hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > توضیحی درباره علت برداشت سیاه نیشکر در خوزستان

توضیحی درباره علت برداشت سیاه نیشکر در خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خصوص بحث آتش زدن مزارع نیشکر و برداشت سیاه این محصول توضیحاتی ارایه کرد.

عبدعلی ناصری در گفت و گو با ایسنا در خصوص برداشت سیاه نیشکر در استان، اظهار کرد: برداشت سیاه نیشکر تنها در خوزستان انجام نمی‌شود و در کل دنیا این موضوع وجود دارد، حتی در مزارع کشور آمریکا این امر به صورت ۱۰۰ درصدی انجام می شود اما امسال با توجه به تعهدی که به سازمان حفاظت محیط زیست دادیم، ۳۵ درصد از برداشت نیشکر به صورت سبز بوده و مابقی برداشت به صورت سیاه انجام شد.

ناصری افزود: تحقق برداشت سبز بیش از میزان ۳۵ درصد، با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در اختیار داریم، ممکن نیست و باید در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به دنبال خرید ماشین‌آلات به روزتر و مقاوم‌تر برویم. نکته‌ حائز اهمیت، این است که میزان برداشت نیشکر ۶۰ تن در هر هکتار است اما در خوزستان این میزان به ۱۳۰ تن نیز می‌رسد که خود یک استثناء است، به همین دلیل ماشین‌آلات جوابگوی شرایط موجود نیستند.

وی اظهار کرد: پیش از تشدید تحریم‌ها برای مذاکره جهت ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز در کشت و صنعت و خرید آن‌ها به استان ووهان چین سفر کردیم اما با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن، این قضیه کلا منتفی شد.

همچنین در این زمینه در روز ۴ اسفندماه رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از صدور اخطار برای واحد کشت و صنعت دهخدا به دلیل آلودگی‌های ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر خبر داد و با اشاره به انتشار خاکسترهای ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر در مناطق مختلف شهر اهواز گفت: بر اساس بررسی‌ها، این خاکسترها ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر واحد کشت و صنعت دهخدا در شمال اهواز بوده که وزش باد، آن را به سمت شهر هدایت کرده و شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین افزود: این شرکت برداشت سبز ۳۵ درصد را عملی کرده و امسال باید این عدد به ۴۰ تا ۴۵ درصد برسد؛ اگر به این تعهد نیز عمل کنند باز هم ۵۵ تا ۶۰ درصد برداشت مزارع از طریق آتش زدن انجام می‌شود که منجر به مشکلات زیست محیطی می‌شود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز شرکت‌های نیشکر نتوانسته‌اند اهداف معین شده برای رسیدن به برداشت سبز را محقق کنند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این شرکت‌ها باید در پروسه پنج تا شش ساله به برداشت سبز برسند اما در بهترین شرایط، حداقل ۲۰ درصد از مزارع نیشکر به دلایل مختلف قابلیت برداشت سبز ندارند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد