hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تقویت رویکرد دانش بنیان به تولید در بخش فرهنگ

تقویت رویکرد دانش بنیان به تولید در بخش فرهنگ

یک کارشناس فرهنگی به نامگذاری سال 1401 توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد وگفت: رویکرد دانش بنیان به تولید مهمترین وجه سخنان رهبری در حمایت از تولید داخلی است که این رویکرد در بخش فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.


 رویداد ایران- سید رسول موسوی نژادیان: در ابتدای هر سال مقام معظم رهبری بر اساس ضرورت ها و نیازهای کشور با نامگذاری سال پیش رو، نقشه راه را ترسیم و مسیر حرکت کارگزاران و مدیران کشور را به سمت افق های دست یافتنی نظام رهنمون می سازند.

آنچه طی سال های اخیر محور توجه و مورد تاکید ایشان قرار گرفته، موضوع تولید با جهت گیری های متفاوت بوده است. هرچند طی یک دهه اخیر بی مهری های زیادی توسط دولتمردان به رویکردهای مورد نظر معظم له صورت گرفت و تعداد بسیار زیادی از واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی و مراکز فرهنگی هنری تعطیل و کارگران و اصحاب فرهنگ و هنر زیادی بیکار شدند، اما پیگیری و دغدغه مندی برخی از فعالان اقتصادی و فرهنگی و مدیران دلسوز تا حدودی، سنگینی بار این مسئولیت خطیر را کاهش داد.

روی سخن نگارنده به عنوان کسی که بیش از دو دهه در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و گردشگری در مسئولیت های دولتی و بخش خصوصی فعالیت داشته، به نامگذاری سال های اخیر با رویکرد فرهنگی است.

متاسفانه موضوع تولید در حوزه­ی فرهنگی طی سال های اخیر مورد غفلت واقع شده و مطالبه گری به ویژه در دو سال گذشته به بهانه شیوع ویروس کرونا به حداقل رسید. حال آنکه اهمیت تولید محصولات فرهنگی هنری به مراتب بیشتر و از جایگاه بالاتری نسبت به سایر حوزه ها برخوردار است. با توجه به عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی متناسب با ظرفیت ها و نیاز جامعه توسط دولت گذشته و بکارگیری برخی از مدیران بی انگیزه یا کارنابلد در پست های مدیریتی کلان و استانی، نه تنها اقدام جدید و قابل توجهی در تولید آثار فرهنگی هنری صورت نگرفت، بلکه بسیاری از فعالیت های موثر و ماندگار نیز تعطیل و به فراموشی سپرده شد. جشنواره ها و رویدادهایی که سالانه زمینه ساز تولید و معرفی هزاران اثر ارزشمند در سطح ملی و بین المللی بودند. 

حال آنکه، دستگاههای فرهنگی نه تنها وظیفه خطیر برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت بر تولید و فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای را بر عهده دارند، بلکه باید نسبت به فرهنگ سازی در امر تولید و اشتغال آفرینی سایر بخش های تولیدی کشور مشارکت داشته باشند. عنایت امیدوارانه رهبر فرزانه انقلاب به دولت مردمی و تاکید ایشان بر متفاوت بودن مسیر حرکت این دولت با دولت قبل و هماهنگی خوب قوای سه گانه و زیر مجموعه های دولت با یکدیگر، شرایط را برای تحقق حداکثری شعار امسال که "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" نامگذاری شده، فراهم کرده است. در این میان، هماهنگی و همکاری مراکز علمی پژوهشی، اقتصادی و فرهنگی در انجام این امر، حیاتی بنظر می رسد. تجربه موفق اخیر دولت مردمی در ایجاد درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و حذف مراحل زائد از چرخه صدور مجوز که در راستای شعار سال 1400 (تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها) صورت گرفت، نشان داد که اگر مسئولان انگیزه و همت کافی را برای انجام وظایف خود داشته باشند، مسیر برای پیشرفت و تحقق برنامه های کلان کشور هموار خواهد شد.

وجه متفاوت نامگذاری امسال، رویکرد دانش بنیان به تولید است که بخش فرهنگی از این قاعده مستثنی نیست. انعقاد تفاهم نامه های همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک های علم و فناوری، حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی در راستای تقویت بنیه علمی موسسه ها و مراکز فرهنگی هنری به منظور دانش بنیان شدن این مجموعه ها از جمله اقدام هایی است که باید با سرعت در دستور کار متولی اصلی فرهنگ، هنر و رسانه کشور قرار گیرد. در این راستا نقش تعیین کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل می شود، مهم و انکارناپذیر است.

تجربه نشان داده است، حوزه هایی که در مسیر دانش بنیان کردن تولیدات خود حرکت کرده اند، علاوه بر رشد کمی و کیفی محصولات خود، ارزش افزوده بالایی برای مجموعه خود و به تبع آن برای کشور ایجاد کرده اند.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد