hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > طراحی اولین سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در دانشگاه شریف

طراحی اولین سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در دانشگاه شریف

یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه صنعتی شریف موفق به راه اندازی اولین سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، جمعی از پژوهشگران دانشگاه با بهره‌مندی از تخصص‌های پیش‌بینی هواشناسی، هوش مصنوعی و توسعه نرم افزار، موفق به راه اندازی سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده‌اند.

این سامانه نرم افزاری کاربردهای بسیاری در زمینه برنامه‌ریزی تولید، مدیریت مصرف و پیش‌بینی پیک بار داشته و می‌توان از این سامانه در جهت مدیریت تولید و مصرف برق کشور و پیک‌سایی استفاده کرد.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به عدم امکان ذخیره‌سازی برق، همواره باید میزان تولید و مصرف برق در هر زمان با هم برابر باشد. لذا برنامه ریزی دقیق در تولید، انتقال و توزیع برق مبتنی بر پیش‌بینی دقیق از میزان تقاضای برق در هر منطقه انجام می‌گیرد. کما اینکه در حال حاضر نیز کلیه شرکت‌های توزیع برق، همه روزه میزان تقاضای بار منطقه تحت نظر خود را برای روز آتی پیش‌بینی و به نهادهای بالادستی جهت برنامه ریزی تولید و تامین برق گزارش می‌دهد. اما عمدتا این پیش‌بینی‌ها توسط فرد خبره و به‌صورت تجربی انجام می‌گیرد.

از طرف دیگر، دقت پیش‌بینی تقاضای بار از اهمیت به سزایی برخوردار است. چرا که هر دو پیش‌بینی بیش از مقدار واقعی و کمتر از مقدار واقعی، خسارت‌های اقتصادی کلان در پی خواهد داشت. پیش‌بینی بیش از حد منجر به تولید بیش از مقدار نیاز برق شده و منجر به هدر رفت سوخت و انرژی و استهلاک تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق می‌شود. پیش‌بینی کمتر از حد نیز منجر به اتفاقاتی نظیر خاموشی و مدیریت مصرف می‌شود که خسارت‌های اقتصادی از جمله خرابی تجهیزات و یا کاهش راندمان تولید و اقتصادی صنایع را در پی دارد که با توجه به گستره این مسئله، خسارت‌های اقتصادی بسیار زیاد خواهد بود.

در این راستا، شرکت راد پرداز عرصه نوین که توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دکترای دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده و در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است، با بهره مندی از تخصص‌های پیش‌بینی هواشناسی، هوش مصنوعی و توسعه نرم افزار، موفق به راه اندازی اولین سامانه بومی دانش بنیان پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده است.

این سامانه، اولین پلتفرم بومی دانش بنیان پیش‌بینی تقاضای برق در کشور به‌ صورت تحت وب بوده و تاکنون برای شهرهای تهران، مشهد و تبریز و استانهای خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، مرکزی و همدان به‌ صورت عملیاتی و در شرایط واقعی مورد آزمون قرار گرفته است و نتایج بسیار خوبی به لحاظ دقت در مقایسه با سایر ابزارهای استفاده شده در کشور داشته است. از پاییز سال ۱۴۰۰ نیز به درخواست شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سامانه عملیاتی پیش‌بینی بار کوتاه مدت برای شهر تهران راه اندازی شده و در حال استفاده است.

این شرکت با فراهم سازی زیر ساخت‌های مورد نیاز، توان پیاده سازی این سامانه برای تمامی مناطق کشور با شرایط آب و هوایی و الگوی مصرف متفاوت را دارا است. همچنین، این سامانه قابل تعمیم به سایر حوزه‌های انرژی نظیر نفت و گاز نیز خواهد بود.

منبع: mehrnews-5532119

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد