hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تهیه پهنه‌بندی استقرار صنایع در سواحل کشور

تهیه پهنه‌بندی استقرار صنایع در سواحل کشور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه پهنه بندی استقرار صنایع در سواحل کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی ذوالجودی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، وضعیت تالاب‌های کشور به دلیل خشکسالی چندسال اخیر را بسیار حساس و شکننده توصیف و اظهار کرد: متأسفانه صرف نظر از پدیده تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی‌ها، سیاست‌های آبی کشورهای همسایه نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است.

وی افزود: وقتی تالاب‌ها به منشأ گرد و غبار تبدیل می‌شوند، این نشان می‌دهد که مدیریت آب با مشکل روبروست چراکه حتی پس از چندین سال خشکسالی هم حداقل می‌بایست رطوبت زمین باقی مانده باشد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی‌های نفتی را یکی از مهم‌ترین منشاهای آلودگی در پهنه‌های آبی کشور برشمرد و گفت: خط انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارک یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی خلیج فارس بود که خوشبختانه با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نفت، این خط نوسازی شد که علاوه بر منافع زیست محیطی، منافع اقتصادی هم در پی داشت.

ذوالجودی با تاکید بر حساسیت سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به بحث پایش و برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی در مسیرهای کشتیرانی، خاطرنشان کرد: پساب ناشی از آب شیرین کن‌ها در سواحل جنوبی کشور و به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از دیگر عوامل مهم در آلودگی این پهنه آبی است که از طریق مجامع بین المللی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، ساخت جزایر مصنوعی تبعات زیست محیطی به همراه دارد و می‌بایست با دیپلماسی به دنبال کاهش اثرات آن بود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به امضای موافقتنامه حقوقی بین ۵ کشور ساحلی دریای خزر برای حل مسائل زیست محیطی، گفت: بعد از آنکه این موافقتنامه در سال ۱۳۸۵ امضا و به تصویب مجالس کشورهای عضو رسید، برخی کشورها بندهایی از آن را مورد مناقشه قرار دادند. اما با تشکیل دولت سیزدهم و دیپلماسی قوی جمهوری اسلامی ایران، اجرای این موافقت‌نامه بعد از هفت سال سکوت در دستور کار قرار گرفته است.

ذوالجودی افزود: بر این اساس، ششمین نشست کشورهای ساحلی دریای خزر از ۲۷ تا ۲۹ مهرماه جاری با حضور وزرای محیط زیست این کشورها در کشور آذربایجان برگزار خواهد شد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به الزام قانونی مبنی بر توسعه صنایع بزرگ در سواحل جنوبی کشور، تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با صنایع و مؤسسات پژوهشی، پهنه بندی استقرار صنایع در سواحل را تهیه کردیم که آماده ارائه به صنایع است. بر اساس این پهنه بندی، هر صنعتی نمی‌تواند در هر مکانی که بخواهد مستقر شود و برای استقرار می‌بایست از آئین نامه‌های موجود پهنه بندی تبعیت کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی بازرسی از مراکز صنعتی و نفتی به ویژه در جنوب کشور خبر داد.

وی، اجرای برنامه حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری UNDP و کشور ژاپن و طرح هامون با همکاری UNDP و اتحادیه اروپا را از جمله تجربیات موفق کشور در حوزه همکاری‌های بین المللی برشمرد.

ذوالجودی خاطرنشان کرد: ما در معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری اندیشمندان و صاحب نظران، ۲۳ چالش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها را احصا کردیم و برای آن چشم انداز شش قسمتی در نظر گرفتیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۱۸ سیاست کلان برای توسعه پایدار پهنه‌های آبی در دست اقدام داریم و به این منظور ۶ هدف اصلی با ۱۲ راهبرد در نظر گرفته ایم که از طریق ۴۶ اقدام و برنامه به نتیجه برسد.

وی در خصوص صید ترال هم گفت: هم دولت و هم سازمان حفاظت محیط زیست موضع شفاف خود که همانا مخالفت با صید ترال است را اعلام کرده اند و دیگر برای هیچ کشوری مجوز این گونه از صید صادر نمی‌شود. اگر هم مواردی در حال حاضر وجود داشته باشد، به صورت غیرمجاز است.

ذوالجودی، میزان متوسط دریافت حقابه تالاب‌ها در سال جاری را کمتر از ۱۵ درصد ذکر کرد و افزود: در برخی از تالاب‌ها مانند تالاب گاوخونی میزان دریافت حقابه صفر بوده است.

منبع: mehrnews-5570112

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد