hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > نمایشگاه کتاب دین؛ فرصتی برای ارزیابی مهم ترین دغدغه های ناشران

نمایشگاه کتاب دین؛ فرصتی برای ارزیابی مهم ترین دغدغه های ناشران

ششمین نمایشگاه کتاب دین در قم در حالی برگزار شد که قیمت های سرسام آور ارز نگرانی های ناشران را در راستای تامین کاغذ بیشتر کرده است و حضور  مسئولان بین ناشران بهانه ای شد تا مهمترین دغدغه های آنان مورد بررسی قرار بگیرد.

 

سمانه سادات فقیه سبزواری: نمایشگاه کتاب دین که پنجمین دوره آن در بهمن ماه سال 96  با بیش از 80 هزار عنوان کتاب در مصلی قدس برگزار شده بود پس از گذشت 5 سال با 21 هزار عنوان کتاب به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه های قم برگزار شد.

حمید خرمی مدیر اجرایی ششمین نمایشگاه کتاب دین از ایجاد ۱۱۱ غرفه در این نمایشگاه خبر داد و بیان کرد: با وجود اینکه امکان حضور ناشران بین المللی مانند دوره پیشین فراهم نشد اما 10 ناشر از کشورهای سوریه، لبنان، بحرین و عراق در این نمایشگاه حضور یافتند.

این نمایشگاه با توجه به اینکه به کتب دینی اختصاص داشت میزبان علما و شخصیت های برجسته ملی و استانی بود که از آن جمله می شود به حضور آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد.

یکی از دغدغه های حضور علاقمندان به کتاب در نمایشگاه ها دسترسی به اطلاعات مربوط به ناشران و کتب عرضه شده در نمایشگاه است که ششمین نمایشگاه کتاب  امکان جست‌وجوی اینترنتی ناشران و کتب نمایشگاه کتاب دینی فراهم شده است که علاقمندان می توانند با نصب برنامه نمایشگاه کتاب از بستر کافه بازار به جست و جوی کتب و یا ناشر مورد نظر خود بپردازند.

عرضه سیم کارت اعتباری همراه اول به صورت رایگان و عرضه اینترنت با تخفیف ویژه و با سرعت بالا به طلاب از جمله خدماتی بود که در حاشیه این نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می شود.


 

تقویت بنیه های فرهنگی جامعه از اصلی ترین اهداف نمایشگاه است

آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین در بازدید از ششمین نمایشگاه کتاب دین با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: تقویت بنیه فرهنگی جامعه یکی از اصلی‌ترین اهداف این نمایشگاه است چراکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود.

او افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی که موجب رونق تألیف، تصنیف و فعال کردن چاپخانه‌ها و در یک کلام رونق فرهنگی و ترویج فرهنگی دینی می‌شود، در خنثی‌کردن توطئه‌های فرهنگی دشمنان نقش مؤثری دارد.

امام جمعه قم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کاغذ در دستور دولت قرار بگیرد، اظهار کرد:کاغذ باید به منزله کالاهای اساسی باشد، چطور مسئولان ما درباره تأمین معیشت و اقتصاد مردم دغدغه دارند، همان‌گونه باید به فکر تأمین کاغذ ارزان برای ناشران باشند.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز تأمین کاغذ برای ارتقای سطح فرهنگی ضروری است، عنوان کرد: کاغذ باید ارزان به دست ناشر برسد و این موضوع یک اصل اساسی است.

او یکی دیگر از اهداف برپایی نمایشگاه‌های کتاب را تشویق و ترغیب مردم به مطالعه کتاب عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن تخفیف مناسب برای خرید کتاب زمینه‌ساز توسعه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌شود.

 

وزارت ارشاد به دنبال رفع دغدغه کاغذ ناشران است 

حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه کتاب دین از تلاش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص کاغذ به ناشران خبر داد و گفت: تمام تلاش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این است که با اختصاص کاغذ به ناشران عزیز بتواند این دغدغه را رفع کند.

صفری تصریح کرد: مسائل مطرح شده در حوزه چاپ و دغدغه نویسندگان در دستور کار مجموعه معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران قرار دارد که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیر پیش‌بینی شده را به زودی اعلام می‌کنند.

اوبا اشاره به برنامه های خاص و ویژه برای ناشران دینی گفت: برگزاری این نمایشگاه با توجه به اختصاص یارانه و تسهیل خریدی که برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند به نوعی حمایت از ناشران دینی است.

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد برای خرید کتاب از این نمایشگاه در نظر گرفته شده است تا اقشار عادی تا 300 هزار تومان بن کارت با 20 درصد تخفیف دریافت کنند.

صفری تصریح کرد: دانشجویان و طلاب تا سقف 400 هزار تومان و اساتید حوزه علمیه و اعضای هیئت علمی دانشگاه تا 600 هزار تومان بن‌کارت اختصاص یافت.

او افزود: همچنین برای مؤسسات و مراکز علمی و مدارس علمیه به میزان 5 تا 10 میلیون تومان بن‌کارت تدارک دیده شده که با 20 درصد تخفیف در اختیار مراکز قرار می‌گیرد.


 

لزوم همراهی بیشتر نهادهای استانی و حوزوی برای رونق بیشتر در نمایشگاه

در ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب دین، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با سفر به قم و با حضور در فضای نمایشگاه از غرفه‌های متعدد ناشران دینی دیدن کرد.

  یاسر احمدوند با بیان اینکه ناشران دینی حضور خوبی در این نمایشگاه داشتند، تصریح کرد: غرفه‌ها فعال بودند و آثار خوب و باکیفیتی در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار داشت.

او با اشاره به حمایت‌های این معاونت در برپایی نمایشگاه کتاب دین، بر لزوم مشارکت و همراهی بیشتر نهادهای استانی و حوزوی برای رونق بیشتر نمایشگاه و تأمین اعتبارات لازم تأکید کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهمترین دغدغه ناشران در افزایش قیمت کاغذ و بهای تمام شده قیمت کتاب، اشاره کرد وگفت: قیمت کاغذ البته تنها مؤلفه تأثیرگذار بر افزایش قیمت کتاب نیست و هزینه‌های مخلتف ناشران بالا رفته و این در هزینه و بهای تمام شده کتاب تأثیر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: اگر قیمت کاغذ هم کاهش یابد، با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی شاید تأثیر عمده‌ای در قیمت کتاب نداشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در عین حال باید برای رونق تولید داخلی و کاهش قیمت کاغذ ایرانی و استفاده از منابع موجود برای تأمین نیاز ناشران تلاش کنیم.

احمدوند به دلایل افزایش قیمت کاغذ اشاره کرد و گفت: در ماه گذشته افزایش قیمت جهانی کاغذ، افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل در بهای تمام شده کتاب تأثیر داشت وبا توجه به حذف ارز ترجیحی طبیعتاً از طریق بازار ارز نیمایی نیازهای ناشران باید تأمین شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم تلاش برای کاهش قیمت کاغذ تأکید کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده با کمک به رونق تولید داخل و افزایش تولیدکنندگان کاغذ ایرانی، در بهای تمام شده کاغذ و کتاب اثرگذار باشیم.

  

فرصت مناسب برای هم اندیشی ناشران

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب دین، گفت: برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای هم‌اندیشی ناشران و نویدبخش فعالیت جدید و مؤثر در عرضه آثار دینی است.

او با اشاره به برپایی این نمایشگاه بعد از چندین سال بیان کر:د این نمایشگاه نویدبخش فعالیت جدید و مؤثر در عرضه آثار دینی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه دین زمینه‌ساز هم‌افزایی ناشران دینی است و برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای هم‌اندیشی ناشران، موضوع‌یابی محققان برای تولید آثار جدید و شناسایی خلأهای منشورات دینی و حوزوی محسوب می شود.

او به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین کاغذ ایرانی اشاره کرد و گفت: کاغذ ایرانی به اندازه نیاز تأمین شده و به هر میزان که ناشران کاغذ ایرانی درخواست کنند، به سرعت تحویل متقاضیان داده می‌شود همچنین قیمت کاغذ ایرانی ارزان‌تر از کاغذ خارجی است و کیفیت آن نیز روز به روز تقویت می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: کتاب‌هایی که امروز با کاغذ ایرانی منتشر می‌شود کیفیت بسیار بهتری از کتاب‌هایی دارد که سال‌ها پیش با همین نوع کاغذ عرضه شده و این موضوع نشان می‌دهد در صورت حمایت از تولید ملی، شاهد تقویت کیفیت کاغذ نیز خواهیم بود.

رمضانی تأکید کرد:در صورت تداوم استفاده از کاغذ ایرانی، انگیزه تولیدکنندگان داخلی هم برای تولید کاغذ باکیفیت‌تر بیشتر می‌شود و این گونه می‌توانیم کتاب را با قیمت ارزان‌تری به دست مخاطبان برسانیم.


  

کاغذهای ایرانی جایگزین کاغذهای خارجی می‌شود

محمدحسین ظریفیان مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  افزود: تولید کاغذ داخلی با دستور رئیس جمهور و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقاط خوبی رسیده است و به امید خدا بیش از پیش شاهد استفاده از کاغذ داخلی و رفع نیاز ما به کاغذ خارجی و در نهایت کاهش هزینه‌های چاپ کتاب خواهیم بود و البته در این زمینه افزایش کیفیت کاغذهای داخلی نیز مورد توجه است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی در دولت مردمی انقلابی اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه نسبت به این مسئله به خوبی مشهود است با وجود مشکلات همه تلاش‌ها به این سمت رفته است که در حوزه‌های زیرساخت، صدور مجوز و تامین ظرفیت‌های فروش کتاب و کاغذ حمایت‌ها استمرار و توسعه داشته باشد.

پرونده ششمین نمایشگاه کتاب دین اول اسفند ماه سال جاری بسته می شود و ناشران خرسند از عرضه تازه های نشر؛ خودشان را برای  حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب که در سال جدید برگزار می شود حاضر می کنند و امید دارند در سال جدید مهمترین دغدغه شان که تامین کاغذ است برطرف شود.

 انتهای پیام/

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد