hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آمادگی برای بالاترین سطح صادرات در صورت چراغ سبز وین

آمادگی برای بالاترین سطح صادرات در صورت چراغ سبز وین

وزیر نفت گفت: آمادگی داریم به محض اینکه چراغ سبز وین روشن شود ظرف یک تا دو ماه به بالاترین سطح ظرفیت صادراتی نفت برسیم.

جواد اوجی امروز، ۱۲ اسفندماه در مراسم افتتاح تاسیسات و مخازن ذخیره سازی و اسکله بیدبلند خلیج فارس در ماهشهر با تاکید بر نقش و اهمیت گاز اظهار کرد: اصل طلایی گاز رقم خورده است. گاز انرژی پاک و سازگار با محیط زیست و به مراتب ارزانتر از دیگر سوخت های فسیلی اشت.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، وی افزود: در ایران نگاه به گاز بیشتر در حوزه سرمایش و گرمایش است و کمتر به بخش صنعتی و ارزش افزوده گاز می پردازیم.

وزیر نفت گفت: اصل طلایی گاز آغاز شده است و این روند تا سال ۲۰۵۰ صعودی خواهد بود. روزبه روز گاز به عنوان یک سبد انرژی جایگاه خود را گسترش می دهد.

اوجی بیان کرد: شب گذشته در اجلاس اوپک پلاس عنوان شد که هر متر مکعب گاز ۲دلار و ۲۰ سنت شده است که البته بخشی از آن به دلیل تنش های به وجود آمده میان روسیه و اوکراین است.

وی با بیان اینکه جمع آوری گازهای مشعل یکی از آرزوها است، افزود: امروز بن بستی برای دولت و وزارت نفت وجود ندارد. امروز بالاترین خدمت، سرمایه گذاری در صنعت گاز است.

وزیر نفت با اشاره به کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در فصل زمستان در کشور گفت: علت اینکه باید سوخت مایع و فرآورده ها را به نیروگاه ها و صنایع ببریم به دلیل آن است که در حوزه گاز سرمایه گذاری نشده است.

اوجی بیان کرد: میادین نفت و گازی که از آن ها برداشت داریم افت فشار پیدا می کند و این افت فشار منجر به افت تولید می شود.

وی افزود: اگر سرمایه گذاری در این حوزه نشود در سال های آینده بیشتر از امسال با کسری گاز مواجه خواهیم شد و سال های بعدی نیز شرایط بدتر و بدتر خواهد شد تا آنجایی که ممکن است نیاز باشد گاز یا فرآورده وارد کشور کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز پایین ترین ریسک را دارد و سود اوری بسیار خوبی در این بخش است.

اوجی بابیان اینکه به رئیس جمهور قول داده ایم که در پایان دولت گازهای مشعل را جمع آوری کنیم و خواهد شد، گفت: ما معطل بحث های ژنو و مذاکرات نخواهیم شد. آمادگی داریم به محض اینکه چراغ سبز وین روشن شود ظرف یک تا دو ماه به بالاترین سطح ظرفیت صادراتی نفت خواهیم رسید.

اوجی ادامه داد: در ‌کنار بحث مذاکرات، سرمایه گذاری و دیگر فعالیت ها را به جدیت پیگیری خواهیم کرد و در این راستا در ۷ ماه گذشته ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد داخلی و خارجی منعقد شده است.

وی افزود: در این زمینه هلدینگ های قدرتمند را فرا خوانده ایم و کنسرسیوم ها در حال شکل گیری است تا در بخش های توسعه میادین نفتی و حفظ و نگهداشت تولید و جمع اوری گازهای مشعل اقدامات لازم انجام شود.

وزیر نفت تصریح کرد: نگاه دولت و وزارت نفت به بحث سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز است. به جدیت از توان هلدینگ های بزرگ و بانک ها استفاده خواهیم کرد و در این زمینه خواب های خیلی خوبی برای خوزستان جدای از بحث های توسعه میادین دیده ایم.

اوجی بیان کرد: امسال درامدهای حاصل از پتروشیمی تنه به تنه درآمدهای نفتی خواهد زد. تا ۱۵ روز دیگر ۱۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات فراورده های پتروشیمی در سامانه نیما خواهد بود.

وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده و توسعه ای که در بخش بالادست و پایین دست انجام خواهد شد شاهد رونق در اقتصاد و اشتغال کشور خواهیم بود.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت همه طوره کمک حال بخش خصوصی است و چتر حمایتی دارد زیرا پتانسیل بخش خصوصی را می شناسد و باید از این پتانسیل حمایت کرد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد