hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تشریح برنامه های هفته ی سلامت / افزایش 63 درصدی سرانه تخت های بیمارستانی قم تا سال آینده

تشریح برنامه های هفته ی سلامت / افزایش 63 درصدی سرانه تخت های بیمارستانی قم تا سال آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به برنامه های هفته سلامت گفت: بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده این بیمارستان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد برسد که با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲ هزار و ۵۸ تخت به چهار هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به برنامه های هفته سلامت گفت: بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده این بیمارستان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد برسد که با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲ هزار و ۵۸ تخت به چهار هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.
به گزارش پایگاه خبری رویداد ایران، مهدی‌ مصری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد به تشریح برنامه های این هفته پرداخت و گفت: شعار امسال هفته سلامت به درستی و بر اساس نظرمتخصصان و صاحب نظران این حوزه و با درک صحیح از وضعیت جامعه بشری امروز  "سلامت ما، سلامت سیاره ما" انتخاب شده است.
وی با اشاره به  نقش مردم، مسئولان، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت خاطرنشان کرد: همگان باید اهتمام خویش را به پیوست عدالت مورد نظر مقام معظم رهبری در اقدامات سلامت معطوف سازند.  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت، تولید پاک و مدیریت پسماندها، تغذیه سالم از مزرعه تا سفره کاهش و کنترل مصرف دخانیات محورهایی هستند که در هفته سلامت به آن ها پرداخته شده است.
افزایش 63 درصدی سرانه تخت های بیمارستانی قم تا سال آینده
وی با بیان اینکه بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ادامه داد: پیش بینی شده این بیمارستان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد برسد که با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲ هزار و ۵۸ تخت به چهار هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.

چالش در بخش چشم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در زمینه تعداد متخصص چشم در استان با چالش مواجه هستیم و در حال مذاکره با کلینیک چشم‌پزشکی جوادالائمه(ع) هستیم تا بتوانیم نیازها را مرتفع کنیم.
مصری افزود: در زمینه سوختگی نیز خیرین سلامت در حال کمک هستند تا مرکز سوانح سوختگی در درمانگاه دارالشفا راه‌اندازی شود.
وی بومی گزینی را از جمله سیاست‌ها در راستای ماندگاری متخصصان در استان دانست و گفت: برای کدهای قلبی و مغزی بیمارستان امیرالمومنین(ع) بخش‌های فوق تخصصی را پوشش می‌دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به لزوم توسعه گردشگری سلامت نیز گفت: هر بیمارستانی برای این منظور بخش وی آی پی تعریف کرده که راه‌اندازی فرودگاه و کمک جامعه المصطفی با توجه به در ارتباط بودن با ۱۲۰ کشور می‌تواند به جذب بیمار کمک شایانی نماید.
مصری همچنین بر لزوم توسعه و تقویت شبکه بهداشت در شهرستان‌های کهک و جعفریه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال ایجاد درمانگاه شبانه‌روزی در این ۲ شهرستان هستیم.


روند واکسیناسیون در قم مطلوب نیست
وی در ادامه  با اشاره به این‌که آمار پایین واکسیناسیون علت زرد ماندن رنگ کرونایی این استان است،‌گفت: روند واکسیناسیون درقم مقایسه با میانگین کشوری و استان‌های همجوار مطلوب نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: عادی انگاری، پایین بودن ۱۰ تا ۱۵ درصدی تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان، تعطیلات عید نوروز، عید فطر و برگزاری چند مراسم باعث شده وضعیت کرونایی این استان از ۲۸ اسفندماه پارسال تاکنون زرد بماند.
مصری اضافه کرد: از سوی دیگر بیماری‌هایی از جمله اسهال در کودکان و تست‌های پی سی آر منفی نیز جزو آمار کرونا در نظر گرفته شده‌است که با اصلاح این روند، امیدواریم در هفته آینده رنگ کرونایی قم تغییر نماید.
وی با اشاره به این‌که روند واکسیناسیون در این استان مطلوب نیست، ادامه داد: قم در تزریق دزهای اول و دوم از میانگین کشوری عقب است و بر اساس آمارها در دز سوم این عقب‌ماندگی بیشتر می‌باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که درقم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.
مصری خاطرنشان کرد: درحال حاضر وضعیت کرونا به جایی رسیده که مرگ‌ومیر تک‌رقمی شده، ولی با توجه به پیش‌بینی شیوع کرونا در فصل تابستان باید دستورالعمل‌های‌ بهداشتی را رعایت کرد.

تزریق ۶ هزار دوز واکسن سرخک در قم
وی با اشاره به واکسیناسیون علیه سرخک نیز بیان کرد: سرخک بیماری مسری است که سرعت انتقالش  در هوا ۱۸ بار بیشتر از کروناست و پنج درصد مرگ‌ومیر دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: تاکنون ۶ هزار دوز واکسن سرخک در استان تزریق شده و توصیه می‌کنیم افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

کمبود سونوگراف خانم در قم مرتفع می‌شود
مصری با اشاره به کمبود سونوگراف خانم در استان قم، بیان کرد: قرار است ۲ نفر به‌عنوان متخصص خانم به جمع متخصصان سونوگرافی در استان اضافه شوند و از سوی دیگر وزارت بهداشت قول مساعد برای راه‌اندازی این رشته در قم داده است.
وی با بیان این‌که ۲۰۰ هزار اتباع ساکن استان قم هستند که بار سلامت بالایی دارند، تصریح کرد: در راستای رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت، اتباع غیرقانونی نیز شناسنامه‌دار می‌شوند تا بتوانیم از با رایزنی با وزارت کشور از سهمیه سازمان‌های بین‌المللی استفاده نماییم. این تعداد اتباع ساکن سالیانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای استان قم هزینه دارند.
به گفته وی،‌ نصب چند دستگاه اکسیژن ساز و سی تی اسکن در مراکز درمانی و افتتاح چندین مرکز جامع سلامت از جمله برنامه‌های هفته سلامت در استان قم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم توسعه مؤسسات درمانی غیردولتی، مراکز سوانح سوختگی، توسعه قطب سرطان، راه‌اندازی استودیو سلامت در دانشکده بهداشت و چند پروژه عمرانی در دانشکده پزشکی را از جمله طرح‌های در دست اقدام برشمرد.
مصری همچنین در پاسخ به علت عدم راه اندازی بیمارستان در شهرستان‌های قم بیان داشت: با دستورالعمل‌های موجود نمی‌توان برای این بخش‌ها بیمارستان تعریف کرد و اساساً راه اندازی بیمارستان‌های زیر ۱۰۰ تختخوابی نیز صرفه اقتصادی ندارد؛ اما اقداماتی در راستای تقویت ارائه خدمات درمانی به مردم این بخش‌ها در حال انجام است و بخش خصوصی نیز آماده ورود برای ارائه خدمات درمانی در این مناطق است.
مصری با بیان اینکه قبول داریم خدمات رسانی در بیمارستان‌های قم پایین است افزود: متأسفانه در ایام شیوع کرونا، متخصصین در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه مشغول شدند و بعد از کرونا به بخش دولتی بازگشتند که این امر مناسب نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان داشت: معتقدیم پزشک باید بیمار خود را از مطب به بخش دولتی بیاورد و اگر می‌خواهیم بهداشت و درمان قم ارتقا یابد باید به این امر توجه شود و این زمینه برنامه داریم.
مصری همچنین بیان داشت: در حوزه اعتبار بخشی و ارائه خدمات درمانی مطلوب باید قوی‌تر عمل کرد و یکی از اصلی ترین موضوع اطلاع رسانی به موقع و رفع ابهام برای بیمار است هر چند که بخشی از مشکلات این است که همراهان بیمار قانع نمی‌شود و به دلیل انتقال به مرکز درمانی دیگر؛ روند درمان ناقص صورت می‌گیرد.
وی ابراز داشت: برنامه داریم تا بیمارستان‌های فرسوده در قم از جمله ایزدی و حضرت معصومه (س) بازسازی شود تا رضایتمندی مراجعان ارتقا یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد