hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بالاترین مصرف کنندگان خون در استان بیماران تالاسمی می باشند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان::

بالاترین مصرف کنندگان خون در استان بیماران تالاسمی می باشند

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پیشگیری و مشاوره های قبل از ازدواج مهمترین موضوع در زمینه جلوگیری از تالاسمی است زیرا هم اینک حدود ۶۵ درصد خون سیستان و بلوچستان صرف این بیماران می شود.

به گزارش رویدادایران  رضا عباسی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: بالاترین شمار بیماران تالاسمی در کشور با سه هزار و ۳۰۰ نفر متعلق به این استان است که سالانه نیاز به حدود ۸۰ هزار واحد خون دارند اما با همت مردم سالانه تنها ۶۰ هزار واحد خون دریافت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان در ادامه گفت: سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با گذشت چهار دهه از آغاز فعالیت و با کسب جایگاه مناسب در سطح انتقال خون کشور، با رعایت استانداردهای ملی انتقال خون ایران مسوول تهیه و توزیع خون و فرآورده های خونی کافی و سالم است.

وی گفت: سازمان انتقال خون ایران از نظر سلامت خون در دنیا بی نظیر است و در بحث های آزمایشگاهی با استانداردهای اروپا و آمریکا برابری می کند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: آمار بالای تصادفات جاده ای، شیوع بالای مرگ و میر مادران، دیالیزی ها، هموفیلی ها و با عنایت به جمعیت بالای استان و تامین خون و فرآورده خونی ۲۶ مرکز درمانی و پنج مرکز جراحی محدود، در حال حاضر مهمترین چالش این سازمان تهیه خون و فرآورده های خونی سالم و کافی برای نیازمندان به خون است که بیشتر خون مورد نیاز بیماران از سوی سازمان انتقال خون استان و کمبود آن توسط شبکه ملی خونرسانی تامین می شود.

عباسی گفت: پزشکان خانواده در مراکز روستایی باید علاوه بر کار درمان، در زمینه آموزش و فرهنگ سازی اقدام و جمعیت را رصد و کنترل کرده و در زمینه آزمایش های ژنتیک نیز مشاوره های لازم را انجام دهند.

وی افزود: تامین خون نقش اساسی برای بیماران تالاسمی دارد و اگر جامعه بانوان و جوانان در این زمینه حضور پررنگ تری داشته باشند عملا خونگیری بالاتر خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۷۲ هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه ها و مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۷ هزار نفر موفق به اهدا شدند.

وی اظهار داشت: بیشترین اهدا کنندگان در رده سنی بین ۳۱ تا ۴۰ سال هستند و ۷.۳ درصد اهداکنندگان را زنان و ۹۲.۷ درصد مربوط به مردان است.

عباسی گفت: همچنین بیشترین درخواست و مصرف گروه های خونی مربوط به گروه خونی "O" و "A" است.

وی افزود: در ۲ سال اخیر با وجود ویروس کرونا میزان اهدای خون در کل کشور کاهش یافت و بیشتر جراحی های اورژانسی انجام شد اما خوشبختانه هیچ بیماری در این مدت با کمبود خون مواجه نشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد