hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > نابسامانی در بازار پارچه خراسان رضوی/ مردم به پوشاک قاچاق روی آورده‌اند

نابسامانی در بازار پارچه خراسان رضوی/ مردم به پوشاک قاچاق روی آورده‌اند

این روزها نابه‌سامانی و ساختارشکنی‌های زیادی در بازار پارچه است و گرانی این کالا خریداران را نگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هر سال نزدیک به نوروز که  می‌شویم بازارهای فروش البسه رونق پیدا می‌کند و فروشندگان  در تکاپو هستند تا با بروزترین مدل‌های بازار فروش خوبی را در روزهای پایانی سال رقم بزنند وبه قول معروف بارشان را ببندند.

اما در این بین فروشندگانی هستند که قیمت‌ لباس را پلکانی افزایش می‌دهند و از طرفی هر چه به روزهای سال نو نزدیک‌تر می‌شویم و بازارها شلوغ‌تر می‌شود کالاهای بی کیفیت‌تری را در بازار شاهد هستیم ازطرفی با اوضاع نابسامانی که بخاطر کرونا در بسیاری ازکشورها به وجود آمده  وشرایط اقتصادی را برای همه سخت کرده است.

 با این قیمت‌ها پدری کارگر با حقوق روزمزد نیز نمی‌تواند برای فرزندانش لباس نو خریداری کندو  بنابراین مجبور است به بازارهای دست‌دوم و جمعه بازارها روی بیاورد غافل از اینکه با خریداین لباس‌های ارزان و دست دوم و شاید دست چندم ممکن است مجبور شود بخاطر عوارض پوستی وبیماری‌های قارچی جان خود و فرزندانش را به خطر بیندازد.

یکی دیگر ازم شکلاتی که شاید بخشی از مردم با آن روبه رو هستند مدل‌های لباس و خارج ازعرف جامعه است و این موضوع سبب شده  تا برخی از خانواده‌ها نتوانند خرید کنند و مجبور هستند به دوخت لباس روی آورده و چندین برابر قیمت بازار هزینه کنند. 

وارد بازارهای خرید پوشاک و البسه که می‌شویم نابسامانی وساختارشکنی‌های زیادی قابل مشاهده است که متاسفانه با نزدیک شدن به عید نوروز بیشتر از قبل مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود بر بازار نوروز بیش از همیشه نظارت شود.

 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک خراسان رضوی در گفت‌وگوبا خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه سبد خرید مردم از زمان شیوع کرونا بسیار کمتر شده است، از کالاهای وارداتی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود بدست مرزنشینان صورت می‌گیرد که شناسایی و برخورد با آن‌ها کار آسانی نیست از طرفی بیشتر کالاهای خارجی از طریق مسافران و در قالب حمل بار صورت می‌گیرد و قاچاق محسوب نمی‌شود.

محسن مرادی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه جلوی واردات گرفته شده، رونق تولید داخلی به مراتب بهتر شده است  اما به علت کاهش خرید مردم، فروش بازار و از طرفی توان خرید مردم نیز به دلیل رکود وتورم کاهش یافته است.



رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی بیان کرد: قیمت مواد اولیه نخ، دوک، پارچه که 60درصد افزایش داشته   و این امر سبب شده قیمت کالای ایرانی افزایش یابد و این افزایش قیمت مردم را به سمت کالاهای چینی و دست دوم تاناکورا تشویق می‌کند.

وی ادامه داد:در بازار عباس قلی‌خان سال‌ها است که شاهد خرید و فروش کالاهای دست دوم هستیم، قیمت کالای دست دوم پایین است و مردم به نام کالای خارجی و برند خارجی خرید می‌کنند. 

مرادی با بیان این مطلب که مسئولیت قاچاق کالا در دست ما نیست و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه مرزها را پوشش دهند و از ورود  عمده کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بیشتر لوازم خانگی، پوشاک و البسه، لوازم آرایشی از طریق مرز بانه وارد ایران می‌شود، چرا که سهمیه‌هایی به کوله‌بران برای گذران زندگیشان داده شده است، علت گرانی پوشاک افزایش 60درصدی قیمت مواد اولیه هزینه شاگرد و کارگر  است.

ازطرفی کارگر ماهر در حوزه کفش و البسه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده  و کمتر جوانان دراین حوزه‌ها اشتغال پیدا می‌کنند و بخشی از نیروهای تخصصی در حوزه تولید کفش وپوشاک که تخصصی کار می‌کردند به کشورهای دیگر از قبیل ترکیه مهاجرت کرده‌اند و  با شرکت‌های برند کار می‌کنند.

رئیس اتحادیه طراحان و خیاطان  استان خراسان رضوی نیز گفت: اراده ای که بتواند  عفاف و حجاب را حفظ  کند نداریم،  طبق قانون مصور مجلس شورای اسلامی در سال 85  باید چندین ارگان  در این  زمینه  دخیل  باشند اما متاسفانه هیچ هماهنگی و همکاری در این حوزه صورت نگرفته است.

زهرا طهماسبی ادامه داد: هر سال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها جلسه‌ای برگزار می‌کند و مواردی را تذکر می‌دهد، اتحادیه طراحان وخیاطان به تنهایی نمی‌توانند نسبت به حساسیت‌ها وقوانین تولید داشته باشند بلکه باید قانونی برای تولید پوشاک وضع شود ما مجبور هستیم با توجه به نیازبازار وسلایق مردم و ازطرفی مدل‌های روزجهان طرح بزنیم اگر ما به روز نباشیم مردم یا به کالاهای خارجی روی می‌آورند و یا به خیاط‌های خانگی مراجعه می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد