hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > کشف ۳ دوره معماری در حوضه سد چم‌شیر گچساران

کشف ۳ دوره معماری در حوضه سد چم‌شیر گچساران

سه دوره معماری، قطعاتی از سفال‌، شیشه، مهره‌های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش‌خورده در کاوش نجات‌بخشی محوطه ۱۰۶ حوضه سد چم‌شیر گچساران، شناسایی شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعید امیرحاجلو سرپرست کاوش گفت: کاوش نجات‌بخشی محوطه ۱۰۶ حوضه سد چم‌شیر گچساران با مجوز پژوهشگاه و به منظور مطالعات علمی باستان‌شناسی در حوضه سد چم‌شیر، به انجام رسید.

امیرحاجلو افزود: هیأتی متشکل از ۴ متخصص باستان‌شناسی به مدت ۳۴ روز بدون وقفه به مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه پرداختند و با ایجاد ۵ کارگاه کاوش، ۱۶۲ مترمربع از این محوطه خواناسازی شد.

او تصریح‌کرد: در این کاوش علمی، ۳ دوره معماری، قطعاتی از سفال‌، شیشه، مهره‌های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش‌خورده شناسایی و با توجه به احتمال مغروق شدن محوطه پس از آبگیری سد، تلاش شد مستندنگاری دقیقی از یافته‌های کاوش انجام شود.

امیرحاجلو افزود: با توجه به وجود دو استودان در صخره‌های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه‌های سفال شاخص و شیوه معماری برخی از دیوارها، به نظر می‌رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان آغاز شده است.

او در پایان اظهارکرد: همچنین، چشم‌انداز و توانمندی‌های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه زهره سبب شده استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریباً هزارساله، تا سده‌های میانی اسلامی تداوم یابد.

منبع: mehrnews-5526931

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد