hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اداره ۶۶ درصد مدارس غیردولتی صرفه اقتصادی ندارد

اداره ۶۶ درصد مدارس غیردولتی صرفه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اداره مدرسه غیردولتی با ظرفیت زیر ۱۵۰ دانش‌آموز صرفه اقتصادی ندارد و۶۶ درصد مدارس غیردولتی با ظرفیت زیر ۱۰۰ دانش‌آموز کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مورد عملکرد آموزش و پرورش خصوصاً مدارس کشور با دقت اظهارنظر کنیم و معلم و مدرسه در بسیاری از نقاط دوردست کشور، نظام جمهوری اسلامی را به‌تنهایی نمایندگی می‌کنند و پرچم سه رنگ کشور در آن نقاط برافراشته است و یکی از وظایف رسانه ملی تشریح دقیق این فعالیت‌ها است و این‌که آموزش و پرورش دولتی یا غیردولتی کشور را سیاه نمایی کنیم، کار درستی نیست.

وی با بیان این‌که در هر عملکردی، نقدهایی به آن وارد است و این موضوع در مورد همه دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش و رسانه ملی هم صادق است، اظهار کرد: آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت ۱۴ میلیون دانش‌آموز را بر عهده دارد و با همه مشکلاتی که در زمینه تأمین نیروی انسانی، نگهداشت و رضایت آن‌ها، کمبود فضاهای آموزشی و بودجه دارد، اما بااین‌وجود، افتخارات زیادی برای کشور خلق کرده است و همه تحصیل‌کردگان و دانشمندان ایرانی، از نتایج و خروجی‌های نظام تعلیم و تربیت کشور بوده‌اند و هنگام نقد آموزش و پرورش باید نقدی همه‌جانبه در کنار همه مزایا و معایب و امکانات در دسترس بیان شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ادامه داد: مؤسسان مدارس غیردولتی زحمت‌های زیادی می‌کشند و بخشی از مؤسسین مدارس غیردولتی به‌صورت عام‌المنفعه و خیری کار می‌کنند، زیرا اداره مدرسه غیردولتی با ظرفیت زیر ۱۵۰ دانش‌آموز صرفه اقتصادی ندارد که در این حوزه ۶۶ درصد مدارس غیردولتی با ظرفیت زیر ۱۰۰ دانش‌آموز کار می‌کنند و بسیاری از مؤسسان مدارس غیردولتی تنها به دلیل عشق و علاقه‌ای که دارند، در حال فعالیت هستند.

محمودزاده در مورد نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: در ماده ۱۵ تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده است تا شهریه مدارس غیردولتی را بر اساس الگویی تعیین نماید و این کار با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی همه‌ساله صورت می‌گیرد و برای تعیین شهریه چهار ماه کار کارشناسی انجام می‌شود که به‌صورت شفاف و مشخص به مردم و مدارس اعلام می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی افزود: شهریه مدارس بر اساس؛ عملکرد، فضا، تجهیزات، امکانات، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، تعداد معلمان، کیفیت آموزشی و غیره تعیین می‌شود و بر این اساس در مرحله اول به‌صورت خود اظهاری شهریه توسط مؤسسان اعلام و در شورای نظارت منطقه و استان بررسی می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ادامه داد: نرخ شهریه در سازمان بر اساس مقدار حقوق، تورم، اجاره‌بها و غیره بررسی می‌شود. در مورد شهریه دو عدد شهریه ثابت و فوق‌برنامه از سوی سازمان و با تائید سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام شده است و این مقادیر با توجه به دوره تحصیلی، تعداد معلمان، کادر آموزشی، فضا، تجهیزات و غیره با یکدیگر متفاوت است. شهریه مدارس غیردولتی از ۴ تا ۳۵ میلیون و۶۰۰ هزار تومان و شهریه فوق‌برنامه تا ۳۸ درصد مبلغ شهریه اعلام شده است که هزینه شهریه اجباری است اما شهریه فوق‌برنامه اجباری نیست و این شهریه، بر اساس عملکرد مدارس باهم متفاوت است.

وی تأکید کرد: مدارس غیردولتی موظف هستند تا شهریه مشخص‌شده برای آن مدرسه را به‌صورت درج در تابلو مدارس در معرض دید اولیا و عوامل نظارتی قرار دهند، بنابراین همه مدارس شهریه یکسانی ندارند و شهریه فوق‌برنامه تا ۳۸ درصد شهریه ثابت مدارس است و مدارس بر اساس عملکردی که در فوق‌برنامه دارند می‌توانند این شهریه را دریافت نمایند و به این صورت نیست که همه مدارس حداکثر ۳۸ درصد شهریه ثابت را برای فوق‌برنامه دریافت کنند.

محمودزاده در پایان تصریح کرد: معلمان و کادر آموزشی مدارس زحمات زیادی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌کشند و با نقدهای غیرمنصفانه و غیردقیق و نادیده گرفتن این زحمت‌ها باعث آسیب رساندن به آموزش و پرورش کشور خواهد شد.

منبع: mehrnews-5539834

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد