hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آیین رونمایی از نخستین شماره ماهنامه آرمان شهر جهانی

در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت

آیین رونمایی از نخستین شماره ماهنامه آرمان شهر جهانی

آیین رونمایی از نخستین شماره ماهنامه آرمان شهر جهانی؛ رسانه جامع حوزه شهرسازی، معماری و عمران در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش رویداد ایران از قم،این مراسم با حضور دکتر محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسیون های عمران، فرهنگی، شوراها و صمت و تعدادی از اساتید برجسته حوزه شهرسازی، معماری و عمران در محل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس کمیسیون عمران، با اشاره به اهمیّت نقش رسانه در تصمیم سازی، قانون گذاری، تحقق و اجرای قوانین، اظهار کرد: در سال های اخیر به شکل محسوسی با کاهش تولید مسکن رو به رو بوده ایم، طی چند سال گذشته نیاز سالانه کشور به یک میلیون واحد مسکونی ابتر ماند و حداکثر بین 300 تا 350 هزار واحد ساخته شد، معنی اش این است که  تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن از بین رفت، همین امر باعث شد قیمت مسکن به صورت جهشی افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسید تامین مسکن با استفاده از طرح های حمایتی دولتی و ایجاد سیاست های پایدار می توانست راهکار مناسبی برای خارج شدن از این وضعیت باشد، در همین راستا در جلسه علنی هفدهم مرداد ماه 1400 مجلس شورای اسلامی شاهد تصویب طرح دو فوریتی «قانون جهش تولید مسکن» بودیم.
رضایی کوچی افزود: اجرای این قانون در سال جاری یکی از برنامه ها و وعده های اصلی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور بود، اما گستردگی وظایف تعریف شده برای وزارت راه و شهرسازی، عدم همراهی بانک ها و نهادهای مرتبطی که ذیل قانون وظایفشان تعریف شده، تحقق این امر را با چالشی جدی مواجه کرده است، تنها راه برون رفت از این چالش تفکیک وزارت خانه های راه و شهرسازی ست.
رئیس کمیسیون عمران عنوان کرد: رسانه هایی از این دست که به صورت تخصصی، با پشتوانه علمی و عقبه پژوهشی فعالیت می کنند و از جهت گیری های سیاسی متاثر نیستند، می توانند بازوی پژوهشی و ایده پردازی برای مراکزی مانند مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باشند، همچنین در قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان کشور در زمینه شهرسازی، معماری و عمران نقش ویژه و اثرگذاری داشته باشند.  
چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان کرد: این مسیر و اهدافی که مجموعه آرمان شهر جهانی به آن می پردازد کار ارزشمندی ست که تا کنون اتفاق نیافته است، باری ارائه آن به جامعه علمی نشان دهنده پشتوانه و بهره گیری از آموزه های آکادمیک است که مهمترین ویژگی این مجموعه محسوب می شود. 
وی ادامه داد: ورود کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به چنین مباحثی ارزنده است و ما نیز در مجموعه شورای اسلامی شهر تهران از این نوع فعالیت ها استقبال می کنیم، اما باید پشتوانه علمی و آکادمیک آن همواره حفظ شود، امیدواریم در آینده اتکای این مجموعه علاوه بر اعضای هیات علمی خودشان، که اصل این کار؛ یعنی راه اندازی یک هیات علمی برای یک مجموعه رسانه ای ارزش گذاری بالایی دارد، به راه اندازی یک پژوهکشده و اندیشکده منتج شود ماحصل فعالیت آن در این حوزه راهبردی، راهگشا و قابل اجرا باشد.  
چمران خاطرنشان کرد: یکی از اصول رسانه ها توجه ویژه به حوزه نقد و نگاه نقادانه است، یکی از موضوعاتی که امروز با آن مواجه هستیم عدم شناخت و توجه لازم مسئولان و کارفرمایان و سازندگان به معماری ایرانی اسلامی ست، یک فضای مسموم غرب زده در اجرای پروژه ها که لازم است در این زمینه اقدامات محتوایی درخوری صورت گیرد، حتی شیوه آموزشی ما در دانشگاه ها باید تغییر کند و اصلاح شود. 
گفتنی پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مجید عباسی کارشناس سرمایه گذاری در مجموعه مدیریت شهری از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
در پایان این مراسم نیز محمدرضا صادقی سردبیر مجموعه رسانه ای آرمان شهر جهانی طی حکمی برای پنجمین سال پیاپی به عنوان مشاور شهرسازی و معماری رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی منصوب شد.

sajadi, [03.01.23 12:42]
گفتنی ست در خصوص اهداف این مجموعه (به واسطه کارگروه های تخصصی) قریب به هفت سال کار پژوهشی صورت گرفته است، همچنین رایزنی های راهبردی و موثری با نهادهای علمی و آکادمیک دولتی و خصوصی مرتبط انجام شده که از جمله آن ها می توان به اقبال و حمایت علمی و معنوی بیش از 70 نفر از نمایندگان کنونی و ادوار مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی عمران، شوراها، فرهنگی و صمت و عضویت در مجمع شهرداران آسیایی اشاره نمود.

استودیوی آرمان شهر جهانی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش شورای عالی راهبردی؛ با حضور پیشکسوتان و مدیران سطح کلان کشور، هیات علمی؛ شامل اساتید برجسته ملی و بین المللی در حوزه های عمران، شهرسازی، معماری و دپارتمان اجرایی فعالیت خود را در سراسر کشور و دفاتر بین المللی خود در هامبورگ، رم و بیروت آغاز و امید دارد با همدلی و همراهی هرچه بیشتر اعضا بتواند در جهت توسعه، تحقق و ریل گذاری مسیر متعالی اهداف فوق موفق و جایگاه خود را ارتقاء دهد.

sajadi, [03.01.23 12:42]
صادقی تاکید کرد: 

آرمان شهر جهانی ارتکاز علمی شهرسازی، معماری و عمران است

سردبیرارشد مجموعه رسانه ای آرمان شهر جهانی گفت: این رسانه، تنها رسانه جامع پژوهش محور درعرصه شهرسازی، معماری وعمران است که بر اساس مبانی علمی و آکادمیک معتبر بین المللی، تکنولوژی های نوین و بدیع این عرصه را برای اولین بار در کشور معرفی و منتشر می نماید، بدیهی ست ارتکاز علمی این عرصه را به خود اختصاص دهد.    

محمدرضا صادقی در آیین رونمایی از نخستین شماره ماهنامه آرمان شهر جهانی؛ رسانه جامع حوزه شهرسازی، معماری و عمران که در "مجلس شورای اسلامی" برگزار شد، اظهارکرد: هر شهر هویت خود را از سازه ها، بناها، زیر ساخت های عمرانی و اتفاقات پیرامونی آن می گیرد، از این رو سازندگان شهرها و بناهای شهری هویت سازان اصلی این مقال و یکی از مولفان و شکل دهندگان فرهنگ و هویت یک کشورند، باری با آغاز دوره نوین توسعهء زیربناهای شهری، شهرهای جهانی نقش منحصر به فرد پیوند دهندگی اقتصاد جهانی را نیز به خود اختصاص داده و عامل ایجاد جریان ها و کانون های قدرت در جغرافیای سیاسی جهان امروزند.

وی تصریح کرد: آرمان شهر جهانی گامی ست در جهت تبدیل درست و بهینه اطلاعات، فعالیت ها و اقدامات علمی و اجرایی شهری به محتوایی که برای علاقه مندان و فعالان این حوزه منبعی موثق، تکافو، جذاب، راهبردی و در دسترس باشد. رسانه جامعی که یکی از رسالت های آن معرفی پروژه های شاخص شهری در حوزه های شهرسازی، معماری و عمران در سطح ملی و بین المللی ست.

صادقی افزود: این امر بر اساس یک فرآیند پژوهش محور و با بهره گیری ازتجربیات و یافته های مکتسبه از نظرات و آراء ارزشمند صاحب نظران و اساتید حوزه های مرتبط در قالب های؛ تولید برنامه مستند سینمایی-تلوزیونی، تولید محتوای مکتوب به صورت انتشار نشریه (ماهنامه فارسی - انگلیسی)، تولید محتوا برای رسانه برخط (پایگاه خبری تحلیلی) و شبکه های اجتماعی تابع مجموعه آرمان شهر جهانی محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی ست بخش عمده ای از مخاطبان ما مدیران ارشد، تصمیم ساز و تاثیرگذار مرتبط با حوزهای مذکور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیران دولت ها، استانداران، شهرداران، اعضای شورای شهرها، اعضای شورای عالی استان ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه های معتبر این حوزه، سازندگان و کارفرمایان برجسته کشور، اعضای مجمع شهرداران آسیایی و به واسطه رایزنی ها و تعاملاتی که از پیش صورت گرفته؛ موسسات صاحب نام و مهندسان فعال و برجسته داخلی و خارجی در حوزه های شهرسازی، معماری، عمران خواهند بود. در همین رابطه مجموعه آرمان شهر جهانی با راه اندازی “شبکه توزیع” لوازم اجرای این امر را فراهم نموده است.

مشاور رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از جمله اهداف اخص مجموعه آرمان شهر جهانی می توان به؛ بررسی نقش شهرهای جهانی و جهان شهرها، معماری غیر متعارف، ساختمان های آینده، انرژی های خاکستری، مفهوم بسندگی در ساختمان، آمایش سرزمینی و توسعه پایدار، کفایت انرژی، معرفی پروژه های شاخص شهری، ایجاد و توسعه گفتمان های تخصصی، احصاء و ارائه بروز ترین مقالات حوزه شهرسازی، معماری و عمران از منابع معتبر علمی، آکادمیک و رسانه ای جهان و هوش مصنوعی و ساخت و ساز هوشمند اشاره کرد.

صادقی عنوان کرد: همچنین پرداختن به؛ مفاهیم جدید در طراحی سازه و شهرسازی، انرژی نو در مسکن و شهرسازی، رعایت ساخت و ساز اصولی و استحکام بنا، توسعه ساختمان های زیست محیطی – سبز، ارائه آخرین دستاورد های روز در حوزه شهر هوشمند، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، معرفی پروژه های شاخص و کارآمد کلانشهرهای کشور به صورت ارزیابی تحلیلی و تخصصی، بررسی تخصصی مشکلات ساخت و ساز های کشور و ارائه راهکار مناسب علمی، بررسی مسئله انرژی، آب و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه عمرانی و شهری، بررسی نقش مدیریت ساخت وساز در توانمند سازی، بهینه سازی و ارائه مدل مناسب در توسعه شهری، گسترش تعامل با سایر کشورها و استفاده از تجربیات و دست آورد های موفق شهرهای جهانی، مدیریت بحران شهرها(سیل،زلزله،خشکسالی،گرد و غبار)، بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE در پروژه های ساختمانی شهری، ایجاد بستر مناسب برای انتقال تجربه، دانش و فناوری به مجموعه های مرتبط با حوزه های مدیریت شهری، معرفی انبوه سازان و شرکت های بزرگ و فعال و توانمند در عرصه صنعت ساختمان، ارتباط و همکاری هدفمند با دانشگاه ها و مراکز عالی پژوهشی، ارتباط و همکاری هدفمند با طراحان داخلی و خارجی ساختمان و حوزه شهری، ضرورت تدوین طرح جامع حمل و نقل شهری، خواهر خواندگی شهرها، ایمن سازی و تاب آور سازی و پدافند غیرعامل از دیگر موضوعات محتوایی مجموعه رسانه ای آرمان شهر جهانی هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد