hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پیش‌نویس قانون تشکل‌های اجتماعی؛ طرحی برای مقابله با تشکل‌ها و صیانت از آنها

پیش‌نویس قانون تشکل‌های اجتماعی؛ طرحی برای مقابله با تشکل‌ها و صیانت از آنها

اخیرا متنی با عنوان پیش نویس قانون تشکل های اجتماعی که توسط مرکز پژوهش های مجلس تدوین شده در فضای عمومی منتشر گردیده است.

مطالعه محتوای پر ایراد، متناقض و درهم این متن بیانگر آن است که این پیش نویس در اصل برای مقابله با تشکل های اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه تهیه شده است. تشدید نگاه امنیتی و سلبی ، سخت گیرانه تر کردن و چند مرحله ای کردن فرایند مجوز ، تاسیس و فعالیت مجموعه های مردم نهاد و پیش بینی مراحل پیچیده اداری برای کنشگری مدنی ، روح کلی حاکم بر این متن است .
در واقع این پیش نویس با نگاه مقابله با فعالیت های دواطلبانه و صیانت از تشکل ها تدوین شده است.

این نگاه سلبی و واپس گرایانه به کنشگری داوطلبانه و فعالیت های مجموعه های مردم نهاد در حالی در متن این پیش نویس متبلور شده است که فرهنگ، تاریخ و آموزه‌های اخلاقی ما انباشته از توصیه‌های مفیدی است که افراد را به امور داوطلبانه ترغیب می‌کند.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره فعالیت های داوطلبانه ، بازده اقتصادی این فعالیت ها است. در مطالعه انجام شده در کشورهای اروپایی برای تخمین ارزش پولی ساعات اختصاص داده شده به فعالیت های داوطلبانه و با درنظرگرفتن ارزش دلار آمریکا در سال 2013 برای 40 ساعت کار در هفته و 52 هفته در سال برآورد شده ارزش اقتصادی فعالیت های داوطلبانه در منطقه OECD ،مبلغی معادل یک تریلیون دلار آمریکا (حدود دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها) بوده است. ارزش اقتصادی فعالیت های داوطلبانه ، در آلمان بیش از 117 میلیارد دلار، در انگلستان 60 میلیارد دلار، در استرالیا 49 میلیارد دلار، در کانادا 36 میلیارد دلار و در ژاپن 33 میلیارد دلار برآورد شده است.

جمع بندی آنکه در حالیکه ، تسهیل و گسترش فعالیت‌های داوطلبانه و آنچه امروز به عنوان مفهوم توسعه خیر جمعی در گفتمان عمومی جامعه از آن یاد می شود، هم برای توسعه اقتصادی- اجتماعی و ارتقای رفاه جامعه و هم برای ارتقای سلامت ، مهارت و رفاه فرد داوطلب مفید است ، متاسفانه متن پیش نویس منتشر شده با عنوان قانون تشکل های اجتماعی دقیقا معطوف به مقابله با فعالیت های داوطلبانه است.

کد خبر 1663394

منبع: khabaronline-1663394

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد