hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شهرکها و مناطق صنعتی تخصصی در خراسان رضوی ایجاد می شود

شهرکها و مناطق صنعتی تخصصی در خراسان رضوی ایجاد می شود

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: از سال آینده با هدف توسعه و ارتقا جایگاه صنایع کوچک، حمایت، تامین زیرساختها و بهره گیری بیشتر آنها از مزیتهای شهرکهای صنعتی، این شرکت نسبت به ایجاد ۶ شهرک و منطقه صنعتی تخصصی در استان اقدام می کند.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-علی بهرامی زاده افزود: ایجاد شهرکهای تخصصی در راستای رفع مشکلات و چالشهای صنایع کوچک و دانش بنیانی است که در قالب عمل به سیاستهای کلان کشور در خصوص نامگذاری سال با عنوان "سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از تولید" انجام می گیرد.

وی بیان کرد: مهمترین چالشهای صنایع کوچک استان مشکلات زیرساختی (آب و برق و ...)، لزوم تهیه استراتژی شهرکها براساس بوم منطقه، کارآفرین نمایی، واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، ظرفیت خالی واحدها، برخی قوانین و مقررات مخل، کثرت ابهام زا و غیررقابتی، مشکلات تامین مالی، صنایع تکراری هستند.

وی اظهار داشت: راهکارها برای رفع مشکلات مزبور نیز شامل ارتقای نوآوری و تحقیق و توسعه، تکمیل ظرفیتهای خالی با استفاده از شرکتهای دانش بنیان، رفع مشکلات زیرساختی، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش رقابت پذیری، بررسی اهلیت سرمایه گذار، استفاده از ظرفیت روشهای نوین تامین مالی، مقابله با تکثر غیررقابت زا می شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در راستای رفع برخی از این مشکلات ایجاد ۶ شهرک و منطقه صنعتی شامل "شهرک صنعتی گوهرسنگها و صنایع دستی در مشهد"، "شهرک صنعتی پوشاک ، کیف و‌ کفش در مشهد"، "منطقه تخصصی دانش بنیان در شهرک ماشین سازی و فناوریهای برتر در جاده مشهد- قوچان"، "منطقه تخصصی کائولن در شهرک صنعتی تربت حیدریه ۲"، "منطقه تخصصی قطعه سازی خودرو در شهرک صنعتی عطار نیشابور" و "شهرک تخصصی غیر دولتی پروفیل کاران در مشهد" در استان آغاز می شود.

بهرامی زاده خاطر نشان کرد: با توجه به الزام توسعه برای حضور واحدهای دانش بنیان در محور غرب مشهد، موانعی از جمله تداخل کاربری با مناطق مسکونی، آبخوانهای دشت مشهد، مشکلات ترافیکی و جمعیتی، آلایندگی های زیست محیطی وجود دارد.

وی ادامه داد: با عنایت به مصوبه هیات دولت مبنی بر لزوم استقرار واحدهای دانش بنیان و فناور و هایتک فاقد آلایندگی در محور غرب مشهد، با مصوبه نودمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی ماشین سازی برای ایجاد منطقه تخصصی دانش بنیان، از این گره بازگشایی شد که ساخت آن از سال آینده در قالب منطقه تخصصی دانش بنیان آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: از آنجا که سهم خراسان رضوی در صنعت خودرو کشور هشت درصد و صنعت قطعه سازی ۱۸ درصد است و باید برای حفظ این سهم به تولید سه میلیون دستگاه در سال برسد و قطعه سازی نیز تقویت شود، ایجاد منطقه تخصصی قطعه سازی نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید دارد.

وی اظهار داشت: به همین منظور ایجاد منطقه تخصصی قطعه سازی خودرو در مجاورت شهرک صنعتی عطار و شرکت ایران خودرو خراسان در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار از سال آینده آغاز می شود که ظرفیت استقرار ۵۰۰ واحد کارگاهی و اشتغالزایی را برای سه هزار نفر دارد.

بهرامی زاده اضافه کرد: ایجاد شهرک تخصصی سنگهای قیمتی و نیمه‌ قیمتی در مشهد با توجه به ظرفیتهای بالای ذخایر معدنی و مهارتهای تراش سنگ و فعالیت خوشه صنعتی طلا و جواهر در مشهد نیز در حال انجام است.

وی ایجاد "شهرک صنعتی پوشاک ، کیف و‌ کفش در مشهد"، "منطقه تخصصی کائولن در شهرک صنعتی تربت حیدریه ۲" و "شهرک تخصصی غیر دولتی پروفیل کاران در مشهد" را از دیگر برنامه های سال آینده این شرکت برشمرد و گفت: ایجاد این مناطق و شهرکهای صنعتی تخصصی در استان در راستای ظرفیتهای موجود صنعتی و معدنی استان و حمایت از صنایع کوچک انجام می گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد