hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > صنعت «گیاهان دارویی» سیستان و بلوچستان نیازمند توجه بیشتر

صنعت «گیاهان دارویی» سیستان و بلوچستان نیازمند توجه بیشتر

یکی از ظرفیت‌های بالقوه و بی نظیر استان سیستان و بلوچستان که می‌تواند زمینه اشتغال و جهش اقتصادی را برای این منطقه محروم فراهم کند، صنعت گیاهان دارویی است که متاسفانه تاکنون به آن توجه نشده است.

به گزارش رویدادایران رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه همه ساله گیاهان دارویی زیادی به دلیل نبود صنایع و کارگاه های فرآوری در استان سیستان و بلوچستان بلا استفاده و به حال خود در طبیعت رها می شوند و یا به مقدار اندکی توسط بومیان جمع آوری می شوند، در حالی که اگر صنایع تبدیلی و فرآوری در منطقه ایجاد شوند به نسخه شفا بخشی در حوزه اشتغال و تولید دست خواهیم یافت زیرا به عقیده کارشناسان به ازای هر هکتار کشت گیاهان دارویی، برای یک تا سه نفر شغل ایجاد می‌شود.

حسینی در گفت وگو با ایسنا ، سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان را ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و با تولید بالغ بر ۲۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: سیستان و بلوچستان دارای افزون بر ٢٠٠ گونه گیاهی زراعی، باغی، جنگلی ومرتعی است.

حسینی تصریح کرد: درقالب برنامه ۵ ساله توسعه کشت گیاهان دارویی که با هدف افزایش سطح زیر کشت و شکل گیری صنعت و بازرگانی گیاهان دارویی، ارتقای سطح درآمد کشاورزان و ایجاد زمینه های جدید اشتغال زایی و حفظ ذخایر توارثی و اهلی سازی گیاهان دارویی در سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، ۶۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی سیستان وبلوچستان افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: عمده گیاهان دارویی که در هدف برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار دارد شامل حنا،  چای ترش،  نیل یا وسمه،  گل محمدی،  سیر و زیره سبز ،رازیانه ،سیاهدانه ،... قرار دارند.

وی تصریح کرد: برای تحقق توسعه گیاهان دارویی، تولید و توزیع انواع بذر،احداث واحدهای فرآوری ، اسانس گیری و گلاب گیری ،احداث مزارع الگویی با همکاری مراکز تحقیقاتی وهمکاری با بهره برداران در کشت و صادرات محصولات تولیدی را در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار داده ایم.

حسینی تاکید کرد: در برنامه توسعه سطح زیر کشت و تولید گیاهان دارویی،  ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های مورد نیاز نیز به عنوان زنجیره ارزش برای فرآوری محصولات مد نظر قرار دارد.

منبع :ایسنا

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد