hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ميزان تنبلي چشم در بين كودكان خراساني، از ميانگين كشور كمتر شد

در نتيجه اجراي برنامه غربالگري پيشگيري از آمبليوپي بهزيستي استان؛

ميزان تنبلي چشم در بين كودكان خراساني، از ميانگين كشور كمتر شد

بر اساس نتايج برنامه‌ي پيشگيري از آمبليوپي يا تنبلي چشم بهزيستي خراسان رضوي، در سال 1400 در بين كودكان سه تا شش سال اين استان، كمي بيش از نيم درصد آنها، مبتلا به تنبلي چشم بوده‌اند.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-به گفته مسؤول برنامه‌ي غربالگري پيشگيري از آمبليوپي بهزيستي خراسان رضوي، اين نسبت در سطح كشور و جهان، بين 2 تا 4 درصد در مناطق و اقليم‌هاي مختلف، متغير است.

دكتر نرگس ژيان عابد با اعلام اين خبر گفت: از كل 175 هزار نوزاد معاينه شده در سطح 300 پايگاه دائم و غير دائم در سراسر استان مشخص شد كه 5 هزار و 500 نفر مشكوك به اختلالات بينايي هستند و بايد به سطح تشخيص ارجاع شوند.

اعلام نتايج يك تحقيق ميداني در سال 85 شمسي در بين 2 هزار و 500 دانش‌آموز در منطقه يك مشهد، ميزان ابتلاي قطعي به تنبلي چشم را در اين جمعيت حدود 2 درصد نشان مي‌دهد اما بررسي بهزيستي خراسان رضوي در كودكان سه تا شش سال در كل استان، نتايج به مراتب كمتري را برآورد كرده است.

به گفته دكتر ژيان، احتمالا اين كاهش كه در فاصله 15 سال گذشته اتفاق افتاده، حاصل تلاش‌هاي متخصصين بهزيستي و شركاي اجتماعي برنامه در غربالگري پيشگيري از آمبليوپي است.

اين كارشناس مسؤول پيشگيري از معلوليت‌هاي بهزيستي خراسان رضوي تعداد كودكان نيازمند عينك براي رفع تنبلي چشم را 255 مورد و كودكاني كه براي رفع مشكل، نياز به جراحي داشته‌اند را 12 كودك برشمرد.

وي گفت: بقيه‌ي افراد مشكوك تا ميزان 5 هزار و 500 نفري كه از معاينات اوليه به مرحله تشخيص ارجاع شده‌اند سالم تشخيص داده شده و از برنامه‌ي غربالگري بيرون رفته‌اند.

وي ادامه داد: در بين حدود يك هزار كودك مبتلا، اختلالات بينايي مانند عيوب انكساري، استرابيسم و ساير مشكلات بينايي نيز ديده شده كه هر كدام تشخيص و مراحل پيگيري خاص خود را داشته و به مراكز مربوطه ارجاع شده‌اند.

دكتر ژيان گفت: در سال 99 به خاطر محدوديت‌هاي كرونايي، پوشش برنامه‌ي غربالگري پيشگيري از آمبليوپي، 50 درصد كودكان را در بر گرفت و با تلاش‌هاي كارشناسان بهزيستي در شهرستان‌ها و تيم‌هاي تخصصي معاينه و تشخيص، اين پوشش در سال 1400 به بيش از 82 درصد رسيد كه نسبت به سال پيش از آن رشد 30 درصدي را شاهد بودیم.

وي خاطر نشان كرد: در سال گذشته 20 دستگاه پلاس‌ اپتيك و همچنين 140 تابلو چارت E نئوني براي برنامه غربال بكار گرفته شد و اميدواريم در سال جاري، تعداد دستگاه‌ها و تجهيزات را بيشتر كنيم كه هم پوشش و هم دقت برنامه بالاتر برود.

به گفته دكتر ژيان، به لطف اجراي اين برنامه در 15 سال گذشته، از نابينايي و معلوليت صدها كودك خراساني پيشگیری شده و اميدواريم در سال‌هاي آينده به شرايطي برسيم كه ميزان ابتلا را به ارقام پايين‌تر برسانيم و شايد روزي برسد كه شاهد سلامت كامل بينايي در بين كودكان‌مان باشيم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد