پوست، اصطلاحی با یک معنی گسترده است که شامل روش‌هایی برای بازسازی و ترمیم پوست شده و در نهایت کمک‌تان می‌کند سالم‌تر و جوان‌تر با پوستی مستحکم‌تر و زیباتر به نظر برسید.
محصولات و شیوه‌های جوان‌سازی پوست می‌توانند مشکلات ظاهری پوستی خفیف تا متوسط را کاهش بدهند. ضمنا خیلی از روش‌های جوان‌سازی پوست موجب افزایش تولید کلاژن شده و استحکام پوست را افزایش می‌دهند.
جوان‌سازی پوست چیست؟
تکنیک‌های جوان‌سازی پوست شامل روش‌های غیرتهاجمی مانند لایه برداری با مواد شیمیایی و لایه برداری با لیزر و روش‌های کمی تهاجمی مانند تزریق بوتاکس یا میکرونیدلینگ می‌شود.

روش‌ها و محصولات جوان‌سازی پوست می‌توانند مشکلات پوستی زیر را برطرف کنند:
  • آسیب پوستی ناشی از نور خورشید
  • اسکار‌های به جا مانده از جوش و آسیب و آبله مرغان
  • چین و چروک‌ها (هم چروک‌های ثابت و هم چروک‌های متحرک که تحت تاثیر حرکات صورت‌اند)
  • تیره‌گی پوست (هایپرپیگمانسیون)
  • افتادگی پوست
  • یکدست نبودن رنگ پوست و کدری آن
جوان‌سازی پوست صورت
روش‌های جوان‌سازی پوست می‌توانند ظاهر مشکلات خفیف تا متوسط پوست را کاهش داده و به جلوه‌ی جوان‌تر صورتتان کمک کنند. شما می‌توانید از شیوه‌های جراحی یا غیرجراحی جوان‌سازی پوست استفاده کنید.
روش‌های جراحی جوان‌سازی پوست شامل لیفت صورت، لیفت گردن و بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) می‌شوند. برخی از روش‌های جوان‌سازی پوست مانند بوتاکس و فیلر‌های پوست نیز جزو روش‌های غیرجراحی جوان‌سازی پوست تلقی می‌شوند.
جوان‌سازی پوست و لایه برداری پوست
خیلی وقت‌ها جوان‌سازی پوست و لایه برداری پوست به اشتباه به جای هم استفاده می‌شوند یا یکی محسوب می‌شوند، اما جوان‌سازی پوست بسیار فراتر از لایه برداری پوست است. به طور کلی، جوان‌سازی پوست به هر درمان یا تکنیکی گفته می‌شود که برای بهبود وضعیت و ظاهر و شادابی پوست به کار می‌رود.
لایه برداری پوست یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است که شامل برداشتن لایه‌ی رویی پوست به منظور افزایش تولید و رشد سلول‌های جدید پوست و افزایش تولید کلاژن انجام می‌شود. روش‌هایی مانند لایه برداری پوست با لیزر و لایه برداری پوست با مواد شیمیایی، دو رویکرد متداول در لایه برداری پوست هستند.
محصولات موضعی جوان‌سازی پوست
افرادی که دچار مشکلات پوستی در سطح خفیف هستند و دوست دارند ظاهر پوست خود را بهتر و جوان‌تر کنند می‌توانند به جای روی آوردن به یک رویکرد گرانقیمت یا تهاجمی، با استفاده از محصولات جوان‌سازی پوست که در داروخانه‌ها موجودند تا حدودی به هدف خود برسند. کرم‌ها، سرُم‌ها و ماسک‌های جوان‌سازی پوست در تمام داروخانه‌ها در دسترس‌اند.
کرم‌ها و سرم‌های جوان‌سازی پوست

بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
کرم‌ها و سرم‌های جوان‌سازی پوست دارای فرمولاسیون مرطوب کننده و آبرسان بوده و حاوی عناصر و ترکیباتی هستند که معمولا در محصولات ضد پیری پوست موجودند. میزان تاثیرگذاری این محصولات بستگی به نوع پوست شما، عناصر فعال موجود در محصول و میزان غلظت این عناصر دارد. عناصری که معمولا در کرم‌ها و سرم‌های جوان‌سازی پوست وجود دارند شامل موارد زیر می‌شوند:
  • رتینوئید‌ها یا ترکیبات ویتامین A مانند رتینوئیک اسید و رتینول می‌توانند از چین و چروک‌های ریز کم کرده و علائم پیری پوست را به حداقل برسانند.
  • هیدروکسی اسید‌ها مانند آلفا هیدروکسی اسید‌ها (AHAs)، بتا هیدروکسی اسید‌ها (BHAs) و پلی هیدروکسی اسید‌ها که لایه‌ی رویی پوست را به آرامی لایه برداری کرده و موجب رشد سلول‌های جدید پوست می‌شود. AHA‌ها شامل گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید و سیتریک اسید می‌شوند.
  • هیالورونیک اسید (HA) به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند.
  • نیاسینامید که یک آنتی اکسیدان مرتبط با نیاسین (ویتامین B۳) است می‌تواند جلوه‌ی چین و چروک‌ها را کمتر کرده و انعطاف پذیری پوست را افزایش داده و به حفظ رطوبت پوست کمک کند.
  • پپتید‌ها مولکول‌هایی طبیعی هستند که تولید کلاژن جدید را افزایش داده و بافت پوست را نرم و لطیف می‌کنند.
  • عصاره هسته انگور دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند.
  • کوآنزیم Q۱۰ از پوست در برابر چین و چروک‌ها و آسیب‌های سطحی محافظت می‌کند.
  • عصاره‌های چای سبز و سیاه و اولانگ دارای خاصیت ضد التهابی بوده و حاوی آنتی اکسیدان هستند.
  • ویتامین C یا اسید اسکوربیک یک آنتی اکسیدان بوده و از پوست در برابر آسیب نور خورشید و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ضمنا این ویتامین می‌تواند ظاهر چین و چروک‌ها را کاهش داده و تولید کلاژن را افزایش بدهد.
  • ویتامین E که به آن آلفاتوکوفرول نیز می‌گویند با همکاری ویتامین C می‌تواند بازسازی و ترمیم پوست را افزایش داده و پوست را نرم و لطیف کند.
ماسک‌های جوان‌سازی پوست
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
ماسک‌های جوان‌سازی پوست صورت از عناصر فعالی تهیه شده‌اند که خواص ضد پیری داشته و به تولید کلاژن کمک می‌کنند. ماسک‌های صورت حاوی خیلی از همان عناصری هستند که در کرم‌ها و سرُم‌های جوان‌سازی پوست وجود دارند. استفاده از ماسک برای جوان‌سازی پوست، روشی بالقوه برای به کار بردن عناصر فعالی است که پوست را جوان‌سازی می‌کنند.
روش‌های غیر تهاجمی جوان‌سازی پوست
برخی از افرادی که دارای مشکلات پوستی چشمگیرتری هستند می‌توانند از شیوه‌های غیرتهاجمی لایه برداری پوست نتیجه بگیرند. یک جراح زیبایی می‌تواند در مطب خود، درمان‌های زیر را برای برداشتن لایه‌ی رویی پوست‌تان انجام داده و شرایط رشد سلول‌های جدید پوست را فراهم کند.
جوان‌سازی پوست با لایه برداری با مواد شیمیایی
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
لایه بردار‌های شیمیایی پوست محصولاتی هستند که با استفاده از یک محلول اسیدی می‌توانند آسیب‌های سطحی پوست مانند اسکار‌های خفیف را برطرف کنند. جراح زیبایی شما از محلولی مانند سالیسیلیک اسید برای پوست‌تان استفاده می‌کند. این محلول اسیدی، سلول‌های کهنه‌ی پوست را تخریب کرده و لایه‌ای نازک از روی پوست‌تان را برمی‌دارد.
نتایجی که از این روش گرفته می‌شود به قدرت اسید به کار برده شده و عمق لایه‌ی برداشته شده از پوست‌تان بستگی دارد. نتایج به دست آمده از یک لایه برداری عمقی می‌تواند تا ده سال نیز باقی بماند. عوارض جانبی احتمالی ناشی از لایه برداری پوست با مواد شیمیایی شامل تورم، سوزش و قرمزی می‌شود که می‌تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد و بستگی به میزان لایه برداری دارد. لایه برداری‌های در حد متوسط تا عمیق ممکن است منجر به عفونت‌های باکتریایی نیز بشوند.
جوان‌سازی پوست با لیزر

بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست

در جوان‌سازی پوست با لیزر از لیزر برای لایه برداری پوست یا گرما دادن پوست جهت تولید کلاژن استفاده می‌شود. در درمان پوست با لیزر فرسایشی از گرما برای تحریک کلاژن سازی استفاده می‌شود (همه‌ی انواع لیزر برای جوان‌سازی پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند).
نتایج جوان‌سازی پوست با لیزر در صورتی که از پوست‌تان در برابر آسیب ناشی از نور خورشید مراقبت کرده و از محصولات ضد پیری پوست استفاده کنید، می‌تواند تا سال‌ها باقی بماند. کیت‌های خانگی لیزر، لیزر‌های غیرفرسایشی هستند که می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند، اما نسبت به انواع لیزر‌هایی که در متخصص زیبایی در کلینیک به کار می‌برد، قدرت کمتری دارند.
عوارض جانبی ناشی از جوان‌سازی پوست با لیزر شامل احساس سوزش و خارش، پوسته پوسته شدن، تورم و قرمزی می‌شود. ممکن است تا یکی دو ماه احساس کنید پوست‌تان آفتاب سوخته شده یا صورتی رنگ بماند، ضمنا احتمال تاول زدن نیز وجود دارد.
جوان‌سازی پوست با میکرودرمابراسیون

بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست

در شیوه‌ی جوان‌سازی پوست با میکرودرمابراسیون، پوست به صورت مکانیکی لایه برداری می‌شود. یعنی با دستگاهی مخصوص با سطحی سابنده، لایه‌ی بیرونی ضخیم پوست به آرامی (غیرتهاجمی) سابیده می‌شود.
در روش میکرودرمابراسیون با دانه‌های ریز کریستال مانند، لایه‌ی بیرونی پوست تخریب شده و سپس با مکش زدوده می‌شود. این شیوه سبب افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود.
برای جوان‌سازی پوست با میکرودرمابراسیون ممکن است به دو جلسه در هر ماه نیاز داشته باشید و سپس یک بار در ماه برای حفظ نتیجه لازم است. نتیجه‌ای که از جوان‌سازی پوست با میکرودرمابراسیون کسب می‌کنید به آسیب پوستی که قبل از درمان داشته‌اید دارد، اما در نهایت این نتیجه ماندگار خواهد شد. عوارض جانبی جوان‌سازی پوست با میکرودرمابراسیون شامل کبودی، قرمزی، تورم، حساس شدن به لمس و یا حتی لکه‌های ناشی ازخون مُردگی می‌شود.
جوان‌سازی پوست با شیوه‌های کمی تهاجمی
افرادی که پوست حساس دارند و نمی‌توانند لایه برداری پوست انجام دهند احتمالا می‌توانند از شیوه‌های کمی تهاجمی جوان‌سازی پوست بهره ببرند.

بیتشر بخوانید: 
چند روش ساده برای از بین بردن چربی‌های زیر گردن
تزریق پروفایلو؛ جدیدترین روش جوان‌سازی پوست
همه چیز درباره «جراحی زیبایی گردن»
خوراکی‌هایی که بهتر از بوتاکس عمل می‌کنند
چگونه از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟

جوان‌سازی پوست با میکرونیدلینگ
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
میکرونیدلینگ شیوه‌ای است که در آن جراح زیبایی با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز کار خود را روی پوست‌تان انجام می‌دهد. او با این سوزن‌ها سوراخ‌های ریزی روی پوست‌تان ایجاد می‌کند تا تولید کلاژن و الاستین تحریک شود. کلاژن و الاستین، پوست را سفت و منعطف می‌کنند. در نتیجه ظاهر پوست‌تان جوان و شاداب خواهد شد.
طی روز‌ها و هفته‌های بعد از میکرونیدلینگ ممکن است پوست شما شفاف‌تر به نظر برسد. اما در واقع چند ماه طول می‌کشد تا نتایج واقعی خود را کاملا نشان بدهند و شاید لازم باشد چند جلسه جوان‌سازی با میکرونیدلینگ انجام دهید تا نتیجه‌ی مطلوب بگیرید. عوارض جانبی ناشی از میکرونیدلینگ شامل پوسته پوسته شدن، کبودی، خونریزی و عفونت باکتریایی می‌شود.
جوان‌سازی پوست با بوتاکس
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
تزریق سم بوتولینوم نوع A، شامل بوتاکس، دیسپورت و زکسومین، شیوه‌ای کمی تهاجمی و معروف برای درمان انواع چین و چروک‌های صورت است. عنصر فعال این شیوه، سیگنال‌های عصبی به سمت عضلات صورت را در نواحی که چین و چروک‌ها روی می‌دهند فلج می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود عضلات ریلکس شده و چین و چروک‌ها از بین بروند.
نتایج جوان‌سازی پوست با بوتاکس در عرض یک هفته آشکار می‌شوند و بین سه تا چهار ماه باقی می‌مانند. چین و چروک‌ها با از بین رفتن بوتاکس برخواهند گشت. عوارض جانبی ناشی از جوان‌سازی پوست با تزریق بوتاکس شامل سر درد، علائم شبیه آنفلوآنزا، تورم، کبودی یا درد در ناحیه‌ی تزریق، ضعف عضله، افتادگی پلک، جاری شدن آب دهان، کجی لبخند، خشکی یا آبریزش چشم‌ها می‌شوند.
جوان‌سازی پوست با فیلر‌های پوستی (درمال فیلر)
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
فیلر‌های پوستی زیر پوست تزریق می‌شوند تا نمای طبیعی صورت بازیابی شود. فیلر‌های بافت نرم مانند هیالورونیک اسید، پلی ال لاکتیک اسید یا فرمولاسیون‌هایی مانند جوودرم، رستیلن و یا ولوما می‌توانند به پُر شدن صورت و نرم شدن پوست کمک کنند.
تزریق فیلر اغلب برای پُر کردن لب‌ها و گونه‌ها کاربرد دارد و می‌تواند خطوط عمیق و چروک‌ها، گود افتادگی پای چشم‌ها و تو رفتگی گونه‌ها و خطوط عمودی صورت را برطرف کند. نتایج جوان‌سازی پوست با فیلر‌های پوستی فوری دیده می‌شوند و ماه‌ها یا سال‌ها باقی می‌مانند که بستگی به نوع فیلر به کار رفته و وضعیت فرد دارد. عوارض جانبی احتمالی بعد از جوان‌سازی پوست با فیلر‌های پوستی شامل درد، تورم، قرمزی، کهیر، کبودی یا خارش می‌شود.
جوان‌سازی پوست در خانه
راهکار‌های کم هزینه‌تر خانگی نیز برای جوان‌سازی پوست وجود دارند مانند کیت‌های جوان‌سازی پوست یا محصولات طبیعی جوان‌سازی پوست. شما خودتان در خانه می‌توانید ماسک جوان‌سازی پوست درست کنید، اما موادی که استفاده می‌کنید به اندازه‌ی مواد موجود در ماسک‌هایی که از بازار تهیه می‌کنید موثر نیستند.
غلظت کمتر مواد به کار رفته در ماسک‌های خانگی جوان‌سازی پوست به این معناست که نتایج چشمگیر و ماندگارتری که از محصولات تجاری می‌گیرید، نصیب‌تان نخواهند شد. اما اگر مشکلات پوستی‌تان خفیف هستند و مایل نیستید زیاد هزینه کنید، روش‌های خانگی جوان‌سازی پوست برای‌تان بسیار مناسب خواهند بود.
محصولات طبیعی برای جوان‌سازی پوست
بهترین شیوه‌های جوانسازی پوست
شما می‌توانید از محصولات طبیعی جوان‌سازی پوست استفاده کنید. عده‌ای عقیده دارند تمام مواد طبیعی موثر بوده و می‌توانند پوست را تغذیه کنند.
برخی از این مواد طبیعی شامل موارد زیر می‌شوند:
  • آرگان، آووکادو و روغن نارگیل برای رطوبت رسانی به پوست.
  • سبزیجات و میوه‌هایی که مستقیما روی پوست به کار می‌روند می‌توانند پوست را نرم و لطیف کنند.
  • روغن میوه گل رز یا رزهیپ می‌تواند پوست را رطوبت رسانی و شفاف کرده و تولید کلاژن را افزایش بدهد.
  • ماسک سفیده تخم مرغ می‌تواند پوست را روشن کرده و سلول‌های مرده‌ی پوست را جدا کند.
  • ماسک صورت چای سبز و عسل حاوی آنتی اکسیدان‌های مفید برای پوست است.
  • آلوئه ورا و بابونه می‌تواند التهاب پوست را کاهش بدهد.
  • اسکراب قهوه می‌تواند پوست را به آرامی لایه برداری و آن را روشن کند.
  • چای سبز کیسه‌ای برای زیر چشم می‌تواند پُف چشم‌ها را رفع کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد