hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > چراغ سبز ترکیه برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

چراغ سبز ترکیه برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

ترکیه بالاخره با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کرد. رجب طیب اردوغان در ابتدا با درخواست کشورهای شمال اروپا برای پیوستن به این اتحاد نظامی مخالفت کرده بود و دلیل آن هم میزبانی این دو کشور از شبه نظامیان کرد ترکیه بود اما سرانجام وزرای خارجه سه کشور یک پیمان امنیتی مشترک امضا کردند که به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی می‌کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در این زمینه گفت: سوئد موافقت کرده است که تلاش‌های خود برای استرداد شبه‌نظامیان مظنون را افزایش دهد. او همچنین گفت که دو کشور اسکاندیناوی محدودیت‌های خود را برای فروش سلاح به ترکیه لغو خواهند کرد.

نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند در این زمینه گفت که سه کشور یادداشت مشترک «برای گسترش حمایت کامل خود در برابر تهدیدات علیه امنیت یکدیگر» امضا کردند.

دفتر رجب طیب اردوغان، هم اعلام کرد که ترکیه، از سوئد و فنلاند آنچه را که می‌خواست دریافت کرده است.

سوئد و فنلاند در ماه مه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، قصد خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کردند. اما این الحاق چندان کار ساده‌ای نبود چراکه ترکیه این دو کشور را به حمایت از شبه‌نظامیان کرد متهم و با عضویت آن‌ها مخالفت کرد. رأی منفی ترکیه روند عضویت این دو کشور را مختل کرد چرا که هرگونه گسترش ناتو باید توسط کلیه 30 عضو تائید شود.

گفتنی است روسیه به‌شدت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالف و پیش از این به فنلاند هشدار داده است که پیوستن هلسینکی به ناتو در روابط دو کشور تأثیر منفی خواهد داشت. پوتین بارها به فنلاند نسبت به پیوستن به ناتو گفته است که چنین اقدامی روسیه را ملزم می‌کند تا با تقویت مواضع دفاعی خود در منطقه دریای بالتیک، ازجمله با استقرار تسلیحات هسته‌ای، تعادل نظامی را به این منطقه بازگرداند.

روسیه به طور کلی از گسترش ناتو به سمت شرق وحشت دارد و همین مسئله منجر به حمله او به اوکراین شد. اما گویا ترس و خشونت او نتیجه معکوس داده است چرا که بعد از حمله روسیه به اوکراین دو کشور سوئد و فنلاند که همیشه بی طرف بودند خواستار عضویت در ناتو شدند. در واقع یورش روسیه به اوکراین باعث وحشت فنلاند و سوئد شد بخصوص برای فنلاند که 830 مایل مرز مشترک با روسیه دارد رفتار اخیر روسیه در حمله به اوکراین یک هشدار بود تا هرچه زودتر زیر چتر ناتو قرار گیرد.

روسیه با حمله به اوکراین و پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی در سال‌های آینده ناگزیر خواهد بود با ناتویی بزرگ‌تر و قوی‌تر رویارویی کند. ضمن اینکه این اتفاق از جهاتی می‌تواند تهدیدی برای امنیت روسیه تلقی شود اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که اروپای قطب‌بندی شده بین روسیه و ناتو تسهیل گر نمایش روسیه به‌عنوان یک قدرت بزرگ است و می‌تواند روسیه را که سال‌ها به حاشیه رفته بود را بار دیگر به کانون بکشاند.

311311

کد خبر 1646388

منبع: khabaronline-1646388

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد