hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > با کاهش 36/5 درصدی بارندگی بیش از 99 درصد از شهرستان مشهد در خشکسالی قرار دارد

با کاهش 36/5 درصدی بارندگی بیش از 99 درصد از شهرستان مشهد در خشکسالی قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت : سال آبی گذشته و سال 1400 جزء سال های بسیار خشک و کم بارش در چند دهه گذشته بوده چنانکه میزان بارندگی نسبت به یک دوره آماری بلند مدت در استان تقریبا 20 درصد و در حوزه شهرستان مشهد 5/36 درصد کاهش را نشان می دهد که متاسفانه بیش از 99 درصد از حوزه شهرستان مشهد در خشکسالی قرار دارد.

مشهد پایگاه خبری روزگار-حسین اسماعیلیان با اعلام این مطلب اظهار داشت :  سالهای 1399 و 1400 بارندگی بسیار حداقلی در استان و شهرستان مشهد اتفاق افتاده؛ در سال آبی جدید هم که در آن قرارداریم از اول مهر ماه 1400 تا الان نسبت بارندگی نسبت به سال گذشته، در استان تقریبا 20 درصد کاهش بارندگی و در حوزه شهرستان مشهد   5/36 درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره ی بلند مدت داریم که حاکی از آن است که وضعیت مشهد نسبت به متوسط استان، مقداری حادتر است.

 وی در ادامه افزود: کل بارندگی هایی که تا الان در حوزه شهرستان مشهد اتفاق افتاده حدود 81 میلی متر است که با این شرایط خاص، متاسفانه بیش از 99 درصد از شهرستان مشهد در خشکسالی قرار دارد. 

اسماعیلیان با اشاره به افزایش دما در سال آبی جاری تصریح کرد: نکته قابل تامل تر این است که در سال آبی جاری که قرار داریم و حدودا 5 ماهی که گذشته؛ میانگین دما هم افزایش پیدا کرده چنانکه هم نسبت به سال گذشته به طور متوسط 7 دهم درجه افزایش داشته و هم نسبت به دوره ی بلند مدت 9 دهم درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرده که این افزایش نسبت به متوسط استان هم باز عدد بالاتری را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تاکید بر وضعیت منابع تامین کننده آب کلانشهر مشهد گفت: موضوعی که در مشهد خیلی حائز اهمیت است موضوع شرب است، بخش قابل توجهی از آب کلانشهر مشهد، یعنی بیش از 50 درصد از طریق سدها تامین می شود و وضعیت بارندگی؛ تاثیر مستقیم و سریعی در حجم ذخایر آب سدها می گذارد. 

وی ادامه داد: در سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای در حجم ذخیره سدها داشتیم و متاسفانه در این شرایط  هم بارندگی خاصی اتفاق نیفتاده است. اسماعیلیان درباره حجم ذخیره آب موجود سدها بیان داشت: در حال حاضر متوسط حجم ذخیره 4 سدی که تامین کننده آب شرب مشهد می باشد؛ حدود 29 درصد است که نسبت به سال قبل؛ 58 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل آبفا مشهد درباره پیش بینی کمبود بارش در سال آینده و راهکارهای اتخاذ شده تصریح کرد: برنامه ریزی هایی انجام شده که یک بخش پروژه های تامین آب و بخش دیگر مدیریت مصرف است چنانکه امسال بطور میانگین حدود 8 درصد افزایش مصرف آب نسبت به سال گذشته داشتیم که در تابستان امسال عدد به 11 درصد هم رسید.

اسماعیلیان درباره پیش بینی وضعیت مصرف در سال جدید اظهار داشت: پیش بینی این است که در سال آینده با مدیریتی که در بحث کرونا صورت می گیرد پذیرای زائرین بیشتری از داخل و خارج از کشور باشیم و یک رشد 10 درصدی مصرف آب در سال آینده را پیش بینی می کنیم و با توجه به افزایش مصرف و پتانسیل های منابع آبی موجود، کسری آب 26 درصدی را خواهیم داشت که امیدواریم این کمبود آب را در قالب برنامه ریزی های گفته شده در بخش های مدیریت تامین آب و مدیریت مصرف بتوانیم جبران کنیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تاکید بر همراهی رسانه ها در تنویر افکار عمومی نسبت به وضعیت کاهش بارندگی ها و اهمیت بیش از پیش مصرف صحیح آب، ابراز کرد: من از رسانه ها درخواست میکنم حساسیت موضوع را برای مردم روشن کنند و باید روی بحث های مدیریت مصرف تاکید بشود و خودمان را بیش از پیش با شرایط خشکسالی تطبیق بدهیم. در شرایط غیر عادی فعلی و با توجه به کمبود بارشها باید روی مدیریت مصرف بیشتر کار بشود چون حتی اگر اعتبار مالی هم وجود داشته باشد ، با توجه به شرایط دشوار و محدودیت منابع ، تامین آب امکان پذیر نیست و همچون گذشته نیاز به مشارکت و همکاری هر چه بیشتر مردم داریم . 

اسماعیلیان  با اشاره به روزهای پایانی اسفند ماه و انجام سنت خانه تکانی توسط شهروندان گفت: با توجه به اینکه در روزهای آخر اسفند هستیم و مصارف آب به دلیل شستشوها افزایش پیدا می کند از همگان خواهشمندیم از آب به عنوان جارو استفاده نشود و شرایط خشکسالی را بیش از پیش درک کنیم  چرا که   تامین آب از پشت سدها صورت می گیرد و هر مصرف نادرستی به کاهش ذخایر سدها منجر می شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد