hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ارائه مشاوره حقوقی رایگان به بیش از ۱۰۴ هزارنفر توسط مرکز وکلای استان

رییس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی خبر داد:

ارائه مشاوره حقوقی رایگان به بیش از ۱۰۴ هزارنفر توسط مرکز وکلای استان

رییس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی از ارائه بیش از ۱۰۴ هزار مشاوره حقوقی رایگان توسط مرکز وکلای استان در سال جاری خبر داد.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-حمیدرضا آفرین در اولین نشست خبری رئیس و اعضای هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مرکز وکلای قوه قضائیه به عنوان نهاد ملی وکالت عهده‌دار معرفی وکیل در جامعه است. وکیل یکی از حقوق اساسی شهروندی را مدیریت می‌کند و آن حق دفاع است. حق دفاع از حقوقی است که مستقیما توسط وکلا هدایت می‌شود و ما نیز به شدت مراقب هستیم اشخاصی را برای دفاع از این حقوق معرفی کنیم که بتوانند به مردم خدمات لازم را ارائه دهند. ‌

وی در خصوص خدماتی که مرکز وکلای قوه قضائیه ارائه می‌دهد، بیان کرد: یکی از خدمات ما، خدمات تلفنی رایگان حقوقی است. سامانه ۱۲۹ توسط قوه قضائیه برای همین منظور راه‌اندازی شده و مرکز وکلای قوه قضائیه عهده‌دار اصلی ارائه این خدمت است. این خدمت از سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده و از ابتدای امسال با چند برابر شدن ظرفیت خدماتی آن به فعالیت خویش ادامه می‌دهد.

آفرین اضافه کرد: خدمات دیگر این مرکز ارائه وکالت معاضدتی است. بسیاری از شهروندان نمی‌توانند از خود دفاع کنند و توانایی لازم جهت گرفتن وکیل را نیز ندارند. اگر احراز شود کسی توان دفاع از خویش تکمن مالی جهت استخدام وکیل ندارد، به صورت رایگان برای او وکیل تعیین می‌کنیم.

رییس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: همچنین اگر کسی واجد شرایط استخدام وکیل معاضدتی و رایگان نباشد اما به هر دلیلی استطاعت کمی داشته باشد، برای او نیز وکیل معرفی می‌شود تا با دریافت حق‌الوکاله پایین و کمتر از تعرفه به پرونده وی رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: امسال برای ۱۳۰ پرونده وکالت معاضدتی تعیین و ۱۵۰ مورد وکیل تسخیری برای اشخاص نیازمند نیز برگزیده شد. 

آفرین با ارائه طرح پیشنهادی تحت عنوان «هر خبرنگار یک وکیل» ادامه داد: از آنحایی که خبرنگاری دفاع از مردم است، پیشنهاد ما تعیین یک تیم تخصصی حقوقی برای حمایت از خبرنگاران است؛ لذا طرح هرخبرنگار یک وکیل برای ارائه این خدمات به خبرنگاران پیشنهاد می‌شود. 

در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی، در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش ظرفیت‌های آزمون وکالت اظهار کرد: از ۲۰ سال گذشته که مرکز وکلا در خدمت شهروندان است، اتفاقات خوبی در رابطه با افزایش پذیرش وکیل متناسب با استانداردهای جهانی رخ داد. در حال حاضر ظرفیت پذیرش وکیل در مرکز وکلا در سطح کشور شرایط مناسبی است.

رضا حضرتی ادامه داد: البته من به عنوان وکیل نسبت به مساله افزایش ظرفیت‌های پذیرش وکیل در قوانین مصوب مجلس انتقاد دارم. در واقع قانونگذار این موضوع را به صورت تخصصی بررسی نمی‌کند. به نظر می‌رسد نظرات قوه قضائیه و نهاد وکالت در این رابطه که چه مقدار وکیل در سال باید جذب شود، می‌تواند در منطقی‌تر شدن قوانین موثر باشد. وکلا مخالف جذب بیشتر وکیل نیستند اما آیا جامعه قضائی ظرفیت چند برابر شدن تعداد وکلا را دارد؟ در حال حاضر زیرساخت چنین موضوعی فراهم نیست.

مسئول کمیسیون آموزش و کارآموزی مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به ارائه مشاوره‌های حقوقی در فضای مجازی اظهار کرد: بر این موضوع نظارت و بازرسی اعمال می‌شود. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هر کس می‌تواند یک صفحه برای ارائه خدمات مشاوره‌ای حقوقی در فضای مجازی راه‌اندازی کند. توصیه ما به مردم این است که آن دسته از کسانی را که وکیل نیستند شناسایی کرده و از آنان مشاوره دریافت نکنند. توصیه کانون دریافت مشاوره حضوری است.

علی ادبی  ادامه داد: البته اگر شهروندان پیش از اقامه دعوا از خدمات حقوقی استفاده کنند، این موضوع برای آنان زمان و هزینه کمتر و نتیجه بهتری می‌تواند در بر داشته باشد. برای این منظور لازم است فرهنگ مراجعه مردم به خدمات وکالتی قبل از طرح دعوا نهادینه شود.

مسئول کمیسیون آموزش و کارآموزی مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: مشهد تنها شهری است که در حاشیه آن ۱۲ پایگاه خدماتی حقوقی رایگان راه‌اندازی  شده و توسط کانون وکلای استان مدیریت می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد