hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نوع نگاه مان را به توسعه تغییر دهیم/آسیب شناسی پایگاه‌های میراثی

نوع نگاه مان را به توسعه تغییر دهیم/آسیب شناسی پایگاه‌های میراثی

مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی در نشست تخصصی درباره مشکلاتی که در پایگاه‌ها مواجه هستند سخنرانی کردند. نگاهی مخرب توسعه‌ای یکی از این محورها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سامه مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهار کرد: مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در تمام این سال‌ها با وجود اعتبارات اندک کار را به خوبی انجام دادند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. افزایش بی‌رویه بدون آمایش، رهاشدن در موجی از مأموریت‌های غیر هدفمند و … آسیب‌هایی است که پایگاه‌ها را تهدید می‌کند این درحالی است که پایگاه‌ها از کمبود نیروی تخصصی نیز رنج می‌برند.

سامه ادامه داد: از آنجایی که تخصصی‌ترین کارها از سوی پایگاه‌ها ارائه می‌شود باید حقوقی را برای پایگاه‌ها در نظر گرفت تا به صورت تخصصی مدیران پایگاه‌ها فعالیت‌های خود را انجام دهند. مدیران پایگاه‌ها سال‌ها با کمترین امکانات با شوق و علاقه مأموریت‌های خود را به انجام رساندند.

در ادامه عاطفه رشنویی مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و پایگاه ملی هفت تپه گفت: گاهی تصویب طرح‌های توسعه‌ای مشکلاتی را ایجاد می‌کنند برخی تبلیغات منفی نیز میراث فرهنگی و مردم را در تقابل هم قرار می‌دهد. عرصه و حریم خطوط تخصصی هستند که برای حفاظت از آثار تاریخی ایجاد شده اند. بنابراین نمی‌توان بر اساس سلیقه و برنامه‌ریزی آنها را جابجا کنیم. بهتر است نوع نگاه مان را به توسعه تغییر دهیم لازم است که با نمایش درست؛ ظرفیت‌های مناسب را بسنجیم.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم در مجلس شورای اسلامی با همکاران در این زمینه گفتگو کنید که حریم میراث فرهنگی را جزو اراضی ملی و زمین‌های آماده برای ایجاد کارخانه نبینید بلکه جزو زمین‌هایی بدانید که از این آثار حفاظت می‌کنند. از مدیران و مسؤولان می‌خواهیم نیروهای با سابقه پایگاه‌ها تعیین تکلیف شوند من از پایگاهی آمده‌ام که نیروی ۲۰ ساله با کارت کارگری داریم اگر چه گفته شده وضعیت شغلی افراد ساماندهی می‌شود اما امنیت شغلی این افراد نیاز به نوع نگاه ویژه دارد. همچنین اعتبار زمانی اختصاص داده می‌شود که فصل کاری از بین رفته است اگر بتوانید به این نکته توجه کنید و اعتبارات را به سمتی مدیریت کنید که بتوانیم در فصول مناسب اعتبار بگیریم می‌توانیم موفق تر از قبل باشیم.

در ادامه این نشست محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس گفت: متأسفانه دیدگاه مدیران ما در حوزه میراث فرهنگی باید تغییر کند خیلی‌ها اعتقادی به حریم آثار تاریخی ندارند موضوع حریم مورد اعتراض برخی از مدیران است. در حالی که یکی از راه‌های نجات کشورمان موضوع میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه باید از برنامه هفتم توسعه استفاده شود گفت: نظراتتان را به وزارت میراث فرهنگی بدهید ما دو ماده بیشتر نمی‌توانیم در برنامه توسعه بیاوریم ۱۴۰۰ نفر در پایگاه‌های ما بلاتکلیف هستند آنها با چه شوقی باید فعالیت کنند. هر زمان نمایندگان از مشکلات با خبر شده و توجیه شوند تصمیمات خوبی می‌گیرند بنابراین ارتباط تان را با نمایندگان قطع نکنید شاید برخی از آنها اطلاعی نداشته باشند نمایندگان در حوزه کاری مسئله‌های زیادی دارند ولی این را هم باید بدانیم باید خشت خشت میراث فرهنگی کشور خط قرمز نظام باشد.

منبع: mehrnews-5563021

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد