hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مضامین بلند و معارف صلوات شعبانیه روح انسان را نوازش و تعالی می دهد

مضامین بلند و معارف صلوات شعبانیه روح انسان را نوازش و تعالی می دهد

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن تبیین معارف و مضامین بلند صلوات شعبانیه و توصیه به قرائت آن از آثار و برکات صلوات فرستادن کرد.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-حجت الاسلام علی خیاط، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در جمع اساتید و کارمندان دانشگاه که به مناسبت اعیاد شعبانیه در سالن اجتماعات با رعایت پروتکل های بهداشتی گرد هم آمده بودند به بیان فضیلت ماه شعبان پرداخت و گفت: شعبان ماه استغفار، صلوات، ذکر و شفاعت است که این فرصت را باید قدر دانست.

وی افزود: برخی بزرگان برای درک بهتر رمضان و شب قدر از ماه رجب روزه می گرفتند و شعبان نیز بدان مداومت داشتند؛ حتی برخی مومنان سال خمسی خود را ابتدای رجب قرار می دادند تا با پاک کردن مال و بعد اشتغال به روزه و عبادت روح خود را پاک کرده و در رمضان به قله آن یعنی شب قدر دست یابند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به رونق سحرهای شعبان شبیه رمضان در بین دانشجویان دانشگاه رضوی، ابراز امیدواری کرد دوباره فضای حضور دانشجویان فراهم شود و بتوان حال و هوای معنوی روزه داری و عبادت وتهذیب  را در کنار تحصیل احیا کرد.

وی با توصیه به روزه ماه رمضان به مقدار حتی سه روز بر خواندن مناجات شعبانیه حداقل یکبار تاکید کرد و گفت: به فرموده امام خمینی همه اهل بیت با این مناجات با خدا گفتگو کردند مضامین بلند و فوق العاده ای دارد بر روی انسان تاثیر بسیار دارد پالایش می کند روح انسان را نوازش و تعالی می دهد که برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده شود.

وی تصریح کرد: صلوات شعبانیه را حداقل روزی یک بار بخوانید یک دوره امامت شناسی است معارفی که در خود دارد فوق العاده است به ادعیه صرفا نگاه دعا نداشته باشید بلکه متوجه مضامین آن و معرفت و معنویت آن باشیم.

خیاط بیان کرد: در بخشی از دعا که از امام سجاد علیه السلام نقل شده در شش بخش با صلوات بر محمد و آل محمد شروع شده و بعد آن تعدادی از فضائل اهل بیت و شانیت های آنان بیان شده است.

وی افزود: خود این صلوات فرستادن هم خیلی عظمت و ارزش دارد که بعد آن یکی از فضائل برجسته اهل بیت و تاثیر پیروی از آنها را در آنجا بیان می کند. صلوات آثار بسیار فراوانی دارد ذکری با عظمت تر از آن وجود ندارد در جامعه کبیره هم  اشاره شده « وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا (صَلَوَاتِنَا) عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَتِکُمْ طیِباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَاوَ تَزْکِیَة لَنَا وَ کَفَّارَة لِذُنُوبِنَا» در این فراز 4 اثر را مطرح می کند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: هرگاه که صلوات می فرستیم تاثیر آن سبب طهارت و پاکی جسم وکاشف از آن است حسب برخی از تعابیر با صلوات فرستادن اعلام می کنیم چه کسی امام ماست از چه خطی پیروی و به کی اقتدا کردیم که را قبول داریم یعنی با این ذکر صلوات موضع و خط خود را مشخص می کنیم که راه ما راه برگزیدگان خداست.

وی افزود: وقتی از روی عشق و محبت صلوات بفرستیم پاکی جسم و درون را در پی دارد از جمله آثار و برکات آن جلا و صیقل نفس از زنگارهاست به برکت این صلوات ما رشد می کنیم شخصیت انسان رشد یافته و سبب تذکیه و از سوی دیگر کفاره گناه می شود ما نمی توانیم در مقابل این همه جاذبه های دنیا و بستر گناه خودمان را کنترل کنیم ممکنم است به خطا و اشتباه دچار شویم آنچه جبران این خطا محسوب می شود صلوات فرستادن است.

وی ادامه داد: در روایتی از امام رضا علیه السلام داریم «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً» صلوات ساختمان گناه را فرو می ریزد و انسان را پاک می کند.

خیاط افزود: در فرازی از صلوات شعبانیه می خوانیم «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْک الْجَارِیةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یأْمَنُ مَنْ رَکبَهَا وَ یغْرَقُ مَنْ تَرَکهَا» پیامبر و اهل بیتش برای پیروانشان مثل کشی هستند کشتی در حال حرکت در مسیر کمال است. ارزش و عظمت کشتی وقتی روشن می شود که در اقیانوس و آبهای آزاد که تا چشم کار می کند آب فراوان با موج های سهمگین که برخی از آن تا اندازه کوه حرکت می کند و دریا متلاطم و طوفانی است مشخص می شود.

وی افزود: کشتی اهل بیت در دنیای پرتلاطم و پرحوادث که انسان لحظه به لحظه دچار گمراهی شده و نیاز به نجات دهنده دارد ما را از این هجوم موج های سهمگین، بلایا، حوادث، گناه ها و مشکلات نجات می دهد.

وی اضافه کرد: «یأْمَنُ مَنْ رَکبَهَا وَ یغْرَقُ مَنْ تَرَکهَا» کسانی که دست در دست این ناخدایان کشتی بگذارد نجات پیدا می کند در صورت فاصله گرفتن از آنها غرق می شود کسی که فکر کند غیر مسیر اهل بیت راه نجات و سعادتی وجود دارد در توهم است در مسیر کمال فقط کشتی اهل بیت می تواند نجات بخش باشد چنانچه که در روایت دیگری هم داریم حسین کشتی و سفینه نجات است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: نسبتمان به اهل بیت را روشن کنیم جلو یا عقب افتادن نباشد هر دو بد است جلوتر از اهل بیت یا عقب ماندن باعث گمراهی می شود «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَهُمْ لاَحِقٌ‌».

وی افزود: جلوتر باشیم از دین خارج شده عقب بمانیم بر اثرگمراهی و اشتباه نابود می شویم فقط در صورت همراهی و ملازمت و همسفری در این کشتی می توانیم به کمال و نجات برسیم.

وی ادامه داد: عید غدیر یک تصویر زیبا از این مطلب است پیامبر ایستاد امر کرد جلو افتاده ها برگردند عقب افتاده ها برسند همه که جمع شده ملازم ولایت بودن آنگاه آن مهم اعلام شد. بنابراین راه نجات در مسیر پر تلاطم و در این دنیای پر حوادث، ملازم اهل بیت بودن و پیروی از آنها و توجه به رهنمودهایشان است.

خیاط با قرائت فراز «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ‌» از صلوات شعبانیه تصریح کرد: کهف الحصین به معنای غار و یک جای مستحکم در دل کوه است حصین دژ مستحکم و جایی قوی محسوب می شود.

وی افزود: سایت هسته ای فردو در دل کوه های سنگی نزدیک قم در عمق نود متری بنا شده روی آنها با بتن ویژه ای پوشش دارد آمریکایی ها که سالها به فکر نابودی آنجا هستند مهم ترین بمب سنگر شکنی که داشتند حدود 2 تن بود که برای شکستن این مرکز بی فایده است 400 میلیارد هزینه کردن بمب 7 تنی ساختند برای حمل آن باز هزینه سنگینی شد تا هواپیمایی به وزن 35 تن ساختند اما نهایت نفوذ آن در فاصله 60 متری است درحالی که این مرکز  90 متر عمق دارد.

وی ادامه داد: به این می گویند حصن حصین، قلعه مستحکم، اهل بیت دژ مستحکم و قلعه و حصار محکمی هستند که در کنار آنها از حوادث در امان خواهیم بود دشمن نمی تواند نفوذ کند همه دشمنان و شیاطین نمی توانند نفوذ کنند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: اهل بیت نجات دهنده هستند کسی که مضطر شده دستش از زمین و آسمان کوتاه است و هیچ کمک و راهی ندارد مستکین یعنی رها و زمین گیر شده امکان بلند شدن ندارد اهل بیت به دادش می رسند.

وی با اشاره به فراز « وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ‌»  بیان کرد: اگر می خواهیم از این حوادث و دشمنان به جایی پناه ببریم از هرجایی که فرار کنیم پناهی بهتر از اهل بیت برای ما نیست برای رهایی از دشمن و حوادث و بلایا بهترین پناه اهل بیت هستند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم دچار اشتباه و خطا نشده و گناه نکنیم اشکال و اشتباه نداشته باشیم طالب پاکی هستیم راهش درگاه اهل بیت است در اینجا به خواسته خود می رسیم و نجات پیدا می کنیم.

خیاط در پایان گفت: نسبت به اهل بیت باید معرفت، محبت و اطاعت داشته باشیم معرفت از دل همین معارف ادعیه که تامل و دقت داشته باشیم پیدا می شود وقتی معرفت آمد محبت نیز در پی آن حاصل شده و محبت هم موجب نزدیکی، همگونی و هم شکلی و ملازمت و اطاعت می شود همه چیزمان از رفتار و گفتار شبیه به اهل بیت می شود محبت واقعی رفتار، علایق و سلایق ما را شبیه آنها می کند و پیروی واقعی از این راه میسر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد