hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > آخرین تحولات از ناآرامی‌های عراق؛ صدر: پیامتان را شنیدم

آخرین تحولات از ناآرامی‌های عراق؛ صدر: پیامتان را شنیدم

رسانه‌های عراقی شب گذشته از ورود طرفداران جریان صدر و مخالفان «محمد شیاع السودانی» گزینه چارچوب هماهنگی شیعیان برای تصدی سمت نخست‌وزیری عراق، به منطقه سبز بغداد و سپس پارلمان این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، عصر دیروز چهارشنبه(۵ تیر) صدها نفر از طرفداران جریان صدر عراق در اعتراض به پیشنهاد «محمد شیاع السودانی» برای منصب نخست‌وزیری عراق به میدان «التحریر» بغداد آمدند و سپس به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کرده‌اند.

الجزیره در این باره گزارش داد که معترضان عراقی که عمدتا از طرفداران جریان صدر عراق هستند، وارد منطقه سبز بغداد محل استقرار نهادهای دولتی و مقرهای دیپلماتیک در بغداد شدند.

این معترضان که به نامزدی محمد شیاع السودانی اعتراض دارند، بدون هیچگونه مقاومت نیروهای امنیتی وارد این منطقه حفاظت شده، شده‌اند.

در ادامه شبکه خبری المیادین گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان اکنون وارد مقر پارلمان عراق در منطقه سبز بغداد شده‌اند.

گفته می‌شوند معترضان به دنبال اعتصاب در مقابل ساختمان پارلمان عراق هستند.

این اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که همزمان با توافق و اجماع گروه‌های سیاسی شیعه عراق بر سر نخست وزیر پیشنهادی، گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی برخی طرف‌ها بر اعتراضات خیابانی برای مقابله با تشکیل دولت منتشر شده است.

از طرفی، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خواستار مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات و خروج معترضان از منطقه سبز بغداد شده است.

مقتدی صدر نیز گفته است: اگر معترضان خواستار خروج از منطقه سبز هستند من به تصمیم‌شان احترام می‌گذارم. او ورود به الخضراء را پیامی «مسالمت آمیز» و «اصلاح‌طلبانه» برشمرده است!

رهبر جریان صدر با انتشار توییتی ضمن حمایت از تظاهرات و ورود به پارلمان، از طرفداران خود(معترضان) خواست که به خانه‌های خود بازگردند.

سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق چهارشنبه شب در صفحه توئیتر خود دستور عقب‌نشینی معترضان از پارلمان عراق و بازگشت به خانه‌هایشان را داد و نوشت: «فاسدان را به وحشت انداختید».

وی در ادامه توئیت خود نوشت: «دو رکعت نماز بخوانید و سالم به خانه‌هایتان بازگردید».

رهبر جریان صدر عراق افزود: «قیامِ محرم الحرام، قیامِ اصلاح و مخالفت با ستم و فساد است».

به دنبال انتشار این رشته توئیت‌ها، طرفدارانش صحن پارلمان و منطقه سبز را ترک کردند.

در همین حال چارچوب هماهنگی شیعیان عراق چهارشنبه شب در واکنش به تحولات منطقه سبز بغداد و یورش معترضان به صحن پارلمان، بر لزوم هشیاری و داشتن آمادگی در برابر فتنه‌ها در عراق تأکید کرد.

در واکنش ها به ناآرامی های عراق، هیئت سازمان ملل در عراق گفت، حق اعتراض مسالمت آمیز اساس دموکراسی است، اما این امر با احترام به نهادهای دولتی و حفظ اموال عمومی و خصوصی همراه است.

هیئت سازمان ملل تاکید کرد، تظاهرات باید مسالمت آمیز و همراه با پایبندی به قانون باشد.

بنا براین گزارش، معترضان عراقی روز چهارشنبه در اعتراض به کاندیداتوری محمد شیاع السودانی برای پست نخست وزیری وارد منطقه سبز در مرکز بغداد شدند و سپس به ساختمان پارلمان یورش بردند.

311311
پیشتر "چارچوب هماهنگی شیعیان به صورت رسمی از نامزدی السودانی برای این پست خبر داده بود.

کد خبر 1655857

منبع: khabaronline-1655857

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد