hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ذینفعان اصلی در بهره گیری از کالا‌ها و خدمات مردم هستند

ذینفعان اصلی در بهره گیری از کالا‌ها و خدمات مردم هستند

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی در نشست خبری که در این اداره کل برگزار شد با تاکید بر اینکه ذینفعان اصلی در بهره گیری از کالا‌ها و خدمات خود مردم هستند و بهترین ناظر‌ها هم می‌توانند مردم باشند گفت: هر کدام کالا‌ها که مشمول استاندارد اجباری هستند باید نشان استاندارد و کد ده رقمی درج بر روی کالا داشته باشند.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-به گفته سید محمد سجادی، ، نحوه اصالت سنجی بر این شکل است که  عدد ۱۰رقمی را  به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷پیامک کنند تا جزییات کالا و پروانه ساخت ان و اینکه تا چه زمانی آن شرکت تولیدی اعتبار دارد  اطلاع رسانی می‌شود اگر در این بررسی کالا استاندارد‌های لازم رانداشته باشد و کالا تقلبی باشد می‌توانند با کارشناسان این اداره در میان بگذارند.

وی  برای پیگیری نظارت‌های مردم یک روش تماس شماره ۱۵۱۷ مربوط به خود اداره کل استاندارد استان است و  کارشناسان ما پاسخگوی بحث های نظارتی مردم هستند. سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ هم یک مسیر برای ارسال گزارش‌های مردمی است. مسلما اگر از این ظرفیتمردمی در امر بازرسی استفاده شود مسلما نتایج خوبی در بر دارد.

سرپرست این اداره کل در ادامه گفت: ۳۳شرکت بازرسی همکار  با اداره  کل استاندارد در بحث بازرسی و  نمونه برداری همکاری میکنند. همچنین ۱۸۶ آزمایشگاه همکار برای مرحله بعد از نمونه برداری با اداره کل استاندارد همکاری دارند که در کنار آن آزمایشگاههای خود اداره کل هم در بحث  نظارت کیفی فعالیت می کند.

سجادی با بیان اینکه ۱۹۵۳ واحد تولیدی تحت نظر ما است که پروانه استاندارد دارند که ۲هزار و ۷۳۲ پروانه اجباری معتبر صادر شده است و به این واحد ها اعطا شده است اضافه کرد:  در ارتباط با بازنگری استاندارد،  بحث بروز رسانی استاندارد های مختلف است که متناسب با نیاز ها وسطح تکنولوزی باشد را داریم . در ۶ماه گذشته  در اداره کل استاندارد خراسان رضوی ۵۲۷ مورد بازنگری  استاندارد ملی را داشتیم وبالغ بر ۲۰هزار  نفر ساعت اموزش برای مدیریان کنترل کیفیت برگزار شد.

وی تصریح کرد: ما فقط در حوزه کالا‌ها بیش از  ۱۰۰۶ مو‌رد کالای مشمول استاندارد اجباری داریم که هر  کدام  از این کالا‌ها  مراکزجدا برای عرضه کالا دارند که حوزه بسیار وسیعی از مسئولیت‌ها را در بر میگیرد.

سجادی گفت: ۱۳۲ مورد پروانه علامت استاندارد اجباری در شش ماه نخست سال صادر شده، که علاوه بر صدور پروانه ها باید تمدید پروانه هم  انجام شود.  در تمدید پروانه ها که در شش ماه نخست سال ۹۷۱ مورد تمدید پروانه داشتیم هم به سابقه عملکردی فعالیتتولیدی و‌نحوه فعالیت آن ها توجه می شود و  اگر تخلفی در گذشته داشتند و به تذکرات توجه نکرده باشند  ممکن است تعلیق و یا ابطالپروانه صورت کیرد که حدود ۹۰ مورد تعلیق واحد تولیدی در استان داشتیم که عمدتا در حوزه موا‌د غذایی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح طاها گفت: علاوه بر نظارت بر واحد های تولیدی در این طرح نظارت از خود بازار وعرضه کنندگانکالا انجام می شود  که ۱۰۵۳۰مورد بازرسی از سطح بازار انجام شده است . همچنین آزمون هایی برای کنترل کم فروشی انجام شدهبه طور مثال ترازوها یکی از مصادیق است که در‌واحدهای صنفی استفاده می کنند باید سالانه یکبار مورد بازبینی ما قرار گیرند .

این مقام مسئول تصریح کرد: در بحث فلزات گرانبها ۴۴مورد در ۶ماه نخست سال ازمون سطح کنترل کیفی انجام شده است. در حوزه جایگاه های سی ان جی، سازمان موظف است بازرسی انجام دهد ما در  ۱۷۵جایگاه سی ان جی در استان داریم این برنامه ریزیانجام شده  با کمک شرکت های بازرسی  نظارت انجام شود . در یک سال اخیر بیش ۳۲۷ مورد بازرسی از جایگاه های سی ان جی صورت گرفته است.

سجادی با اشاره به سوغات استاندارد گفت: یکی از موارد نظارتی ویژه کالاهایی است که مورد استفاده زائران است. با توجه به حضور گسترده زائران به شهر مشهد، معمولا کالاهایی که به عنوان سوغات می خرند اگر کالای بی کیفیت به زائر داده شود ذهنیت مثبت این عزیزان را از بین میبرد. بر همین اساس کلید واژه سوغات استاندارد را دنبال می کنیم و شناسایی همه اقلامی که زائران مورد استفاده دارند توسط سازمان بررسی می شود.

وی در خاتمه یاد آور شد:بسیاری از این اقلام، استاندارد اجباری ندارد و به دنبال آن هستیم استاندارد اجباری را برای همه اقلام سوغات بر قرار کنیم. زعفران یکی از این اقلام مهم است که استاندارد اجباری دارد که نظارت های خوب و کاملی انجام شده است. بیش از ۵۰۰ مرکز صنفی در ماه های پایانی صفر بازید شد  و ۸۰ مورد اعلام جرم شده برای کسانی که تخلف کرده اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد