hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تایوان نقطه انفجار جهان

تایوان نقطه انفجار جهان

سفر تحریک‌آمیز و غیرقانونی نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا به تایوان در حقیقت نوعی آتش‌افروزی در جهان تلقی می‌شود؛

با توجه به حساسیتی که چین نسبت به تایوان دارد و از آنجا که رهبران تایوان از مدت‌ها پیش تلاش دارند تا شرایط مشابه اوکراین را برای چین ایجاد کنند لذا سفر خانم نانسی پلوسی درحقیقت اوضاع بحرانی این منطقه را بحرانی‌تر خواهد کرد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که چین در پاسخ به این سفر یک سلسله اقدامات جدی از جمله مانورهای دریایی در منطقه را انجام دهد و شرایط به سمت بحرانی‌تر شدن و تقابل مستقیم بین چین و آمریکا حرکت کند. شکست آمریکا در بحران اوکراین و ناتوانی این کشور در حل مناقشه اوکراین و روسیه و طولانی شدن بحران اوکراین نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در تمام پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی با ناکامی مواجه شده‌اند و لذا اکنون به سمت چین که یک قدرت مهم اقتصادی و اتمی است متمایل شده‌اند تا شرایط مشابه اوکراین را برای این کشور به‌وجود بیاورند اما رهبران چین با تدبیر و عقلانیت کامل تلاش دارند تا شبح هولناک جنگ را از منطقه دور کنند.

درحالی که ظرفیت آمریکا برای تقابل همزمان با روسیه و چین بسیار پایین است به همین دلیل به نظر می‌رسد که سفر خانم نانسی پلوسی به تایوان آغازی برای افزایش بحران‌های منطقه‌ای به‌شمار می‌رود زیرا به صورت غیرقانونی خانم نانسی پلوسی وارد تایوان شد و حتی از رهبر تایوان هم بالاترین مدال‌ها را دریافت کرد و این نوعی تلاش برای تحریک چین و وادار کردن این کشور به یک عکس‌العمل شتابزده است لذا چین دارای برگ‌های برنده بسیاری است که درحقیقت در زمان و مکان مناسب این برگ‌ها را ارائه خواهد کرد و به همین دلیل به نظر می‌رسد که شرایط تایوان به سمت بحرانی‌تر شدن و تقابل طولانی مدت چین و آمریکا حرکت می‌کند.

در مورد قتل ایمن الظواهری نیز باید گفت نوعی تعامل بین طالبان و آمریکا صورت گرفته است. ایمن الظواهری که جانشین اسامه بن لادن تلقی می‌شد در طول سال‌های گذشته نقش رهبری پایین‌تر و کمرنگ‌تری ایفا کرده و حتی از اقدام فیزیکی علیه نیروهای آمریکایی خودداری می‌کرد.
به نظر می‌رسد که مرحله بعدی حذف القاعده از منطقه و سپردن یک نوع نقش فرادستی به طالبان است. از این رو نقش القاعده برای آمریکا به پایان رسیده و از آنجا که این احتمال می‌رفت در آینده بین القاعده و طالبان بر سر حضور آمریکا و نقش آمریکا در منطقه چالش‌هایی به‌وجود ‌آید به همین دلیل جو بایدن به صورت پیش‌دستانه و به عنوان یک برگ برنده انتخاباتی یک مهره کم اهمیتی مثل ایمن الظواهری را ترور کرده درحالی که ترور الظواهری تاثیری بر وضعیت افغانستان ایجاد نخواهد کرد و درحقیقت همان اتفاقی که در دوره باراک اوباما در کشتن اسامه بن لادن رخ داد برای جو بایدن وجود دارد اما جو بایدن با قتل ایمن الظواهری ثابت کرد که همچنان در پی پروسه‌های تبلیغاتی برای 2024 است.

* منتشر شده در روزنامه آرمان ملی/ پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

کد خبر 1658453

منبع: khabaronline-1658453

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد