hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > لیر در بازار تهران رکورد سقوط را شکست

لیر در بازار تهران رکورد سقوط را شکست

همزمان با سقوط لیر در بازارهای جهانی قیمت این ارز در بازار تهران نیز به پایین‌ترین سطح ساله رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لیر ترکیه در روز جمعه به پایین ترین حد خود سقوط کرد زیرا معامله گران پس از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره بانک مرکزی در روز پنجشنبه در مواجهه با تورم نزدیک به ۸۰ درصد شروع به فروش ارزهای خود کردند.

در بازار تهران نیز لیر به پایین‌ترین سطح ۴ ساله رسید؛ هر لیر ترکیه امروز در بازار تهران به قیمت هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. قیمت این ارز در بازار تهران در بازه زمانی یک هفته‌ای ۶۰ تومان کاهش یافته است و در بازه زمانی یک ماهه نیز این ارز ۲۲۰ تومان ارزان شده است و در بازه زمانی یک ساله نیز این ارز هزار و ۶۸۰ تومان ارزان شده است و نسبت به مدت مشابه سه سال گذشته ۴۱۴ تومان ارزان‌تر معامله می‌شود.

تحلیلگران و بانکداران گفتند که کاهش نرخ بهره در روز پنجشنبه از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد، با تلاش بلندمدت رئیس جمهور طیب اردوغان برای کاهش هزینه های استقراض مناسب است.

نگرانی‌هایی در این خصوص که این کاهش نرخ بهره باعث افزایش نرخ تورم می شود، منجر به کاهش ۱ درصدی ارزش لیر در روز پنجشنبه و رسیدن برابری آن به ۱۸.۱۵ در برابر دلار شد؛ این رکورد کمی بالاتر از رکورد ۱۸.۴۰ به ازای هر دلار بود که لیر در دسامبر در جریان آخرین سقوط بزرگ به آن رسیده بود.

لیر در بازار تهران رکورد سقوط را شکست

ذخایر خارجی ترکیه تخلیه شده‌است

بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه نرخ بهره خود را ۱۰۰ واحد کاهش داد که اولین اقدام این بانک از ابتدای سال ۲۰۲۲ بوده است.

اگرچه ذخایر خارجی این کشور به شدت تخلیه شده است اما روند ذخایر خارجی آن از اوایل ژوئیه مثبت بوده است و تقریباً سه برابر شده و به ۱۵.۷ میلیارد دلار رسیده است زیرا گردشگرانی که در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا از آمدن به این کشور منع شده‌بودند دوباره به این کشور بازگشتند.

۲۲۳۲۲۷

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1665693

منبع: khabaronline-1665693

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد