hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تصویب 28طرح سرمایه‌گذاری در پنج ماه نخست امسال دراستان به‌ارزش ۵۷میلیون دلار

تصویب 28طرح سرمایه‌گذاری در پنج ماه نخست امسال دراستان به‌ارزش ۵۷میلیون دلار

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: در پنج ماه نخست سال جاری ۲۸طرح سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است که ۱۳طرح سرمایه گذاری هم در دست بررسی است.

مشهد پایگاه خبری رویدادایران-رضا خواجه‌نائینی، در نشست خبری بااصحاب رسانه  افزود : ۲۸طرح سرمایه‌گذاری در پنج ماه نخست سال به‌ارزش ۵۷میلیون دلار مصوب شده و ۱۳طرح با ارزش ۸۱میلیون دلار در دست بررسی هیئت سرمایه‌گذاری است. همچنین رقمی که در استان تاکنون نهایی شده، ۱۳۸میلیون دلار در مجموع برای ۴۱ طرح است.

وی ادامه داد:سال گذشته در پنج ماه نخست سال، ۳۴طرح سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم که از لحاظ تعداد، سال گذشته بیشتر و از لحاظ رقم امسال ۲۱میلیون دلار بوده که نسبت به پارسال کمتر بوده است. در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، باید هم نسبت سالانه و هم وضعیت استان را نسبت به سایر استان‌های کشور در نظر بگیریم. استان خراسان رضوی نسبت به کشور وضعیت خوبی دارد. در زمینه مجوز و پروانه کار، سال‌های پیش فرایند سخت و در تهران متمرکز بود، اما اکنون فرایند کوتاه‌تر شده و در خود مرکز انجام می‌شود که به تسریع مجوز کمک می‌کند.

خواجه‌نائینی با بیان اینکه ما با اختلاف از لحاظ تعداد طرح سرمایه‌گذاری در کشور اول هستیم، افزود: بخشی از این تعداد ظرفیت‌های شهر است و بخشی روان‌سازی فرایند است که سرمایه‌گذاران استان‌های دیگر برای تسهیلات به این منطقه می‌آیند.

به‌گفته این مقام مسئول، ما در پنج ماه گذشته سال، از لحاظ تعداد با اختلاف نسبت به پارسال رشد داشته‌ایم. از لحاظ مشوق‌ها نیز شرایط برای سرمایه‌گذار مطلوب است. این ارائه تسهیلات، مطلوب ما نیست، اما نوع نگاه مهم است که حضور مدیران استانی و دغدغه آن‌ها حضور سرمایه‌گذار مطلوب است. سرمایه‌گذار هم می‌تواند مستقیم برای سرمایه‌گذاری حاضر شود یا وکلایی که تأییدشده نهاد انتظامی هستند، حضور پیدا کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان، با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنعت در استان انجام شده است، گفت: تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی یک بخش است، اما اینکه شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم و ساده کنیم، بخش دیگر است که طرح توجیهی‌اش باید باتوجه‌به شرایط منطقه‌ای همگون باشد. برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس سعی شده است باتوجه‌به هماهنگی بین‌دستگاهی یک ماه شرایط را فراهم کنیم. برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس هم حتی یک هفته کار انجام شده است.

وی تأکید کرد: در زمینه ورود پول از طریق سرمایه‌گذاری، قانون‌گذار شرط گذاشته است که رد و منشأ پول باید مشخص باشد. ورود سرمایه به کشور باید شفاف باشد و این جزو قوانین است که برای ما مشکل‌ساز است و تحریم اوضاع را سخت‌تر کرده است. در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، هماهنگی بین‌دستگاهی سخت و زمان‌بر است، اما باتوجه‌به نگاه استاندار، پروژه‌هایی داشتیم که در طول یک‌سال خوب پیش رفته‌اند. در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذار تضمین داده شده است که اگر روزی تصمیم گرفت سرمایه‌اش را خارج کند، اصل سرمایه و سودش را خارج کند و منع قانونی وجود ندارد.

به‌گفته خواجه‌نائینی، از لحاظ پیشرفت فیزیکی، اگر بعد از ارائه مجوز‌ها پروژه در شش ماه پیش نرود، مجوز باطل است. درباره میزان املاک تملیکی در استان، طبق قانون فرایند فروش اموال آزاد، فرایندی زمان‌بر است. تاکنون ۴۶ملک در استان شناسایی شده است. فروش املاک تملیکی از طریق مزایده انجام می‌شود. در زمینه تعداد سندی که برای املاک دولتی در یک‌سال گذشته اخذ شده است، مجموعا ۱۰۰۳۷ سند برای استان در طول یک‌سال گرفتیم.

وی  گفت: همچنین مطابق تبصره ۱۸ قانون بودجه وام‌های اشتغال‌زایی و توسعه‌ای منطقه‌ای پرداخت می‌شود. مجلس شورای اسلامی نیز بودجه‌ای را تعیین کرده و دستگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک عامل مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی تسهیلات خود را دریافت کنند. همچنین میزان سهمیه استان از این تسهیلات در سال گذشته ۱۳۷۰ میلیارد تومان بوده که از بهمن‌ماه سال گذشته اعطا شده و از این مقدار تاکنون ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز به بانک‌ها مصوب شده است. تا پایان شهریورماه نیز فرصت داریم تا ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده را جذب کنیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا راه دریافت وام در استان سخت است و استان وضعیت مطلوبی ندارد و مردم در صورت شکایت به کجا باید مراجعه کنند، گفت: ما از لحاظ میزان تسهیلات و ارائه آن وضعیت مطلوبی در کشور داریم. در زمینه شکایت به روند پرداخت وام، در مرحله اول حراست بانک موظف است پیگیری کند. در مرحله دوم، مرکز بازرسی استانداری و مرحله سوم اداره‌کل دارایی است که از نماینده وزارتخانه در این حوزه پیگیری می‌کند.

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد