hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کنگره بین‌المللی «امناءالرسل» در قم برگزار می‌شود

کنگره بین‌المللی «امناءالرسل» در قم برگزار می‌شود

دبیر کنگره بین‌المللی «امناءالرسل» از برگزاری این نشست علمی در تاریخ دوم و سوم آذرماه در قم خبر د

به گزارش رویداد ایران از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اسکندری دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل امروز در جمع اصحاب رسانه که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گردهم آمده بودند، از برگزاری کنگره بین‌المللی امناءالرسل خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنگره تعامل علمی حوزه های علمیه سراسر جهان است به ویژه حوزه نجف با پیشینه هزار ساله و تربیت بزرگانی که معارف قرآن و اهل بیت (ع) را به اقصی نقاط جهان منتشر کردند.

وی با اشاره به دیگر اهداف کنگره افزود: معرفی بزرگان حوزه های علمیه که در زمینه های علمی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی و در ابعاد مختلف نقش مهمی ایفا کردند از دیگر اهداف کنگره است، لذا باید شخصیت‌های بزرگ شناخته شوند و آن‌ها را از زوایای مختلف به مسلمانان جهان معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین بعد شخصیتی علمای بزرگ شخصیت اخلاقی و معنوی آن ها است و این انسان های بزرگ دارای سجایای اخلاقی ارزشمندی بودند و ویژگی اخلاقی آن ها زبانزد دشمنان نیز بوده است.

اسکندری با بیان این که یکی دیگر از خصوصیات علما، تلاش علمی مضاعف بوده است، افزود: بزرگان فراوانی داریم که از آن ها صدها جلد کتاب باقی مانده و عمر خودشان را صرف بدست آوردن معارف دین و تحقیق و پژوهش در عمق معارف دین کردند و آن را برای سعادت اخروی و دنیوی در اختیار بشریت قرار دهند.

دبیرکنگره بین المللی امناء الرسل با بیان این که کنگره با نگاه بین المللی تشکیل شده، ادامه داد: در برنامه کنگره ده محور موضوعی پیش بینی شده که در سال های آتی بر اساس این محور شخصیت ها را شناسایی و از آن ها تقدیر کنیم.

 اسکندری ادامه داد: عالمانی که در مبانی فقهی و اصولی، فهم و تفسیر علوم قرآنی، شناخت عترت و مکتب اهل بیت، امامت و ولایت، تاریخ اسلام و سیره اهل بیت، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، هجرت و تبلیغ، مجاهدت و استکبارستیزی، وحدت و تقریب فعالیت های علمی داشتند محورهایی است که شخصیت ها را شناسایی و از آن ها تقدیر می کنیم.

وی مبتکر این طرح را حوزه علمیه قم معرفی کرد و گفت: با توجه به این که مبتکر این طرح حوزه علمیه قم بود لذا بنا گذاشتیم که از شخصیت حوزه نجف تقدیر کنیم و با انجام بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که از آیت الله سید محمد مهدی موسوی الخرسان تقدیر کنیم.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: تا امروز بیش از ۵۰ جلد از کتب آیت الله موسوی الخرسان منتشر شده اما تألیفات فراوانی در موضوعات مختلف حدیثی، رجالی، تاریخی، کلامی و بعضا فقهی دارند و قریب به ۵۰ جلد از کتب ایشان هنوز منتشر نشده است.

اسکندری احیای نشر و آثار شیعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: کتب آیت الله خرسان در دو قالب نرم افزار با کمک موسسه نور و موسوعه منتشر شده که در کتابخانه های مهم ایران و عراق و سایر نقاط دنیا توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهم ترین نکته در این کنگره که پیشینه نداشته این بوده که دو دبیر خانه در حوزه قم و نجف به صورت مستقل ایجاد شد اما در بخش کمیته ها و محتوا هماهنگ و منسجم فعالیت می کنند.

دبیر کنگره بین‌المللی امناء الرسل یادآور شد: قریب ۶۰ جلد کتاب برای رونمایی در کنگره آماده شده که ۱۰ جلد آن محصولات و مقالاتی است که در دبیرخانه جمع آوری شده است.

دبیرکنگره علمی امناء الرسل بیان کرد: قریب ۲۰ نهاد حوزوی فرهنگی و پژوهشی همکاری با کنگره را به عنوان وظایف اصلی دنبال می کنند و شورای علمی و اجرایی کنگره متشکل از همه نهاد های همکار در کنگره است.

وی ادامه داد: سه کمیسیون علمی در خصوص سیره معنوی و اخلاقی و معرفتی آیت الله خرسان و همچنین منهج علمی و بررسی تاثیر گذاری تألیفات آیت الله خرسان در ترویج و گسترش مکتب اهل بیت(ع) پیش بینی کردیم.

اسکندری یکی از اهداف کنگره را شناخت از ظرفیت های علمی عنوان کرد و گفت: برگزاری کنگره در عراق از طریق ۲۰ شبکه ماهواره ای منعکس شد و امیدواریم در ایران هم بتوانیم گنگره را با همکاری اصحاب رسانه به بهترین وجه ممکن انعکاس دهیم.

وی افزود: حوزه قم، حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، مجمع جهانی تقریب، موسسه تحقیقات نور، سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی، موسسه ال البیت، موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، عتبه علوی، عتبه حسینی و همچنین وزارت ارشاد، آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه(س)، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات و ... جزو همکاران کنگره هستند.

اسکندری با بیان این که آیت الله اعرافی، آیت الله استادی و حجت الاسلام و المسلمین سیدعیسی موسوی الخرسان، سخنرانان اصلی کنگره هستند، افزود: این کنگره چهارشنبه دوم آذرماه و پنجشنبه سوم آذرماه در استان قم و در مدرسه امام موسی کاظم(ع) و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد