hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > پایگاه جامع امیرالمومنین (ع) رونمایی شد

پایگاه جامع امیرالمومنین (ع) رونمایی شد

مدیرپایگاه جامع امیرالمومنین(ع) با اشاره به رونمایی از این پایگاه به مناسبت عید غدیر گفت: در این پایگاه بیش از ۷۰ هزار حدیث، مقاله و کتاب در اختیار پژوهشگران، حوزویان، دانشجویان و عموم مردم قرار گرفته است.

به گزارش رویداد ایران- قم،حجت‌الاسلام مسیح توحیدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این پایگاه به نشانی www.imamali.inoor.ir در دسترس است و از ویژگی‌های این محصول در مقایسه با سایر محصول‌هایی که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید کرده، برخط و تحت وب بودن می‌باشد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات کامپیوتری تاکنون دانش‌نامه علوی را به عنوان محصول رومیزی یا برون خط تولید و در اختیار کاربران قرار داده‌است.

وی بیان داشت: سعی پژوهشگرانی که درتولید این پایگاه فعالیت داشتند، این است که حتی‌المقدور بتوانیم ابعاد مختلفی از وجود امیرالمومنین را در حد توان به مخاطبان عرضه کند.

توحیدی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های پژوهشی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی در رابطه با حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: تولید نرم فزار دانش‌نامه علوی با محوریت نهج‌البلاغه در سال ۸۱ انجام و نسخه بعدی آن نیز سال ۹۸ تهیه شده‌است.

وی با بیان اینکه محصول‌های تولید شده، محصولات برون خطِ مرکز تحقیقات کامپیوتری در محوریت نهج‌البلاغه بوده‌است، گفت: اپلیکیشن تلفن همراه نهج‌البلاغه نیز سال ۹۹ تولید و عرضه شد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های پایگاه امیرالمومنین گفت: مهمترین ترجمه‌ها و شرح‌هایی که در اختیار مرکز بوده و جمع‌آوری کرده‌ایم، ذیل فرازهای نهج‌البلاغه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، و نزدیک به ۴۰ ترجمه به ۷ زبان را داریم.

وی افزود: معجم موضوعی و ورود و دسترسی به نهج‌البلاغه از طریق محورهای موضوعی در بخش نهج‌البلاغه پایگاه، قابل دسترسی است.

توحیدی ادامه داد: پژوهش‌هایی که در حوزه لغت، معانی، بیان و بدیع در خصوص امثال الحکمی که در نهج‌البلاغه به کار رفته و همچنین ویژگی‌های لغوی و اِعرابی نهج‌البلاغه نیز در ذیل بخش نهج‌البلاغه این پایگاه در دسترس مخاطب است.

مدیر پایگاه اینترنتی امیرالمومنین با یادآوری اینکه کلام حضرت علی(ع)  منحصر به نهج‌البلاغه نیست گفت: سید رضی (ره) از زاویه دید خود اقدام به جمع‌آوری بخشی از کلام امام علی(ع) کرده، و بیشتر نیز ناظر به مباحث بلاغی است.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از پایگاه فوق، عنوان کلام امیر را داریم که حدیث‌هایی که از امیرالمومنین در مجامع روایی ذکر شده، در این قسمت آمده‌است.

این پژوهشگر دینی همچنین مجموع احادیث موجود پیرامون حضرت علی(ع)  را ۷۴ هزار مورد ذکر کرد وگفت: این آمار به معنای کثرت تعداد احادیث امیرالمومنین نیست، چون وقتی در منابع روایی تقدم و تاخر داریم، طبیعتا برخی این حدیث‌ها ناظر به حدیث‌هایی است که در منابع قبلی ذکر شده، و ممکن است، تکراری در آن باشد.

وی بخش دیگر سخنان خود، پایگاه امیرالمومنین را کتابخانه دانست و گفت: در این پایگاه کتاب‌هایی که حول محور حضرت امیر توانستیم جمع‌آوری کنیم، و ۷۴۸ عنوان نیز است را به مخاطبمان ارائه می‌دهیم.

توحیدی اضافه کرد: مقاله‌هایی که در مجله‌های علمی پژوهشی در محور امیرالمومنین وجود داشته نیز در دسترس کاربر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این پایگاه به رویدادهای تاریخی مرتبط با حضرت علی(ع) با محوریت این امام معصوم اختصاص دارد بیان کرد: این رویدادها همه حیات حضرت علی(ع)  را از قبل بعثت پیامبراکرم(ص)  تا سال چهلم هجری که زمان شهادت امیرالمومنین است را پوشش می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد