hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سقوط لیر ترکیه رقم خورد/ بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد

سقوط لیر ترکیه رقم خورد/ بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد

لیر ترکیه در روز جمعه به پایین ترین حد خود سقوط کرد زیرا معامله گران پس از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره بانک مرکزی در روز پنجشنبه در مواجهه با تورم نزدیک به ۸۰ درصد شروع به فروش ارزهای خود کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحلیلگران و بانکداران گفتند که کاهش نرخ بهره در روز روز پنجشنبه از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد، با تلاش بلندمدت رئیس جمهور طیب اردوغان برای کاهش هزینه های استقراض مناسب است.

نگرانی‌هایی در این خصوص که این کاهش نرخ بهره باعث افزایش نرخ تورم می شود، منجر به کاهش ۱ درصدی ارزش لیر در روز پنجشنبه و رسیدن برابری آن به ۱۸.۱۵ در برابر دلار شد؛ این رکورد کمی بالاتر از رکورد ۱۸.۴۰ به ازای هر دلار بود که لیر در دسامبر در جریان آخرین سقوط بزرگ به آن رسیده بود.

سقوط لیر ادامه‌دار خواهد بود

فاتح آکچلیک از دویچه بانک گفت: از نظر ما، مهمتر از کاهش نرخ، سیگنال ارائه شده توسط بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک مرکزی مایل است به سمت تقویت رشد کوتاه مدت برگردد، بود.

وی افزود که اگر این امر درست باشد، احتمالاً کسری حساب جاری کشور را افزایش می‌دهد و ارزش لیر را در ماه‌های آینده کاهش می‌دهد.

آکچلیک گفت: ما همچنان انتظار داریم که کاهش شدید ارزش لیر باعث شود که بانک مرکزی نرخ بهره خود را در سه ماهه آخر سال افزایش دهد.

ذخایر خارجی ترکیه تخلیه شده‌است

بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه نرخ بهره خود را ۱۰۰ واحد کاهش داد که اولین اقدام این بانک از ابتدای سال ۲۰۲۲ بوده است.

اگرچه ذخایر خارجی این کشور به شدت تخلیه شده است اما روند ذخایر خارجی آن از اوایل ژوئیه مثبت بوده است و تقریباً سه برابر شده و به ۱۵.۷ میلیارد دلار رسیده است زیرا گردشگرانی که در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا از آمدن به این کشور منع شده‌بودند دوباره به این کشور بازگشتند.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1664224

منبع: khabaronline-1664224

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد