hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > "شب چهلم" زیر تیغ نقد

"شب چهلم" زیر تیغ نقد

1398/11/14 , 18:15

نشست رونمایی و بررسی کتاب "شب چهلم" با حضور نویسنده اثر فاطمه دولتی و منتقد و کارشناس حامد حجتی و تنی چند از نویسندگان و صاحب نظران عرصه نشر انجام پذیرفت.


به گزارش رویداد ایران_قم، فاطمه دولتی در جلسه بررسی کتاب "شب چهلم" که عصر یکشنبه 13 بهمن ماه 1398 در سالن جلسات نشر کتاب جمکران برگزار شد، ضمن بیان اینکه شروع این کتاب از «عبقری الحسان» بود که چاپ سنگی آن توسط انتشارات جمکران ترجمه شده و از منابع دسته اول است، گفت: تصمیم داشتم کتابی که سالها پیش نوشته شده بود را بازآفرینی و برخی از روایت های آن انتخاب کنم که در نهایت پروسه مطالعه و انتخاب سه ماه طول کشید.


وی با اشاره به اینکه تشرفات برای افراد مختلف و در حالات مختلفی مانند رویا یا بیداری رخ داده بود، افزود: تمام تلاش خود را بر این داشتم که مخاطب علت تشرف روایت کنندگان را بفهمد و همچنین سوالم این بوده است که چرا این تشرف به حضرت ولی امر (عج) برای ما اتفاق نمی افتد. 


دولتی در ادامه گفت: میخواستم با بازآفرینی این کتاب برای مخاطبم تلنگری ایجاد کنم و تشرف خدمت حضرت عصر را قابل فهم و دسترسی نشان دهم.

حامد حجتی منتقد و کارشناس برنامه با بیان اینکه از دو منظر می توان به این روایات پرداخت، اظهار داشت: میتوان کتاب را از نظر داستان تشرفات و از نظر فرم وقالب بررسی کرد که از نظر محتوایی باید باور داشت که نهضت بازآفرینی نیاز است و برخی منابع و متون قدیم شیعه نیز به همین شکل باید بازآفرینی شود. 


وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر از لحاظ فرم پذیرفته شود که بازآفرینی نیاز است، یک بحث بین داستان و روایت نویسی شکل می گیرد که گاهی بالا و پایین رفتن و تلاقی بین این دو باعث می شود که دریافت ما را نسبت به اصل بحث به تنگنا می برد که البته به دلیل این که نویسنده شب چهلم در داستان نویسی مسلط است، روایت داستان به سمت خوبی پیش می رود.



حجتی با توضیح این مطلب که برخی از قسمت ها به داستان و برخی به روایت نزدیک است، افزود: بحث دیده شدن کتاب به دلیل قلم شیوای نویسنده آن است که میتوان این مرز ها را از بین برد و این تفاوتها را حس نکرد.


منتقد کتاب "شب چهلم"، یکی از اشکالات کتاب را عدم وجود مقدمه در ابتدای آن دانست و افزود: وجود مقدمه در ابتدای کتاب میتواند سؤالاتی که برای مخاطب مطرح می‌شود را پاسخ دهد. 


حجتی در ادامه توضیح داد: نکته ای که وجود دارد، این است که بازآفرینی یک متد می خواهد که ما معمولا با یک متن مواجه هستیم و باید برگردان متن به فضای امروزی انجام شود تا مخاطب بتواند بهتر با مفاهیم معنایی روایت آشنا شود.


وی با اشاره به این که بازآفرینی شرایط خاص خود را دارد، اظهار داشت: ابتدا باید به کار اعتقاد داشته باشیم و سپس هر نویسنده باید در حوزه کار و تخصصی خود بتواند متن را بازآفرینی کند و همچنین باید به شیوه ای نوشت که بتوان آن را روایت کرد و به دیگران منتقل نمود.


گفتنیست کتاب "شب چهلم" به نویسندگی فاطمه دولتی با روایت هایی از ملاقات های نورانی با حضرت ولی عصر (عج) توسط انتشارات کتاب جمکران با چاپ اول در تابستان 1398 به شمارگان 1000 نسخه و قیمت 260000 ریال چاپ گردیده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد