hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > علی بابا در مدار تحول

ریبرندینگ،تحول همیشه‌درجریان

علی بابا در مدار تحول

زمان هیجان‌انگیز تغییر علی‌بابا از راه رسید! شبی که در آن از هویت جدید برند علی‌بابا رونمایی شد. هویتی متفاوت، چشم‌نواز و البته پویا. شاید جادوگری همین باشد.

 زمان هیجان‌انگیز تغییر علی‌بابا از راه رسید! شبی که در آن از هویت جدید برند علی‌بابا رونمایی شد. هویتی متفاوت، چشم‌نواز و البته پویا. شاید جادوگری همین باشد.تغییر هویت برند علی‌بابا یک حرکت استراتژیک و منطقی بود که با نیازها و انتظارات مخاطبان صنعت گردشگری هماهنگی دارد. این تغییر هویت باعث می‌شود که علی‌بابا به‌عنوان یک برند خلاق، پیشرو، پشتیبان و جذاب در ذهن مخاطبان جا بیفتد.


در ویدیو زیر ببنید کاراکتری که از علی‌بابا سراغ دارید پا به دنیای فرم‌های جدید گذاشته است:




در رویداد رونمایی راهنمای هویت برند علی‌بابا نیز منتشر شد که شرح کاملی از این تغییر را معرفی کرده است. در این راهنما آمده است:
اصول دیزاین علی‌بابا چارچوبی است که در هویت مفهومی برند ریشه دارد، به همه خروجی‌های دیزاین سروشکلی همراستا می‌دهد و آن‌ها را یکپارچه می‌کند تا مخاطب تجربه منسجمی از ارتباط با برند علی‌بابا داشته باشد. اگر بخواهیم تفاوت اصول دیزاین با گایدلاین‌های هویت بصری را شفاف‌تر کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تمرکز اصول دیزاین روی استراتژی‌های کلی است و نگاهی کلان به حوزه دیزاین برند دارد؛ درحالی‌که گایدلاین‌های هویت بصری از مصادیق کاربردی دیزاین در دنیای واقعی صحبت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، موضوع پالت‌های رنگی برند در گایدلاین‌های هویت بصری تعریف می‌شود و کمینه‌گرایی یا خلاقیت، ارزش‌هایی هستند که اصول دیزاین به آن‌ها می‌پردازد. در ادامه می‌توانید با اصول دیزاین برند علی‌بابا بیشتر آشنا شوید.


هویت جدید علی بابا

تمایز علی‌بابا از نوع نگاه این برند به مفهوم سفر نشئت می‌گیرد. این نگاه در دیزاین علی‌بابا هم جاری شده تا جایی که تمایز به‌عنوان یکی از اصول دیزاین علی‌بابا انتخاب شده است. از منظر ارتباطی، دیزاین یکی از اصلی‌ترین نقاط تمایز ارتباطات برند علی‌بابا است. دیزاین در هر موقعیت ارتباطی، در کنار پیشنهاد راه‌حل‌های نوآورانه، به تمایز آن موقعیت ارتباطی می‌اندیشد تا بیانگر تمایز نگاه علی‌بابا به مقوله سفر باشد.
هر بار که یک مسافر، سفری تازه آغاز می‌کند، شکل جدیدی از سفر ساخته می‌شود. سفر برای هر مسافر شکلی منحصربه‌فرد دارد و نقشی متنوع؛ شکل و نقشی که هر ثانیه متحول می‌شود.
علی‌بابا، به‌عنوان همسفر همه این سفرهای گوناگون، با این «تحول همیشه‌درجریان» هم‌داستان شده و از هویت جدید خود رونمایی کرده است؛ هویتی پویا که در هر لحظه و به‌تناسب شکل و رنگ هر سفر، جامه‌ای نو به تن می‌کند.


مراسم رونمایی از هویت جدید علی بابا

 


دیزاین پویا


علی‌بابا در انواع مختلف سفر و تمام مراحل سفر با مخاطبان خود همسفر می‌شود. برای پاسخ‌گویی به این طیف گسترده از گوناگونی و تنوع، دیزاین علی‌بابا پویایی را به‌عنوان یکی از اصول خود برگزیده است. پویایی از نظر ما یعنی ایجاد تحول در فرم‌های اساسی و هویت‌ساز دیزاین برای انتقال درست پیام به مخاطب. دیزاین علی‌بابا، با استفاده از عنصر پویایی، مخاطب را با خود همراه و هم‌مسیر می‌کند.
جایی در مسیر مستقیم اما پرفرازونشیب روزمرگی، ناگهان نیازی متفاوت در ذهن انسان جرقه می‌زند؛ نیاز به مواجهه با چیزی و جایی ناشناخته؛ به جایی برای تنها بودن، به رفتنی به‌قصد توسعه کسب‌وکار یا به زمانی برای بودن و تماشای طبیعت.
از میان هزاران مقصد، اقامتگاه و وسیله آمد و رفتن، مقصدی برای دورشدن از روزمرگی، جایی برای اقامتی مطلوب و وسیله‌ای برای رسیدن و بازگشتن را انتخاب می‌کنیم و درنهایت، هرکدام آنچه از سفر می‌خواهیم را به‌گونهای متفاوت درمی‌یابیم. یکی در تنهایی و دیگری در جمع، یکی در شهری تاریخی و دیگری در کنار تالابی کوچک. ذهن یکی را باریکه‌های نوری که از میان درختان یک جنگل تابیده روشن می‌کند و ذهن دیگری را ستارگان آسمان شب کویر.
سفر برای هرکدام از ما به‌شکلی منحصربه‌فرد معنی می‌شود و با سبک‌های متفاوت اما هم‌زمان پیش می‌رود، تا جایی که سرزمینی از تنوع و رنگ و نشانه ساخته شود و آسمانی از علائق و سلائق.
گویی باید پذیرفت که این «زندگی و سفر در کهکشانی از جهان‌های موازی متفاوت» است که به هستی معنا می‌بخشد.
روشنی مسیر پیش روی علی‌بابا در بازطراحی هویتش از نوری می‌آید که «کهکشان متفاوت‌زیستن» بر حرف ابتدایی نام علی‌بابا تابانده؛ حرفی که با نقشی جدید، از این به بعد لوگو و نشان ماست. لوگوی تازه، یک نشانه ثابت و ایستا نیست؛ بلکه طیف وسیعی از طرح‌هاست که بسته به موقعیت‌های ارتباطی متحول می‌شود. حضور علی‌بابا در جهان‌های متفاوت سفر که هم‌زمان با هم و به فراخور نیازهای متنوع هر مسافر بروز و ظهور می‌یابند، به طراحی طیف گسترده‌ای از طرح‌ها ترجمه شده تا هویت جدید برند علی‌بابا با خاصیت «تحول مداوم سفر» منطبق و هم‌راستا باشد.
از این پس، هر لحظه و متناسب با فضای هر سفر، نیاز مسافر و جنس فعالیت ارتباطی، جامه‌هایی متنوع بر تن لوگوی جدید علی‌بابا پوشانده خواهد شد که هرکدام از آن جامه‌ها بتوانند در لحظه معرف روح، معنی و فضای متفاوتی باشند.
هویت مفهومی علی‌بابا
آرکتایپ
علی‌بابا با آرکتایپ جادوگر و برای تحقق رویا و تحول‌آفرینی به دنیا آمده است. او نویدبخش تحول و ارائه‌دهنده چشم‌انداز بهتری از زندگی است. علی‌بابا همواره چشم‌انداز می‌آفریند و آن را تمام‌وکمال زندگی می‌کند.
پیکره
نام علی‌بابا با تداعیات تاریخی-فرهنگی مختلفی از سفر همراه است. او این تداعیات را با رویکردی مدرن و مبتنی بر تحول‌آفرینی بازتعریف می‌کند و پیکره خود را روی این رویکرد تازه، استوار می‌سازد.
فرهنگ
در فرهنگ علی‌بابا «تجربه‌ها» و «تفاوت‌ها» ستایش می‌شود و علائق، دغدغه‌ها و ترجیحات متفاوت محترم هستند. دنیای پیرامونی علی‌بابا با گوناگونی‌ها تعریف و غنی می‌شود.
رابطه
رابطه علی‌بابا با مسافرانش یک رابطه اعتمادآفرین است؛ رابطه‌ای بلندمدت که خلق موقعیتی برد-برد، محور تداوم آن به‌حساب می‌آید و سفرساز و مسافر هر دو برای تداوم آن مشتاق هستند.
خودانگاره
مسافران علی‌بابا خود را این گونه توصیف می‌کنند: «من برنده، متمایز و ارزشمند هستم؛ چون بالاترین کیفیت سفر را از منبعی معتبر و متخصص می‌گیرم که همواره برای نیازهای من راهکار خلق می‌کند.» شخصیت برند علی‌بابا براساس آرکتایپ جادوگر تعریف شده است؛ همان جادوگری که آینده را به امروز می‌آورد و تجربه‌هایی تحول‎آفرین برای مخاطبانش می‌سازد.
«جسارت برای نوآوری»، «ذات پویای سفر» و «هوشمندی برای درک نیازهای امروز و آینده مخاطب و صنعت» لازمه آفرینش این تجربه‌هاست تا جایگاه علی‌بابا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری با تصویری متمایز نسبت به سایر بازیگران این صنعت تثبیت شود و در مسیر خلق ارزش برای پاسخ به نیازهای گوناگون مخاطبان حرکت کند.
 سرزمین سفر، سرزمین رنگ‌ها و تفاوت‌هاست؛ جهانی است که هر انسانی آن را هر طور که تمنا داشته باشد ادراک و تعریف می‌کند.
علی‌بابا در تمام این سفرها با هر مختصات و سبکی که باشند با مسافر همسفر می‌شود، ملزومات سفر را متناسب با هر سبک و خواسته‌ای دسترس‌پذیر می‌کند و در تمام مراحل چرخه سفر حضور دارد تا همه افراد به تجربه‌ای شایسته از سفر دسترسی داشته باشند.
به همین دلیل، تگ‌لاین «همسفر هر سفر» را برای ارتباطات علی‌بابا برگزیدیم تا در هر نقطه از ارتباط این تعهد را یادآور شویم و جایگاه علی‌بابا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری را تثبیت کنیم.

بنظر شما هویت جدید علی بابا چه میزان پویا و مدرن است؟
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
محمد احتشامی
محمد احتشامی
خبرنگار و گرافیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد