hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پایان برداشت پسته در شهرستان مشهد

پایان برداشت پسته در شهرستان مشهد

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از میزان ۱۴۰۰ تن پسته خشک در شهرستان با میانگین عملکرد ۱۱۶۰ کیلوگرم در هکتارپسته خشک از باغات پسته خبر داد .

وجدانی  گفت : عملیات برداشت محصول پسته از سطح 3575 هکتار از باغات این شهرستان پایان یافت . 

امیر عباس وجدانی بیان کرد  : در راستای اصلاح ونوسازی ، بهبود عملکرد ، مدیریت مصرف سموم وکودهای شیمیایی ، اصلاح سیستم آبیاری ، انجام عملیات گرده افشانی مصنوعی توسط باغداران فعال، اجرای کلاسهای آموزشی پسته در سطح شهرستان، اجرای عملیات سرشاخه کاری و اجرای عملیات نصب فرمون و کارت زرد و استفاده از سرکه و آبشویی در مبارزه با پسیل به منظور کنترل آفات از مهترین اقدامات موثری است که انجام گرفته است .
وی اذعان داشت : مهمترین مرحله پس از عمل آوری محصول پسته، برداشت به موقع محصول است. زمان، فاکتور بسیار مهم و موثری در این  مرحله بوده و مانع از ایجاد و گسترش محصولات بی کیفیت و نامرغوب در بازار مصرف خواهد شد.
به طور کلی زمانی که ۷۰ تا۸۰ درصد پوست روی پسته به راحتی از آن جدا شود عملیات برداشت محصول آغازمی شود و پسته تولید شده  بوسیله کارگر و با دست از درخت چیده شده و پس از جمع آوری جهت فرآوری به واحد های ضبط پسته ارسال می گردد.
با توجه به افزایش حجم تولید پسته و نیاز به فرآوری حجم زیاد پسته تر در مدت زمان محدود برداشت، در ترمینال ضبط پسته پوست گیری، خشک کردن و جداسازی پسته به وسیله ماشین آلات انجام می‌گیرد .
در سالجاری یک ترمینال ضبط پسته مجوز دار با ظرفیت تولید ۵تن در هر ساعت در فصل برداشت درشهرستان مشهد در حال فعالیت می باشداین واحد ضبط ترمینال برای ۱۰ نفراشتغالزایی نموده  است .
شایان ذکر است که شهرستان مشهد باداشت ۳۹۱۸ هکتار باغات پسته که  ۱۱۸۹ هکتار آن به صورت بارور و ۲۷۲۹ هکتار نهال و غیر بارور است یکی از قطب های مهم تولید پسته دراستان به شمار می رود.
وجدانی از جمله کشت های کم آب طلب در شهرستان مشهد را ترویج باغات اصولی پسته و کشت گیاهان دارویی عنوان نمود و گفت: مهمترین ارقام پسته شهرستان مشهد فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و بادام سفیدی است و میزان ۱۴۰۰ تن پسته خشک در شهرستان با میانگین عملکرد ۱۱۶۰ کیلوگرم در هکتارپسته خشک از باغات پسته برداشت شد ..
وی ادامه داد: این محصول اقتصادی توانسته است در مرحله برداشت در هر هکتار 1نفر ثابت و 15 نفر فصلی را در این منطقه مشغول به کار کند..
وی اذعان داشت : در سال جاری پسته به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر گردید .

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد