hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > در حال حاضر خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ هزار هنرجوی دختر وپسر دارد

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج فنی و حرفه‌ای استان:

در حال حاضر خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ هزار هنرجوی دختر وپسر دارد

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۵۸ هزار و ۵۴۷ هنرجوی پسر و ۴۲ هزار و ۶۲ هنرجوی دختر در استان حضور دارند. همچنین ۳۲ هزار و ۸۹۵ نفر باید در سال جاری دوره کارورزی‌شان را بگذرانند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۷۳۳ نفر در حال کارورزی در بخش صنعت هستند.

مشهد پایگاه خبری روزگار -منصوره شریف‌الحسینی در دومین نشست هم‌اندیشی توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود :  باید توجه داشت که امید موتور محرکه‌ای است که ما را به هدف خود می‌رساند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رسانه فارسی‌زبان ایرانیان را برای رساندن به ناامیدی مورد هدف قرار داده‌اند. شاید امروز خبرهای خوبی که از یک مجمع کوچک خیرخواهانه که در سطح یک استان فعالیت دارد، شنیده می‌شود، برایدبسیاری امیدبخش باشد. 

وی ادامه داد : دفتر توسعه سازمان ملل یک شاخص چند بعدی به نام Human Development Index(HDI) دارد که به آن شاخص توسعه انسانی گفته می‌شود. این مهمترین و معتبرترین شاخص بین‌المللی است که تمام کشورهای جهان را بر اساس چهار معیار ارزیابی می‌کند و به کشورها رتبه می‌دهد. براساس این شاخص ایران جزو کشورهایی است که شتاب زیادی از نظر توسعه انسانی دارد. این یک خبر خوب بین نگرانی‌های موجود است و می‌تواند برای ما امیدی باشد که برنامه‌های خود را سریع‌تر پیش بریم. 

شریف‌الحسینی تصریح کرد : همچنین آژانس بین‌المللی انرژی هر سال میزان شاخص انرژی و تاثیر آن‌ را در بهبود زندگی مردم دنیا بررسی می‌کند. بر اساس بررسی‌های این آژانس ایران دومین کشوری است که شاخص انرژی در بهبود زندگی مردم آن تاثیر گذاشته است. این موضوع باعث می‌شود ما بهتر برنامه‌ریزی کنیم تا از داشته‌های خود برای ایجاد امید بین جوانان استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه لازم است فرایند کارورزی بین صنعت و آموزش ارتباط برقرار کند، عنوان کرد: باید توجه داشت کارورزی مهارت‌های لازم و ویژه‌ای را برای اشتغال در آینده ایجاد می‌کند.

شریف‌الحسینی اضافه کرد: از نظر شاخص توسعه متوازن تاکنون تعداد دانش‌آموزان و هنرجویان استان به سطحی نرسیده که در سند توسعه مد نظر قرار داشت. اگر صاحبان صنعت در استان شرایطی را طبق قوانین موجود فراهم کنند و کسانی که از طریق کارورزی به تخصص رسیده‌اند را به کار گیرند، توسعه اقتصادی در استان رخ می‌دهد.

در ادامه رئیس هیأت امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای استان نیز اظهار کرد: با گسترش صنعتی شدن کشورها نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزایش یافت. در اکثر کشورهای جهان نیروی انسانی در سه سطح کارگر، تکنسین و مهندس عملی و اجرایی تعریف شده اما در کشورهای جهان سوم به این مساله دیرتر توجه شد. حتی این سطح‌بندی با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد که عارضه مدرک گرایی نتیجه آن است.

رضا حمیدی با نقد فرهنگ مدرک‌گرایی در ایران ادامه داد: استعمار موجب تجلی این عارضه در جامعه ما شده است. اگر ما به ۱۰۰۰ دندان‌پزشک نیاز داشته باشیم اما ۱۰ هزار دندان‌پزشک تربیت کنیم، به کشور خیانت کرده‌ایم. در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور به گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه بسیاری شده است. مقام معظم رهبری نیز با توجه به برنامه‌های اقتصادی کشور بر نیاز به گسترش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کرده‌ است. 

وی با تاکید بر اینکه پایین نگهداشتن سطح آموزش‌های هنرستانی یک عارضه جدی است، ادامه داد: امروز تعداد زیادی از صنایع کشور و استان از مدرن‌ترین ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولیدی استفاده می‌کنند اما فارغ‌التحصیل هنرستانی که با ماشین ۵۰ سال پیش آموزش دیده است، چگونه می‌تواند در این کارخانه وظیفه خود را انجام دهد؟ هنرستان‌ها باید به تجهیزات روز مجهز شوند. در کنار این موضوع تربیت مربیان آموزش‌های مهارتی نیز از ضروریات امروزه است.

حمیدی بیان کرد: کشور ما جزو ۱۰ کشور دارای جاذبه‌های توریستی و همچنین جز پنج کشور اول جهان به لحاظ برخورداری از معادن و منابع زیرزمینی است. از نظر تولید فرش دستبافت، زعفران، فیروزه و... نیز ایران جزو کشورهای اول جهان است اما دولتمردان و ما صنعتگران زیاد به این مسائل نمی‌پردازیم.

رئیس هیأت امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای تاکید کرد: تعداد هنرآموزان هر رشته‌ای باید متناسب با نیاز کشور باشد. مقام معظم رهبری این موضوع را بیان کرد که تعداد دانشجویان آموزش‌های عالی کشور متناسب با نیاز کشور نیست. چرا ما باید دومین کشور به لحاظ تعداد دانشگاه در دنیا باشیم؟ چقدر مسئولان و وزاری مربوطه به این موضوع توجه کرده‌اند

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد