hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > واگذاری فرزندان بدسرپرست به خانواده‌های متقاضی برای نخستین‌بار در کشور

واگذاری فرزندان بدسرپرست به خانواده‌های متقاضی برای نخستین‌بار در کشور

دادستاني مشهد و بهزيستي خراسان رضوي، براي نخستين بار در كشور، طرح ابتكاري واگذاري موقت فرزندان بدسرپرست را كليد زدند.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-به گفته رئيس دادسراي ناحيه 5 مشهد، اين طرح در راستاي تسهيل فرايند فرزندخواندگي و تعيين تكليف فرزندان بدسرپرست و به پيشنهاد بهزيستي و ابتكار دستگاه قضايي خراسان رضوي به اجرا درآمده است.

نيره عابدين زاده گفت: مبانی و اصول قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنين موازین اخلاقی و مذهبی ما بر این پایه استوار است که کودکان تا حد ممکن از نهاد خانواده جدا نشوند مگر اینکه در وضعیت مخاطره آمیز یا خطرات شدید و قریب الوقوع قرار گیرند.

وي اضافه كرد: بر اساس قانون، حتی در مورد وضعیت های مخاطره آمیز نيز بايد تلاش گردد تا امکان بازگشت کودک به نهاد خانواده فراهم گردد.

ماندگاري طولاني در مراكز، آسيب دارد

معاون دادستان مشهد با بيان اينكه سلب صلاحيت از والديني كه به دلايل قانوني، صلاحيت حضانت فرزندان را ندارند ناچارا ما را به سمت نگهداري فرزند در مراكز بهزيستي مي‌برد و ماندگاری طولانی مدت کودکان در مراکز بهزیستی ممکن است سبب آسیبهایی براي كودك گردد که در آينده قابل جبران نباشد.

عابدين‌زاده گفت: در حالي که این مراکز، تجمعی و گروهی هستند و هر چند بهزيستي تلاش زیادی دارد که وضعیت مراكز به معنای واقعی خانه نزدیک شود ولی باز هم این امکان به حد واقعی خودش نخواهد رسید.

رئيس دادسراي صغار، محجورين و آسيب‌ديدگان اجتماعي مشهد اضافه كرد: به همين دليل تصمیم گرفته شد برای تسهیل شرایط واگذاري اين گونه فرزندان، بر اساس سند تحول قوه قضائیه، امکان واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی با روند سهل‌تر فراهم گردد تا هم کودک در نهاد خانواده بهتر نگهداری شود و هم کانون خانواده به حضور کودکی گرم گردد.

عابدين‌زاده يادآور شد: در اجراي اين تصميم، طرح واگذاري كودك به ضم امین موقت کودکان با همکاری بهزیستی در دستور کار قرار گرفت تا خانواده‌هاي متقاضي اينگونه فرزندان، فرایند احراز صلاحیت را توسط بهزیستی طی کنند و تاییدیه به دادسرای ناحیه ۵ مشهد كه در مجتمع شوق زندگي واقع شده اعلام گردد.

250 حكم فرزندخواندگي در يك سال

وي افزود: پس از تایید مراحل قانوني، حکم امین موقت از سوي دستگاه قضايي صادر و در راستای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، کودک تحویل خانواده مي‌گردد و البته فرایند نگهداری کودکان توسط بهزیستی مورد نظارت قرار مي‌گيرد.

معاون دادستان مشهد گفت: دادستانی در واقع بر اساس سند تحول قوه قضائیه، فرايند واگذاري را تسهیل نموده لیکن قطعا فرایند نظارت بر نگهداری توسط بهزيستي بسیار دقیقتر خواهد بود.

 وي خاطر نشان كرد: لازم است از تلاش‌های بهزیستی خراسان رضوي در اجرای این امر بسيار مهم و با ارزش و نیز خانواده‌های فرزندپذیر در این طرح قدردانی کنم.

وي با بيان اينكه از ابتدای امسال ۲۵۰ حکم فرزندخواندگی در دستگاه قضايي استان صادر شده است گفت: در طرح «امین نامه» يا واگذاري فرزندان بدسرپرست با ضم امين نیز تا کنون ۵۰ حکم واگذاري صادر شده و فرايند همچنان با سرعت و قوت در حال استمرار است.

عابدين زاده در پايان يادآور شد: از همکاران دادسرای ناحیه ۵ مشهد که در یک اقدام جهادی به صورت تمام وقت تلاش کردند تا مسیر قانونی طرح به جهت حمایت از این کودکان عزیز با سرعت بيشتر طی گردد نیز تشکر ويژه داريم.

بيشتر حجم شيرخوارگاه را كودكان بدسرپرست تشكيل مي‌دهند

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين زمينه گفت: در سنوات گذشته، توفيقات زيادي در افزايش ميزان فرزندخواندگي داشته‌ايم كه با همكاري دستگاه قضايي بدست آمده است.

مسعود فيروزي با بيان اينكه واگذاري فرزندان بدسرپرست يكي از مشكلات سابقه‌دار بهزيستي بوده است گفت: بهزيستي چندين سال بود كه درگير اين مشكل بود و راه حلي هم پيش رو ديده نمي‌شد تا اينكه با تعامل و رايزني سازنده با دستگاه قضايي و با استناد به قوانين، يك راه حل خيلي خوب و نتيجه‌بخش پيدا شد.

وي ادامه داد: قوانين مربوط به واگذاري و ساير امور حسبي فقط با دستور و معاضدت قضايي امكان‌پذير است و لذا اگر همكاري دستگاه قضايي و دادستاني مشهد نمي‌بود اين مشكل حل نمي‌شد.

فيروزي گفت: بيشتر حجم شيرخوارگاه و تعداد زيادي از مراكز فرزندان را بچه‌هايي تشكيل مي‌دادند كه بدسرپرست بودند و به خاطر اينكه مشكل قانوني داشتيم، امكان واگذاري اين بچه‌ها به خانواده وجود نداشت.

خانواده‌هاي زيادي داوطلب نگهداري از اين فرزندان هستند

وي خاطر نشان كرد: با توجه به نگاه انسان‌دوستانه و همكاري دستگاه قضايي استان با بهزيستي، اين مشكل حل شده و با سرعت به پيش مي‌رود كه اميدواريم ظرف ماه‌هاي آتي، تعداد فرزندان بدسرپرست مقيم مراكز يا شيرخوارگاه به صفر نزديك شود.

وي همچنين گفت: در اين طرف هم خانواده‌هاي زيادي هستند كه با شرايط امين‌نامه، موافق‌اند و كودكان را در هر سن و سالي پذيرش و نگهداري مي‌كنند.

مدير كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: خوشبختانه، خانواده‌هايي هستند كه هم تمكن مالي دارند و هم ايمان قوي و روحيه انسان‌دوستانه در آنها هست كه بعضا دو يا سه فرزند را به صورت موقتي و تا هر زمان كه قانون اجازه بدهد و سرپرست مؤثر قابل اعتماد در دسترس نباشد از كودك نگهدار مي‌كنند.

فيروزي گفت: با رايزني‌هايي كه با بهزيستي كشور داشته‌ايم آنها از اين طرح استقبال كرده و اميدواريم اين طرح، به عنوان يك الگوي كشوري و ملي مطرح شود.

وي تأكيد كرد: با اينكه بيش از يك ماه از اجراي طرح نگذشته، حدود 50 حكم از سوي دستگاه قضايي براي اين كودكان صادر شده كه نشان از همكاري بسيار خوب دستگاه قضايي دارد و ما به عنوان متولي اين كودكان از قضاتي كه اين‌گونه قاطع و در جهت حفظ منافع دراز مدت كودكان و صيانت از حقوق آنان تصميم مي‌گيرند تشكر مي‌كنيم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد