hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > آشنایی با تکنیک های خودآگاهی

آشنایی با تکنیک های خودآگاهی

خودآگاهی از دیگر مهارت هایی به شمار می آید که با آموزش و تمرین به دست می آید. در ادامه با تکنیک های خودآگاهی همراه با تاثیری که بر زندگی می گذارند آشنا می شوید.

خودآگاهی به معنی برخورداری از یک شاخت کامل نسبت به شخصیت و رفتار خود است که آن را می توان شامل نقطه های قوت و ضعف، افکار و باورها، احساس و محرکات به شمار آورد. در شرایطی که نسبت به خود آگاهی های کامل را داشته باشید، می توانید با دیگران خیلی راحت تر ارتباط بگیرید و متوجه باشید که آن ها درباره شما چه فکری می کنند. در ادامه این مطلب به معرفی تکنیک های خودآگاهی برای افرادی که در این رابطه تبحر خاصی ندارند، پرداخته ایم.

آشنایی با مهارت خودآگاهی

آشنایی با تکنیک های خودآگاهی

برخی از افراد چنین فکر می کنند که نسبت به خود و تاثیری که بر روی دیگران می گذارند، آشنایی کامل دارند. این در حالی است که در مقیاس سنجش خوبی نسبت به دیگر افراد قرار ندارند. از این رو باید نسبت به خود توجه بیشتری داشته باشید تا در نهایت فرصت آشنایی با خود، روابط شخصی را اخذ نمایید، تا در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد کنید. گفتنی می باشد که در زمان گسترش این خودآگاهی ها به تغییراتی در افکار و برداشت هایتان اقدام می کنید که آن می تواند در سطح هوش هیجانی و حتی احساسات شما تاثیرات بسیاری قائل شود. همچنین برای رسیدن به این جایگاه باید از فاکتور های متعددی برخوردار شوید تا نسبت به جزئیات و زمینه های آن به خوبی برخوردار شوید.

در حالتی دیگر نیز برخی از افراد به قرار دادن هوش هیجانی و خودآگاهی خود در یک سطح می پردازند که در توضیحی دیگر از مکمل های یکدیگر به شمار می آیند. همانطور که با هوش هیجانی بالا می توانید تصمیم های خوبی اخذ نمایید در ادامه نیز با خودآگاهی از شخصیت و رفتار خود می توانید صلاح ببینید که چه چیزی برایتان مناسب است و می تواند موفقیت های بیشتری برایتان کسب نماید.


همچنین مهارت های خودآگاهی را می توان زیر بنای یادگیری های مهارتی به شمار آورد که در ایجاد یک زندگی با کیفیت به شما کمک بسیاری می کند. از این رو تکنیک خود آگاهی را بالاتر از کار و زندگی در رابطه به شمار می آورند.

روش های تقویت خودآگاهی

در صورتی که شما نیز می خواهید این تکنیک را در زندگی یاد گرفته و به خوبی از آن استفاده کنید، می توانید شرحی از مطالب گفته شده در ادامه را مطالعه کرده تا در نهایت تکنیک خودآگاهی را در زندگی جریان دهید.

چگونگی استفاده از تکنیک های خودآگاهی

  • آشنایی با ویژگی های جسمی و ظاهری

بسیاری از افراد نسبت به ویژگی های ظاهری و اندام خود احساس مثبت و گاها منفی دارند. این طبیعی است که همه افراد می توانند از ویژگی هایی در زندگی برخوردار باشند که آن ها را دوست داشته و یا نداشته باشند. همچنین این ویژگی ها می توانند احساسات خود و یا بد برای افراد ایجاد کنند که با آشنایی آن ها و نحوه کنار آمدن با این دسته از احساسات و چگونگی کنار آمدن با آن ها می تواند به شما در تقویت این تکنیک کمک بسیاری کند.


  • شناسایی نقاط ضعف

برای تقویت این تکنیک نیاز دارید که به خوبی خود را بشناسید و با نقاط منفی و ضعف در خود آگاهی پیدا کنید، شما باید درباره آن ها فکر کرده و به خوبی در برطرف کردن آن ها به انجام اقداماتی بپردازید. همه افراد نقاط تاریکی در خود دارند که با شناسایی هریک از آن ها می توانند به برطرف کردن بپردازند و اگر توانایی این را ندارید باید به هر نحوی شده که آن ها را به کنار بگذارند.

این در حالی است که بسیاری از افراد نمی توانند با این دسته از ضعف های خود کنار بیایند و از این رو به هر نحوی که شده سعی بر پوشاندن آن ها و یا انکار دارند. نقطه مقابل این دسته از افراد نیز کسانی هستند که آن ها را به حدی بزرگ می کنند که خود را به فردی ضعیف و ناتوان در مواجه با مشکلات زندگی تبدیل می کنند.

معرفی ترفند های خودآگاهی

  • مدیریت زمان برای شناخت خود و احساسات

در این لحظه باید به خوبی تلاش کنید تا با افکار و احساسات آشنا شوید. در این لحظه باید به خوبی توجه داشته باشید تا در سکوت و آرامش به احساسات خود فکر کنید. به طور کلی همه افراد همانگونه رفتار می کنند که به آن فکر می کنند و یا درباره آن احساساتی دارند. به طور کلی این دسته از روش ها به شما در افزایش خودآگاهی ها تاثیر می گذارد و می تواند سبب شود تا آن ها را به راحتی کنترل کرده و در معرض آشفتگی های روحی و روانی نیز خیلی کمتر قرار بگیرید.

  • تشخیص ارزش و باورها

به طور کلی باورها از دسته افکاری هستند که با تکرار شدن در ذهن به طور پیوسته می توانند ثبت شده و از نظر افراد نیز پذیرفته شوند. ارزش ها را می توان معیار هایی برای ارزیابی و بررسی باور و رفتارها به شمار آورد. همانطور که هریک از انسان ها در محیطی منحصر متولد شده اند و در خانواده های متفاوت نیز رشد پیدا کرده اند، با اجتماعی که به آن ها وارد شده اند از نظر فکری، احساسی و باوری تحت تاثیر قرار گرفته اند.

طی تحقیقات انجام شده چنین مشخص شد که ساختار های ذهنی و نحوه فکر کردن به زندگی می تواند از ویژگی های متغیری برخوردار باشد که در هر لحظه و هر مکان و هر گاه که بخواهید، می توانید در افکار و باور های خود تغییری ایجاد کنید تا در نهایت به تعدیل روحی و ساختار ذهنی دست پیدا کنید.

ترفندهای خودآگاهی چیست؟

  • بررسی سطح اعتماد به نفس

به طور کلی کسانی که از سطح اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند در مقایسه با دیگر افراد نیز از انتظارات غیر واقعی تری از دیگران و زندگی برخوردار هستند. از این رو سطح رضایتشان از زندگی بسیار پایین و بی کیفیت است. این در حالی است که افراد با اعتماد به نفس بالا از دیگران انتظاری ندارند و آن ها را بر اساس شرایط اجتماعی و مالی طبقه بندی نمی کنند. این دسته از افراد یاد گرفته اند که ارزش و شخصیت هرکس وابسته به خود آن ها است.

کسانی که از تکنیک های خودآگاهی برخوردار هستند با توجه به شرایط متفاوت می تواند ویژگی های متفاوتی به مانند احساس رضایت داشتن از زندگی و انتخاب های شان در زندگی، در طرز تفکر خلاقیت دارند و به تنهایی مطلق نگر نیستند، در برابر فشار های روحی و روانی در زندگی متفاوت تر هستند، از موقعیت هایی که در آن قرار دارند احساس افتخار و غرور دارند و خود را به خاطر شکست هایی که هر از گاهی از مراحل زندگی خورده اند سرزنش نمی کنند، نقاط ضعف خود را می شناسند و در از بین بردن آن ها تلاش می کنند، از روحیه همکاری و تیمی برخوردار هستند، از مشورت و کمک گرفتن از تجارب دیگران نیز لذت می برند، برخوردار هستند.

  • شناسایی واکنش های رفتاری

از دیگر تکنیک های خودآگاهی می توان به سنجیدن واکنش ها و رفتارها اشاره داشت. شما می توانید در طی روز به واکنش های رفتاری خود بیشتر فکر کنید و آن ها را در مواجه با موقعیت های مختلف بسنجید تا در نهایت شناخت خوبی نسبت به خود پیدا کنید.

نحوه تاثیر گذاری ترفند های خودآگاهی

تاثیرات آن در زندگی

به طور کلی استفاده از تکنیک های خودآگاهی در زندگی می تواند فواید و تاثیرات به سزایی قائل شود که در ادامه به معرفی آن ها به همراه شرحی کوتاه پرداخته ایم.

  • رابطه های بهتر

در صورتی که از شناخت کمتری نسبت به خود برخوردار باشید در نهایت نیز نمی توانید با دیگران به خوبی ارتباط بگیرید. اگر می خواهید نوع تعامل و ارتباط های خود را بهبود ببخشید، می توانید با تلاش در رابطه با خودآگاهی بیشتری شروع کنید.

  • تفکر و تصمیم گیری های واضح

به طور کلی تصمیم گیری های ضعیف می تواند از تفکرات مبهم واکنش های شدید عاطفی منشا بگیرد. در شرایطی که از عادت ها، افکار و احساسات خود به خوبی آگاهی پیدا کنید در نهایت نیز می توانید در بین انگیزه های کوتاه مدت، خواسته ها، ارزش ها، اهداف بلند مدت از انگیزه های بیشتری برخوردار شوید.

از این رو می توان چنین نتیجه گرفت که رعایت نکات خودآگاهی و آشنایی با این تکنیک می تواند شما را در زندگی اجتماعی و شخصی همراهی خوبی نماید.

تکنیک های خودآگاهی در زندگی چه نقشی دارند؟

  • ارتباطات تاثیر گذار تر

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد با به کار گیری تکنیک های خودآگاهی می توانید در جنبه های متفاوت از زندگی اعم از ارتباط با همسر، دوست و همکار به خوبی آن ها هدایت کنید. این درحالی است که هر جه بیشتر خود را بشناسید، بیشتر می توانید ارتباط خوب و تاثیر گذاری با دیگران داشته باشید.

  • افزایش بهره وری

از شایع ترین علت های ضعف و شکست در روابط عدم تعهد و تلاش نیست، بلکه نداشتن آشنایی و شناخت از خود و نحوه ارتباط گرفتن با دیگران است. به طور کلی اگر نسبت به خودآگاهی بیشتری داشته باشید و در این رابطه مهارت های لازم را یاد گرفته باشید می توانید بسیاری از موانع بین راه را شناسایی کرده و آن ها را به طور کامل برای بهره وری بیشتر از بین ببرید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد