hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > 50 خاصیت از خواص عناب؛ چند هشدار مهم درباره مصرف دمنوش عناب

50 خاصیت از خواص عناب؛ چند هشدار مهم درباره مصرف دمنوش عناب

1401/04/14 , 12:43
خواص عناب، طبع عناب، طرز تهیه دمنوش عناب و فواید عناب برای کبد، کلیه، فشارخون و کم خونی، مضرات و هشدار مصرف عناب و مصلح آن را در این مطلب برایتان آورده ایم.

عناب (Jujube) میوه درختچه‌ای متوسط است که در مناطق گرمسیر و خشک روییده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکلی دارد که در زمستان می‌ریزند. میوه عناب که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد، در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده، زیتونی شکل و چروک می‌شوند.

عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن به نظر در آسیای جنوبی بین لبنان، جنوب غرب افغانستان، شمال هن ، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین است و خراسان جنوبی را قطب تولید عناب کشور ایران می‌دانند.

عناب تاریخچه‌ای ۱۰ هزار ساله دارد و بیش از ۴۰۰ گونه‌ی مختلف از آن پیدا شده است. از عناب می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد: آبنبات‌های طعم‌دار، به‌صورت شربت، به‌صورت طعم‌دهنده و اسانس درون انواع چای و دمنوش و کیک و... همچنین به‌صورت کنسرو شده و گاهی به‌صورت عادی و به عنوان تنقلات استفاده می‌شود

عناب

عناب
فرمانرو: گیاهان
گیاهان گلدار
دولپه‌ای‌های نو
رزیدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تیره: سنجدیان
سرده: کنارها
گونه: Z. jujuba


عناب با نام علمی Ziziphus jujuba درختچه‌ای است متوسط از تیره سنجدها که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر و خشک بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد.
میوه عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز و زیتونی شکل درآمده و چروک می‌خورد.
عناب را خرمای قرمز و خرمای چینی نیز می‌نامند.
خراسان جنوبی قطب تولید عَناب کشور ایران است.
عناب


کالری عناب

کالری عناب در حالت خام 79 کیلو کالری و در حالت خشک شده 287 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
عناب از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند.

جدول ارزش غذایی عناب خام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 79 کیلوکالری
کربوهیدرات 20.23 گرم
پروتئین 1.20 گرم
چربی 0.20 گرم
آب 77.86 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین های عناب خام

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 69.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.02 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.90 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.00 میلی گرم
ویتامین B6 0.08 میلی گرم
فولات (B9) 0.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی عناب خام

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 21.00 میلی گرم
آهن 0.48 میلی گرم
منیزیم 10.00 میلی گرم
فسفر 23.00 میلی گرم
پتاسیم 250.00 میلی گرم
سدیم 3.00 میلی گرم
روی 0.05 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.08 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم


خواص عناب تازه

از خواص عناب تازه می‌توان به خواص درمانی آن برای آرامش‌بخشی و ضد بدخلقی نام برد و در طب سنتی چینی و کره از آن به‌عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود، استفاده می‌‌کنند. این گیاه باعث تقویت معده و طحال و سیستم گوارشی شده است و برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. از دیگر خواص عناب می‌توان به تصفیه خون و دفع سموم بدن اشاره کرد.همچنین گیاه عناب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید و در موارد مراقبت‌ها و درمان‌های پوست، عناب سبب روشنی پوست می‌شود.

از دیگر خواص عناب تازه می‌توان به خواصی چون خونساز بودن و ملین بودن اشاره کرد. همچنین عناب دارای لعاب بسیار زیادی است و سینه را نرم می‌نماید. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها خواهد شد. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی است و همچنین باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

برگ‌های درختچه این گیاه نیز فواید بسیاری داشته و از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. همچنین عناب با دارابودن مقادیر بسیار بالای ویتامین K در موارد خونریزی و انعقاد خون بسیار مفید است. عناب دارای پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است و در سرماخوردگی نیز خاصیت دارویی دارد. در طب اسلامی نیز از عناب به عنوان ماده‌ای جهت پاکسازی خون و از بین برنده جوش صورت استفاده می‌شود.

خواص عناب برای زنان

خواص عناب برای زنان مربوط به رحم و تخمدان‌ها است که با ارتقای سلامت این اندام‌های داخلی به پیشگیری از سرطان و یا نازایی کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف به‌اندازه عناب برای خانم‌ها و به‌خصوص خانم‌های جوانی که به دلیل ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان، قاعدگی نامنظمی دارند؛ ضروری است.

خواص عناب برای کبد

از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم‌های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می‌خواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید، بهتر است مصرف عناب را به مدت چند روز قطع نمایید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد.

خواص عناب برای کلیه

یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است. جالب است بدانید، در خانم‌هایی که به سوزش یا مشکلات خفیف عفونتی در واژن مبتلا هستند؛ مصرف عناب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا برای درمان عفونت‌های خفیف تنها مصرف آب زیاد و ادرار، می‌تواند به پاکسازی عفونت کمک کند. بنابراین یکی دیگر از خواص عناب برای زنان ادرارآوری عناب و کمک به بهبود عفونت خفیف اندام تناسلی است.

خواص عناب برای فشار خون و کم خونی

به دلیل خواص عناب برای فشار خون این میوه یکی از انتخاب‌های رایج برای کنترل فشار خون بالا در طب سنتی به حساب می‌آید. خرما چینی سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی است. به لطف چنین مینرال‌هایی، جریان خون در بدن بهبود یافته و همچنین به دلیل افزایش هموگلوبین‌ خون ناشی از آهن موجود در عناب، خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، علاوه بر مزه شیرین و دلچسب، خواص عناب برای فشار خون و کم خونی می‌تواند دلیل دیگری برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی شما باشد.

خواص عناب برای یبوست

عناب یک میوه سرشار از فیبر است؛ همین مسئله، خواص عناب برای یبوست و کارکرد درست روده‌ها را تایید خواهد کرد.

خواص عناب برای رحم

اخیرا برخی از مطالعات تاثیرات آنتی کارسینوژنیک آنها را بر جسم رحم ، گردن رحم و کاهش سایز میومها و ضخامت آندومتر و بهبود تخمدان پلی کیستیک نشان داده اند.با توجه به اینکه سرطان آندومتر یکی از سرطانهای شایع در کشور ماست و سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز حدود ۱۵ – ۵ % از زنان سنین باروری را مبتلا می کند و از مهم ترین علل نازایی است و شیوع بالای میومها که اغلب منجرمنوراژی و کم خونی می شود نیز نگران کننده است.نتیجه این آزمایش نشان داد که عناب برای رحم مفید است.

درمان سرفه با عناب

با مصرف عناب می توانید به راحتی از شر سرفه های ناشی از سرماخوردگی خلاص شوید.کافی است چند دانه عناب را در آب جوش ریخته و چند دقیقه بعد همراه با آب ان میل کنید.یا همراه با چای دم مرده و بنوشید.

درمان کم خونی

عناب برای درمان کم خونی و بهبود گردش خون در بدن مفید است؛ میوه عناب حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و فسفر است که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز و بهبود گردش خون در بدن می شود.

کاهش وزن

عناب با وجود انرژی زا بودن دارای کالری کمی است. بنابراین باعث ایجاد سیری و کاهش تمایل به خوردن تنقلات میشود. و به این ترتیب در کنترل و کاهش وزن موثر است.

درمان جوش صورت و آکنه

عناب سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که برای سلامت پوست صورت ضروری هستند. آنتی اکسیدان های موجود در عناب می توانند به راحتی التهابات پوستی مانند جوش و آکنه را درمان کنند. برای این منظور باید از آب یا عصاره عناب به صورت ماسک روی پوست استفاده کنید.

عناب

50 خاصیت عناب و روش کاربرد

  1. درمان فشار خون / کسانی که فشار خون آنها بالاست 50 گرم زرشک + 50 گرم عناب را خوب نرم کرده هستة عنابها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.
  2.  درمان سردرد/ خواص عناب کسانی که سردرد یا سرگیجه دارند به مدت 14 روز ، روزی 5 دانه عناب میل کنند.
  3. درمان کهیر/ خواص عناب برای درمان کهیر و خارش های پوستی 10 تا 50 عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) کمی کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود.
  4. درمان ورم کیسه صفرا / خواص عناب آنهایی که مبتلا به ورم کیسه صفرا می‌باشند عناب را خیس کرده صاف نموده صبح ناشتا میل کنند. (10 دانه در یک استکان آب)
  5. درمان یرقان/ عناب + گل بنفشه + ترنجبین + شیرخشت را به مقدار مساوی مخلوط کنید سپس با آب هندوانه میل نمایید. این دارو برای درمان یرقان بسیار مفید است.
  6. درمان انواع حصبه / شربت عناب برای حصبه، درد سینه، سرفه و فشار خون مفید می‌باشد. طرز تهیه شربت عناب: 200 گرم عناب در یک لیتر آب پخته سپس دانه‌های آن را گرفته با 750 گرم شکر مخلوط نموده بپزید تا شربت شود.
  7. بهبود زخم و آسیب دیدگی/ خواص عناب خاکستر درخت عناب و سرکه را به صورت ضماد می‌‌توان روی جراحت مارگزیده گذاشت.
  8. درمان سردردهای ناشی از صفرا/ خواص عناب عناب برای سردردهای ناشی از صفرا مفید می‌باشد. طرز تهیه : هلیله زرد + هلیله کابلی + تمر هندی + عناب + بنفشه + سپستان + تخم خیار. از هرکدام 5 گرم در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه جوشانده صاف کنید و روزی سه فنجان میل کنید.
  9. دفع کنندة بلغم/ خواص عناب عناب دفع کنندة بلغم است
  10. کم شدن شهوت در مردان/ خواص عناب زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن شهوت و غرایز جنسی می‌شود.
  11. درمان زخم معده/کسانی که زخم معده و ورم روده دارند عناب را با هسته سائیده بعد از غذا یک قاشق چای خوری میل کنند.
  12. درمان زخم خوره ای/برگ خشک عناب جهت درمان زخم‌های خوره‌ای مفید است بدین صورت که گرد برگ درخت عناب را روی زخم بپاشید.
  13. کاهش حرارت بدن/عناب کاهش دهندة حرارت بدن است.
  14. شستشودهنده سلولهای مغزی/عناب آرام‌کننده اعصاب است و بدخلقی را از بین می‌برد.
  15. کاهش دهنده چربی خون/عناب چربی خون را کاهش و به سلامت شما کمک میکند.مصرف 20 عدد عناب همراه با تخم شوید و کاسنی باعث کم شدن چربی خون میشود.
  16. مقوی مغز/عناب به رشد فکری کمک کرده و مغز را فعال میکند. مصرف روزانه 15 عدد عناب توصیه میشود
  17. مناسب بیماری های دیابت/کسانی که قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.
  18. درمان سنگ صفرا/کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند عرق بیدمشک و عرق کاسنی را از هر کدام 100 گرم و 50 گرم عناب را در آنها خیس نموده سپس صاف کنند روزی 3 بار هر بار 2 قاشق غذا خوری قبل از غذا میل کنند.
  19. درمان سرفه/یک شربت خوب مخصوص سرفه و سینه درد و خلط آور و ملین: عناب + انجیر + کشمش + خرما از هر کدام 50 گرم در یک لیتر آب جوشانده صاف نموده روزی 3 فنجان میل شود.
  20. تصلب شرائین/عناب برای تصلب شرائین مفید می‌باشد
  21. ترمیم شکستگی استخوان/برای سرعت بخشیدن در ترمیم شکستگی استخوان از ضماد برگ درخت عناب استفاده کنید.
  22. درمان زخم اثنی عشر /کسانی که زخم روده و اثنی عشر دارند در طول روز 5 دانه عناب آهسته مکیده بعد از اینکه کاملا نرم شد جویده میل کنند
  23. درمان خارش پوست/برای درمان خارش پوست 50 عدد عناب را با یک لیوان آب جوشانده صاف کرده، صبح ناشتا با سکنجبین مخلوط نموده میل شود. عناب خشک شده را با عسل مخلوط کرده در محل خارش و کهیر بمالید.
  24. مسکن نیش عقرب/از برگ‌های عناب بصورت ضماد می‌توان در محل گزش عقرب گذاشت.
  25. خواب آور/هستة عناب خواب‌آور و مخدر است.ساییده و یا جوشانده هسته عناب را روزی 3 مرتبه میل نمایید تا در شب خواب آرامی داشته باشید
  26. آرامبخش و ضد استرس/هرگاه که احساس غمگینی کرده و گریه می کنید یک فنجان دم کرده عناب لبخند به لبهای شما می آرود.
  27. تنظیم آنزیم کبد/مصرف عناب به طور معنی‌داری سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این آنزیم‌ها نشانگر آسیب بافتی هستند
  28. دفع سنگ مثانه /اگر سنگ مثانه دارید ۳۰ عدد عناب را در یک لیوان آب شب خیس کرده صبح ناشتا میل کنید به مدت هفت روز.
  29. اشتها آور /عناب موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود و کم‌اشتهایی را برطرف می‌کند.
  30. درمان اسهال/عناب در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد.
  31. هضم کننده غذا/مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید.
  32. درمان سرماخوردگی/در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است.
  33. سرشار از ویتامن c/عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است.
  34. درمان گرفتگی صدا /جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. عصاره آن همراه با زنجبیل، شیرین بیان و نعناع آرام‌بخش عضلات گلو است
  35. برطرف کننده آسم و تنگی نفس/مصرف عناب آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.
  36. خلط آور و ملین/یک شربت خوب مخصوص سرفه و سینه درد و خلط آور و ملین: عناب + انجیر + کشمش + خرما از هر کدام ۵۰ گرم در یک لیتر آب جوشانده صاف نموده روزی ۳ فنجان میل شود.
  37. مقاومت دندان در برابر پوسیدگی/عناب دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. خوردن در روز 3بار از دم نوش عناب دندان ها را در برابر پوسیدگی محافظت میکند
  38. مقابله با پیری پوست /به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.
  39. درمان دندان درد /برای درمان دندان درد سائیده عناب را در محل کرم خوردگی دندان بگذارید.
  40. تصفیه کننده خون/عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند و سبب روشنی پوست می‌شو
  41. تسریع رشد موی سر/عناب به دلیل دارا بودن ویتامین c .ویتامین a و آنتی اکسیدان رشد موی سر را زیاد می کند.دم کرده ریشه عناب رشد و تقویت موی سر را زیاد می‌کند.
  42. مسکن کمردرد/روزی ده دانه عناب ابتدا مکیده سپس میل کنند. این روند درمان برای بهبودی کمردرد موثر میباشد
  43. کاهش وزن/برای کاهش وزن از برگ عناب استفاده کنید. جوشانده و یا ساییده شده برگ عناب میتواند به روند لاغری شما کمک کند
  44. مصرف عناب در بارداری/به جلوگیری از تهوع و استفراغ و برای تسکین درد‌های شکمی در دوران بارداری کمک می‌کند.در همین خصوص در طب اسلامی توصیه شده که مادر در ماه دوم بارداری هر روز سوره ی مبارکه توحید را بر دو عدد عناب بخواند و آن را ناشتا میل کند.
  45. قلب و عروق/عناب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید. عناب برای تصلب شرائین مفید می‌باشد. عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب کمک زیادی میکند
  46. درمان روماتیسم / استفاده از پودر عناب همراه با شیر، برای درمان روماتیسم استفاده می‌شود.
  47. ضد سرطان /خواص آنتی‌اکسیدان عناب به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می شود.برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید.
  48.  از بین برنده تشنگی/میوه کال عناب تشنگی را کاهش میدهد.
  49. برطرف کردن ورم چشم /برای برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بمالید. ( میتوانید از دم نوش و یا خیسانده عناب استفاده کنید)
  50. درمان بواسیر /کسانی که بواسیر دارند صبح ناشتا یک استکان آب جوشانده عناب به مدت ۴ روز میل کنند.

خواص عناب خشک

  1. کسانی که فشار خون آنها بالاست ۵۰ گرم زرشک + ۵۰ گرم عناب را خوب نرم کرده هسته عنابها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.
  2. کسانی که سردرد یا سرگیجه دارند به مدت ۱۴ روز ، روزی ۵ دانه عناب میل کنند.
  3. برای درمان کهیر و خارش های پوستی ۱۰ تا ۵۰ عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) کمی کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود.
  4. آنهایی که مبتلا به ورم کیسه صفرا می‌باشند عناب را خیس کرده صاف نموده صبح ناشتا میل کنند. (۱۰ دانه در یک استکان آب)
  5. کسانی که کمر درد دارند به مدت ۷ روز، روزی ده دانه عناب ابتدا مکیده سپس میل کنند.
  6. شربت عناب برای حصبه، درد سینه، سرفه و فشار خون مفید می‌باشد. طرز تهیه شربت عناب: ۲۰۰ گرم عناب در یک لیتر آب پخته سپس دانه‌های آن را گرفته با ۷۵۰ گرم شکر مخلوط نموده بپزید تا شربت شود.
  7. خاکستر درخت عناب و سرکه را به صورت ضماد می‌‌توان روی جراحت مارگزیده گذاشت.
  8. عناب برای سردردهای ناشی از صفرا مفید می‌باشد. طرز تهیه : هلیله زرد + هلیله کابلی + تمر هندی + عناب + بنفشه + سپستان + تخم خیار. از هرکدام ۵ گرم در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده صاف کنید و روزی سه فنجان میل کنید.
  9. عناب دفع کننده بلغم است.
  10. زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن شهوت و غرایز جنسی می‌شود.
  11. کسانی که زخم معده و ورم روده دارند عناب را با هسته سائیده بعد از غذا یک قاشق چای خوری میل کنند.
  12. برگ خشک عناب جهت درمان زخم‌های خوره‌ای مفید است بدین صورت که گرد برگ درخت عناب را روی زخم بپاشید.
  13. عناب کاهش دهنده حرارت بدن است.
  14. شستشودهنده سلولهای مغزی است.
  15. کاهش دهنده چربی خون است.
  16. عناب مقوی مغز است.
  17. کسانی که قند دارند روزی ۵ دانه عناب بخورند.
  18. کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند عرق بیدمشک و عرق کاسنی را از هر کدام ۱۰۰ گرم و ۵۰ گرم عناب را در آنها خیس نموده سپس صاف کنند روزی ۳ بار هر بار ۲ قاشق غذا خوری قبل از غذا میل کنند.
  19. یک شربت خوب مخصوص سرفه و سینه درد و خلط آور و ملین: عناب + انجیر + کشمش + خرما از هر کدام ۵۰ گرم در یک لیتر آب جوشانده صاف نموده روزی ۳ فنجان میل شود.
  20. عناب برای تصلب شرائین مفید می‌باشد.
  21. برای سرعت بخشیدن در ترمیم شکستگی استخوان از ضماد برگ درخت عناب استفاده کنید.
  22. کسانی که زخم روده و اثنی عشر دارند در طول روز ۵ دانه عناب آهسته مکیده بعد از اینکه کاملا نرم شد جویده میل کنند.
  23. برای درمان خارش پوست ۵۰ عدد عناب را با یک لیوان آب جوشانده صاف کرده، صبح ناشتا با سکنجبین مخلوط نموده میل شود. عناب خشک شده را با عسل مخلوط کرده در محل خارش و کهیر بمالید.
  24. از برگ‌های عناب بصورت ضماد می‌توان در محل گزش عقرب گذاشت.
  25. هسته عناب خواب‌آور و مخدر است.


عناب

فواید پوست و ریشه درخت عناب:

دم کرده ریشه عناب رشد و تقویت موی سر را زیاد می‌کند.

جوشانده پوست درخت عناب، داروی ضد اسهال است.

ریشه گیاه عناب در درمان سوء هاضمه مفید است

عوارض عناب

  1. به علت دارا بودن ویتامینK زیاد، بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند ویا مشکلات انعقادی دارند، از مصرف آن پرهیز نمایند.
  2. زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود.
  3. عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مویز میل نمایند تا به عنوان مصلح آن عمل کند.
  4. اگر دارو ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SSNRIS) را مصرف کنید، باید از عناب خوردن اجتناب کنید، زیرا ممکن است این میوه در عملکرد این داروها اختلال ایجاد نماید.
  5. شیره عناب ممکن است عملکرد برخی داروهای ضد تشنج مثل فنیتوین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تشدید نماید.
  6. افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند (ممکن است مصرف عناب با این داروها تداخل داشته باشد؛ پس چنین افرادی باید پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند)؛
  7. مبتلایان به دیابت (عناب قند خون را کاهش می‌دهد و بنابراین، مبتلایان به دیابت یا سایر مشکلات قند خون باید پیش از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند)؛
  8. افراد دارای حساسیت به لاتکس (ممکن است افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به عناب نیز حساسیت داشته باشند؛ بنابراین بهتر است این افراد از مصرف عناب خودداری کنند)؛
  9. بیماران جراحی‌شده (تأثیر عناب بر قند خون ممکن است بر کنترل قند خون در طول عمل جراحی و پس از آن تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است عناب موجب آهسته‌کردن عملکرد دستگاه عصبی مرکزی بشود. این ویژگی شبیه به عمل داروهای بیهوشی و سایر داروهای مصرفی در جراحی است. توصیه می‌شود افراد از حداقل ۲ هفته قبل از انجام عمل جراحی از مصرف عناب خودداری کنند).

طبع عناب 

مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است.

مصلح عناب

سردمزاجان: عسل و آویشن و پونه
گرم مزاجان: شکر

همانطور که گفته شد، طبع عناب معتدل است اما تا حدودی دارای سردی و رطوبت نیز می‌یاشد و با حرارت مقابله می‌کند، بنابراین در گرم مزاجان می‌تواند بدون مصلح مصرف شود ولی اگر با شکر مصرف گردد از شدت ضرر آن کاسته می‌گردد.

عنابروش مصرف عناب

میوه عناب را میتوان به روشهای مختلف مصرف کرد.
ساده ترین روش آن خوردن میوه آن بصورت خام است.
خوردن بین 15 تا 20 دانه عناب در روز بلامانع است
همچنین میتوان دانه های عناب راربصورت خیس کرده، دم کرده، و
استفاده کنید.

میزان مصرف عناب

معمولا مصرف عناب به‌صورت طبیعی مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کند. اگر قصد مصرف مکمل‌های عناب را برای درمان مشکلات‌تان دارید، پیش از مصرف با پزشک مشورت بکنید. مقدار مصرفی عناب به سن، وزن و سلامت فرد بستگی دارد. معمولا باید مصرف مکمل‌ها را با مقادیر کم شروع کنید و در صورت نیاز، مقدار مصرفی‌تان را افزایش بدهید.

نحوه درست کردن جوشانده عناب:

برای تهیه جوشانده مقدار 15 گرم از ریشه عناب را با نیم لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعداز صافی کردن برای جلوگیری از ریزش موها 10 دقیقه قبل حمام موها را با این محلول ماساژ دهید.برای تهیه دمکرده عناب میوه های عناب را به میزان 10 عدد میوه در یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید و این دم کرده را برای ایجاد آرامش و کاهش استرس میل کنید.

تداخل‌ دارویی عناب

برخی داروها و مکمل‌ها ممکن است با عناب تداخل داشته باشند. افرادی که از داروها یا مکمل‌های زیر استفاده می‌کنند باید قبل از مصرف مکمل‌های عناب با پزشک مشورت کنند:

  • داروهای دیابت (عناب قند خون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف عناب همراه با داروهای کاهش قند خون ممکن است موجب کاهش بیش‌ازحد قند خون بشود. از جمله این داروهای دیابت عبارت‌اند از: گلیمپیرید، گلی‌بن کلامید، پیو گلیتازون، رزیگلیتازون، کلرپروپامید، گلی پیزید، تولتوبامید و برخی دیگر از داروها)؛
  • داروهایی که به‌وسیله کبد تجزیه می‌شوند (عناب ممکن است با برخی داروهایی که در کبد تجزیه و تغییر می‌یابند تداخل داشته باشد. اگر داروهای مصرفی‌‌تان در کبد تجزیه می‌شوند، پیش از مصرف عناب با پزشک مشورت بکنید)؛
  • فناستین (مصرف عناب سرعت تجزیه فناستین را در بدن افزایش می‌دهد. این امر ممکن است تأثیرگذاری این دارو را در بدن کاهش دهد)؛
  • داروهای آرام‌بخش (از آنجا که عناب خاصیت آرام‌بخشی دارد، ممکن است موجب خواب‌آلودگی زیاد در فرد بشود).

عناب

تداخل عناب با گیاهان دارویی و مکمل‌ها

عناب با گیاهان و مکمل‌هایی که قند خون را کاهش می‌دهند تداخل دارد. از آنجا که عناب قند خون را کاهش می‌دهد، مصرف آن همراه با گیاهان و مکمل‌هایی که چنین خاصیتی دارند ممکن است موجب افت بیش‌ازحد قند خون بشود. از جمله این گیاهان و مکمل‌ها عبارت‌اند از:

  • سیر
  • شنبلیله
  • پسیلیوم
  • صمغ گوار
  • پنجه شیطان
  • خیارچنبر تلخ
  • مکمل کرومیوم
  • شاه‌بلوط هندی
  • جینسنگ چینی
  • جینسنگ سیبری
  • آلفا ـ لیپوئیک‌اسید

مصرف همزمان عناب با گیاهان و مکمل‌های آرام‌بخش

مصرف عناب با گیاهان و مکمل‌هایی که خاصیت آرام‌بخش دارند ممکن است موجب خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در فرد بشود. از جمله این گیاهان و مکمل‌ها عبارت‌اند از:

  • وج
  • کاوا
  • رازک
  • رازیانه‌بو
  • ملاتونین
  • گل راعی
  • مریم گلی
  • نعنای گربه‌ای
  • ال ـ تریپتوفان
  • شقایق کالیفرنیا
  • گیاه بشقابی یا قاشقک
  • اس ـ آدنوزیل ال ـ متیونین

کلام آخر

عناب یک میوه شیرین مزه، کم کالری و سرشار از فیبر است که به سبب شباهت ظاهری به خرما، از آن به عنوان خرمای چینی، خرمای کره‌ای یا خرمای هندی یاد می‌شود. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و خواص زیادی برای سلامتی دارد. مصرف میوه عناب در بیشتر افراد بی ضرر بوده و هیچ عوارضی را به همراه نخواهد داشت اما ممکن است برخی داروهای افسردگی یا تشنج تداخل داشته باشد

سوالات متدوال درباره عناب

عناب چیست؟
عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.
نام های دیگر عناب؟
عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند.
کالری عناب در حالت خام و خشک؟
کالری عناب در حالت خام 79 کیلو کالری و در حالت خشک شده 287 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
قطب تولید عناب کشور ایران؟

خراسان جنوبی
خواص دارویی عناب؟
خواص عناب به طور خلاصه عبارتند از:
  • تمیز کننده و تصفیه کننده خون
  • تقویت حافظه
  • رفع غم و کم کردن اضطراب
  • تمیز کنده کلیه
  • رفع بی‌خوابی
  • تسکین اعصاب
  • رفع حالت تهوع و استفراغ
  • پیشگیری از سرطان
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها
  • ایجاد کم اشتهایی
  • موثر در افزایش رشد موی سر
  • تقویت عضلات
  • تقویت کننده دستگاه گوارش
طبع عناب چیست؟
طبع عناب معتدل است.
مصلح عناب چیست؟
سردمزاجان: عسل و آویشن و پونه
گرم مزاجان: شکر
عوارض عناب چیست؟
مصرف عناب معمولا برای همه افراد بدون عوارض و ضرر است.
آیا عناب خواب آور است؟

خیر اما می‌تواند اختلال خواب را بهبود بخشد

عناب را چگونه مصرف کنیم؟
شیره، پودر هسته، دمنوش و خود میوه عناب
کدام ویتامین در عناب بیشتر یافت می‌شود؟
عناب سرشار از ویتامین ث است.
عناب برای سنگ کلیه خوبه؟
یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است.
عناب برای کم خونی خوبه؟
میوه عناب حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و فسفر است که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز و بهبود گردش خون در بدن می شود.
عناب برای غلظت خون خوبه؟

به علت دارا بودن ویتامینK زیاد، بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند ویا مشکلات انعقادی دارند، از مصرف آن پرهیز نمایند.

چه کسانی نباید عناب مصرف کنند؟
افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند

مبتلایان به دیابت

افراد دارای حساسیت به لاتکس

بیماران جراحی‌شده


امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد