hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| روزی به نام قم و فرصت های پیش رو برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام

قم| روزی به نام قم و فرصت های پیش رو برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام


به همت مسئولان شهر قم، سالروز ورود بانوی کرامت به این شهر در تقویم به نام روز قم ثبت و این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد اما فرصت هایی پیش روی این شهر است که باید به آن توجه شود.

رویداد امروز_سمانه سادات فقیه سبزواری: «روز قم» روزی که در پرتو ورود حضرت معصومه (س) به قم به این نام در تقویم جا گرفت و قرار است که هرسال در این روز به همت نهادهای گوناگون برنامه های مختلفی در قم برگزار شود تا ظرفیت های علمی، فرهنگی، هنری، صنعتی و ... این شهر به مردم قم و سایر شهرهای کشور به صورت شاخص معرفی شود.

بنا به گفته سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، یکی از اهدافی که در این روز دنبال می شود معرفی ظرفیت‌ های بسیار زیاد شهر قم در ابعاد مختلف و پیگیری انتخاب شهر قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است که با همکاری و تعامل دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استانی و ملی این مهم محقق می شود.

وی در خصوص انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های گذشته گفت: مسئولان یونسکو در سال‌های گذشته جلسه‌ای را در استان داشتند و به نظر می‌رسید  آنها دنبال این هستند که قم پایتخت فرهنگی نباشد و شهر دیگری از ایران انتخاب شود که هیچ‌شهری با قم قابل مقایسه نیست.

سقائیان نژاد با اشاره به پیگیری شهرداری برای انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اظهار کرد: پیگیری ‌هایی در این زمینه انجام شده اما حمایت نهادهای مختلف نیاز است تا این امر در دور بعدی یعنی سال ۱۴۰۷ محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۴۱ برنامه برای روز قم اجرا خواهد شد، تصریح کرد: معرفی ظرفیت‌های قم از جمله روایاتی که در خصوص این شهر بیان شده و وجود بیش از ۴۰۰ امام‌زاده در این شهر و بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام به مردم بیش از پیش عنوان و معرفی می‌شود.

شهردار قم با اشاره به انتخاب یک روز در هر شهر به عنوان روز آن شهر، گفت: در این روز نسبت به معرفی ظرفیت‌های آن شهر اقدام می شود؛ شهر قم در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، علمی، تاریخی، هنری، ادبی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، اجتماعی و ورزشی ظرفیت‌های بسیار خاص دارد که باید به آن‌ها توجه خاصی بشود و کار کارشناسی صورت بگیرد.

وی با تاکید براینکه بسیاری از شهرها میراث فرهنگی غنی دارند، گفت: اما قم در کنار میراث فرهنگی غنی دارای میراث معنوی غنی است که رسالت خادمان را مضاعف می‌نماید.

توجه به ظرفیت های قم ظروری است

محمود مسگری رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در تمام جهان شهرهای مهمی که هدف گردشگری هستند روزی به نام آن شهر انتخاب می شود تا بتوانند به بهانه این روز توانایی یک شهر را معرفی کنند، اظهار کرد: شهر قم میزبان بارگاه حضرت معصومه(س) است که حضور مرقد شریف این بانوی بزرگوار در قم موجب تحولات بسیاری شده است، اگرچه از ابتدا این شهر مورد توجه اهل بیت(ع) قرار داشته است.

وی  با بیان اینکه باید بتوانیم در سایه این مناسبت توانایی استان را ارائه دهیم، عنوان کرد: با توجه به مصوبه شورا مقرر شد تمام دستگاه‌ها در راستای گرامیداشت این روز همکاری کنند.

رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم برگزاری هرچه بهتر این روز را نیازمند عزم تمام دستگاه‌ها دانست و گفت: باید همه دستگاه‌ها عزم خود را جزم کنند تا بتوانیم به جبران گذشته بپردازیم.

وی ادامه داد: معرفی ظرفیت های استان قم با توجه به اینکه محور گردشگری نیز به حساب می‌آید، ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

مسگری با اشاره به اینکه باید از تمام ظرفیت این شهر استفاده کرد، افزود: در این روز تنها نباید جنبه های مذهبی و دینی قم را مد نظر قرار داد بلکه این روز می تواند فرصتی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی شهر باشد.






برای حل مشکلات شهر قم در روز قم تلاش شود 

مجید اخوان رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه هر شهری از نظر فرهنگی یک روز را به خود اختصاص می‌دهد، درباره روز قم گفت: ویژگی مهم شهر قم به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س) است.

وی افزود: این نیاز دیده می‌شد که در تقویم کشور یک روز به نام قم داشته باشیم و بهترین بهانه برای نامگذاری سالروز ورود حضرت معصومه(س) بود.

اخوان یادآور شد: به همین بهانه می‌توان جایگاه و ویژگی قم که حوزوی و آموزشی است را معرفی کرد و تمام مباحث پیرامون قم باید در این روز مطرح شود.

وی به اهمیت این نامگذاری اشاره و عنوان کرد: این روز باعث می‌شود تا توجه جهان اسلام و مسئولان به قم معطوف شود و به همین بهانه مشکلات و نارسایی‌هایی که به لحاظ شهری وجود دارد مطرح و در راستای حل شدن آن‌ها تلاش صورت بگیرد.

رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم افزود: با توجه به این که قم خاستگاه انقلاب و مرکز تولید علوم اسلامی است، در پرتو نگاه ویژه مسئولان روز قم ماندگار می‌شود و باید مسئولان برای تثبیت جایگاه این شهر تلاش کنند.

اخوان خواستار نگاه ویژه به قم توسط دولت شد و ابراز کرد: متاسفانه بر خلاف این که قم باید گل سر سبد باشد آن نگاهی که باید از طرف دولت به قم نیست و در حالیکه باید نگاه ویژه به این شهر صورت گیرد.


فضای اجتماعی شهر قم معرفی شود 

روح الله امراللهی رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم  با اشاره به نامگذاری «روز قم» اظهار کرد: قم قبل از اسلام هم وجود داشته ولی علت اوج گرفتن این شهر حضور شیعیان و منزلت پیدا کردن آن به دلیل وجوود حرم مطهر حضرت معصومه(س) است.

وی مهم ترین علت رشد معنوی این شهر را وجود حرم حضرت معصومه (س) دانست و افزود: ورود حضرت معصومه (س) به قم و بعد از آن تاسیس حوزه علمیه باعث شد قم به شهری جهانی تبدیل شود و گسترش مدارس علمیه هم به علت وجود این حرم مقدس است.

امراللهی با بیان اینکه تبادلات فرهنگی و معنوی قم بیش از یک شهر معمولی است، عنوان کرد: این شهرمرکز تبادلات فرهنگی در جهان اسلام است از این رو باید برای قم افق و چشم انداز دید و به فرصت های پیش رو توجه کافی کرد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد هویت یک شهر است و بعد از آن کالبد و ساختار آن که باید تعریف درستی داشته باشد.

رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه رشد و پیشرفت یک شهر در سایه مباحث اقتصادی است، ابراز کرد: اگر بعد اقتصادی شهر تقویت شود بدون شک فرصت ها نیز به نتیجه خواهند رسید.

امراللهی در ادامه خاطرنشان کرد: در روز قم باید فضای اجتماعی شهر معرفی و فضای اقتصادی تقویت شود و زمانی که بحث اقتصادی یک شهر را در نظر بگیریم به پویایی و تجدید پذیری کالبدی آن کمک کرده و از متروکه و فرسوده شدنش جلوگیری می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر شهری رها شود آسیب می بیند، گفت: موضوع روز قم در کمیسیون فرهنگی شورا به نتیجه رسید و محل پیدایش آن شورا بود بنابراین شورای اسلامی شهر قم پیگیر است تا قم با شهرهای هم هویت در جهان اسلام تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد تا به بالندگی هرچه بیشتر و بهتربرسد.

صنایع دستی قم معرفی شود

حجت الاسلام سید محمد آتش زر عضوشورای اسلامی شهر قم، بر ضرورت جذب توریست تاکید کرد و گفت: باید فعالیت‌های اقتصادی که حول توریست مذهبی می‌گردد را دنبال کرده و با اجرای برنامه‌های متنوع توریست‌ها را به قم جذب کنیم.

وی نامگذاری یک روز با عنوان روز قم را اقدامی مناسب برشمرد و بیان کرد: این اقدام نوعی یادآوری به اهالی شهر است که افتخار و پیشینه قم را به یاد بیاورند .

این عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه اظهار کرد: باید از ظرفیت این روز استفاده کرد تا درکناربرگزاری آن ایجاد شغل اتفاق بیفتد و علاوه بر رویدادهای فرهنگی شاهد بهبود وضعیت اقتصادی شهر باشیم.

آتش زر هدف‌گذاری برای چنین روزی را ضروری دانست و افزود: اگر دقیق برنامه ریزی کنیم می‌توانیم در این روز صنایع دستی قم را نیز معرفی کرده و فعالیت‌های فرهنگی را در قالب نماشگاه به اجرا در بیاوریم.


شهر قم، شهری است که بنا به روایات معصومین حرم ائمه (ع) است که حضرت معصومه (س) در خاک آن آرمیده و این تربت پاک توتیایی  برای چشم جهانیان و برکتی  برای مردم قم است که ساکن چنین شهری هستند، امید است حالا که روزی به نام قم تعبیه شده مردم و مسئولین بتوانند خدمات ارزنده ای را به حرم اهل بیت (ع) بنمایند.

اما 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد