hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کتابخانه مرکزی قم افتتاح شد

کتابخانه مرکزی قم افتتاح شد

کتابخانه مرکزی قم همزمان با نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت ولی‌عصر(عج) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش رویداد ایران از قم به نقل از ایبنا، آیین افتتاح کتابخانه مرکزی قم همزمان با نیمه شعبان با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدتقی شاهچراغی استاندار قم و مهدی رمضانی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

گفتنی است، پروژه کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی(ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.
 



همچنین کتابخانه‌های عمومی در ایران تنها مرکزی است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان خدمات ارائه می‌دهد و در حوزه‌های مختلف پیشرو است. علاوه بر این طی سال‌های اخیر کتابخانه‌های مرکزی به عنوان نسل جدید کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۴۰ خدمت فرهنگی و اجتماعی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجهیز و افتتاح شده است.

مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی قم، ضمن خیرمقدم به مهمانان، گفت: امروز شاهد بازگشایی مجموعه‌ای هستیم که بیش از ۱۰ سال در انتظار آن بودیم که با همدلی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رقم خورد؛ این کتابخانه نویدی به مردم کتاب‌دوست قم است.
 
وی ادامه داد: با افتتاح کتابخانه مرکزی استان قم ۳۵۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی استان اضافه شده است. امیدواریم با حمایت مدیران فرهنگی استان، ظرفیت کتاب، کتابخوانی و فرهنگ مطالعه افزایش پیدا کند.
 
در ادامه مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان، گفت:  از دکتر اسماعیلی، تشکر می‌کنم؛ چرا‌که ایشان همواره حوزه کتابخانه‌های عمومی را تشویق می‌کنند و تلاش دارند مسئله کتابخوانی با محوریت نهاد کتابخانه‌ها پیش برود.
 
وی افزود: کتابخانه مرکزی قم، دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور است که افتتاح می‌شود. درحال حاضر ۳ پروژه فعال داریم که در شرایط افتتاح قرار دارند و ۷ پروژه فعال داریم که به‌دلیل عمرانی با افتتاح فاصله دارد اما مجموعه پروژه‌های فعال نهاد بیش از ۳۰۰ پروژه در کشور است.
 
رمضانی تنوع خدمات در کتابخانه‌ها، توجه به مسائل کودک نوجوان، توجه به گروه‌های خاص و افزایش خدمات را از اولویت‌های اصلی نهاد برشمرد و گفت: در کتابخانه مرکزی قم بیش از ۴۰ خدمت ارائه خواهد شد که اکثر آن‌ها، اساسی و پایه است. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به برنامه «هُدهُد سفید» اشاره کرد و گفت: ۱۳ کتابخانه مختص کودک و نوجوان در کشور با همین عنوان فعال است. کتاب «هُدهُد سفید» که مخصوص کودک نوجوان است تنها محتوای است که نهاد تولید می‌کند و جشنواره «هدهد سفید» برای انتخاب کتاب برتر توسط اعضای کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ایام نورانی ماه شعبان و در آستانه حلول شهر‌الله اکبر و آغاز سال نو شمسی در جوار حضرت معصومه(س) و در شهر مقدس قم توفیق آغاز رسمی بازگشایی کتابخانه مرکزی این استان را داریم، عنوان کرد: افتخار این بنا این است که به دستور رهبری عزیز، بنا شده و با همدلی و همت دوستان و مشکلاتی که برطرف شد، شاهد بازگشایی هستیم.
 
وی افزود: دولت مردمی در حوزه فرهنگ، نگاه اصیلی دارد. این نگاه در ذات نگاه توحیدی و نهضت امام آمده است و اساس نهضت اسلامی، فرهنگی است.
 
اسماعیلی گفت: رهبری عزیز، نهضت کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه را مطالبه می‌کنند و حتما خدمتگزاران حوزه فرهنگ باید این مطالبه را با همه وجود پیگیری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کار اصلی مسئولان فرهنگی، گسترش کتابخانه در مناطق محروم و کمتر‌برخوردار است، یادآور شد: برای گسترش حوزه کتابخانه‌ها کار جدی آغاز کردیم. بخش مهمی، تکمیل بناهای موجود بود و این دوازدهمین کتابخانه مرکزی از مجموعه کتابخانه‌های مرکزی کشور است. ان‌شاءالله با اضافه شدن چند مجموعه باقی مانده، این زنجیره تکمیل می‌شود.

وی یادآور شد: این کشور ذاتش فرهنگی و هنری است و مرزهای فرهنگی آن بسیار بیشتر از مرزهای سیاسی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد