hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زراعت چوب، راه‌حل حفظ جنگل‌های زاگرس / مغفول ماندن رویکرد حفاظت مشارکتی عرصه‌ها

زراعت چوب، راه‌حل حفظ جنگل‌های زاگرس / مغفول ماندن رویکرد حفاظت مشارکتی عرصه‌ها

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: اگر بخواهیم یک میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس را حفظ کنیم، یا باید کاهش تعرفه‌های واردات چوب را داشته باشیم و یا ظرفیت‌های جایگزین استفاده از چوب مانند زراعت چوب را ایجاد کنیم که قطعا زراعت چوب، بهترین گزینه است.

محمد تقی سجادی امروز، ۸ اسفندماه در نشست خبری که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: منابع طبیعی مقوله‌ای چندوجهی و بسیار گسترده است و اگر از بعد کمیت و کیفیت نگاه کنیم شاید هیچ بخشی از ارکان دولتی اندازه وسعت فعالیت منابع طبیعی نیست زیرا بیش از ۸۵ درصد از عرصه‌های کشور، منابع طبیعی است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، وی افزود: از نظر کمیت و کیفیت پیچیدگی‌ها و موارد گوناگونی در حیطه منابع طبیعی وجود دارد و این بحث ایجاب می‌کند که یک مدیریت جامع بر عرصه‌های طبیعی وجود داشته باشد. همیشه و تا سال‌های اخیر رویکرد مشارکتی در منابع طبیعی کم‌رنگ بوده است و در ابتدا نیز، افسران عالی رتبه نظامی بحث حفاظت از جنگل‌ها را برعهده داشتند.

سجادی تصریح کرد: جنگل‌های ما نیاز به احیا و توسعه دارند و همچنین نیاز به بهره‌برداری‌های اصولی از این جنگل‌ها وجود دارد. رویکرد حفاظت مشارکتی در عرصه‌های جنگلی با توجه به گستردگی آن بسیار تعیین کننده است زیرا اداره‌ای دولتی با امکانات، ظرفیت و نیروهای محدودی که دارد، نمی‌تواند به صورت ۲۴ ساعته حفاظت از عرصه‌ها و وظایف ذاتی خود را به نحو احسن انجام دهد.

زراعت چوب؛ راه حل حفظ جنگل‌های زاگرس

سجادی ادامه داد: در چهارچوب ضوابط، استفاده از مشارکت مردم، همیاران طبیعت و محافظین افتخاری، سرمایه‌گذاری‌ای است که می‌تواند به دست مردم در حوزه منابع طبیعی اتفاق بیفتد. این رویکرد تابه حال مغفول بوده و یکی از علت تخریب عرصه‌ها، غفلت از مردم بوده است. همگی در قبال منابع طبیعی باید مسئولیت‌پذیر باشند و زمانی می‌توانیم به هم‌گرایی در حوزه منابع طبیعی برسیم که این درک مشترک ایجاد شود.

وی با اشاره به هفته منابع طبیعی که هر ساله از ۱۵ اسفند تا ۲۱ اسفند در نظر گرفته می‌شود، گفت: هر سال یک شعار برای هفته منابع طبیعی تعیین می‌شود. فلسفه هفته منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی در این حوزه است و شعار امسال برای هفته منابع طبیعی "ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی" است. همچنین روز ۱۵ اسفند به عنوان درختکاری تعیین شده است و در این روز بحث کاشت نهال در چند منطقه را خواهیم داشت.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان درباره زراعت چوب بیان کرد: بحث زراعت چوب با هدف حفظ و حراست جنگل‌ها، توسعه فضای سبز و تقویت اقتصاد تولید چوب در کشور است و خوزستان استعداد زیادی در این زمینه دارد. اگر بخواهیم یک میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس را حفظ کنیم، راهی جز جایگزین کردن استفاده از چوب نداریم و یا باید کاهش تعرفه‌های واردات چوب را داشته باشیم و یا ظرفیت‌های جایگزین مانند زراعت چوب را ایجاد کنیم که قطعا زراعت چوب، بهترین گزینه است.

۱۶۱ هزار هکتار از عرصه‌های خوزستان مستعد زراعت چوب

سجادی ادامه داد: ۱۶۱ هزار هکتار از عرصه‌های خوزستان استعداد زراعت چوب را دارند. در این راستا برای  ۲۵ هزار هکتار از اراضی به عنوان اولویت اول برنامه‌ریزی کردیم و امسال نیز ۴ هزار هکتار تعهد داشتیم.

وی با اشاره به اینکه روز هفدهم اسفندماه مربوط به منابع طبیعی، حفاظت و قانون است، گفت: این روز در راستای اجرا و توسعه قانون در برنامه‌های منابع طبیعی است و یکی از مهمترین مسایلی که به وسیله آن می‌توان قوانین را به همراه رضایتمندی اجرا کرد، عملیاتی کردن برنامه کاداستر است. کاداستر اراضی ملی چند خصوصیت دارد و محدوده‌های عرصه‌های ملی، ژئورفرنس و مرجع شده و همچنین وضعیت مستثنیات مردم، تعیین و تکلیف می‌شوند همچنین دقت سندهای کاداستری بسیار زیاد است.

اجرای ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کاداستر در سال جاری

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به میزان اجرای کاداستر در خوزستان افزود: در ابتدای سال جاری حدود ۶۰۰ هزار هکتار عرصه کاداستر شده بود اما اکنون از مجموع ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان، در حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کاداستر اجرا شده است.

سجادی ادامه داد: این موضوع یک شاهکار بوده است و امیدوار هستیم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به تحقق ۹۵ درصدی در اجرای این طرح برسیم. ۵ درصد باقی‌مانده مربوط به تعارضات و پرونده‌های قضایی است که اجرای کاداستر منوط به حل شدن این موضوعات است؛ بحث کاداستر فساد اداری و زمان پاسخگویی را کمتر می‌کند. همچنین باعث بالا بردن سطح اعتماد مردم می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه روز ۱۸ اسفند مربوط به منابع طبیعی و فرهنگ عام رسانه است، گفت: رسانه‌ها باعث انعکاس اتفاقات انجام شده می‌شوند که این مساله موجب ایجاد نشاط و خوشحالی در بین مردم خواهد شد و از طرفی مسئولین را مجبور به پاسخگویی می‌کنند که خود تلنگری برای حل مشکل است و مجموعه را بر آن می‌دارد که پیگیری انجام دهد و نواقص را برطرف کند.

۱۶۱ میلیارد اعتبار برای آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی

وی تصریح کرد: روز پنجم هفته منابع طبیعی مربوط به منابع طبیعی، آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی است که این بحث که در خوزستان ویژه‌تر است. بحث مخاطرات سیل و توجه به عوامل آسیب‌زا بسیار مهم است. در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی در این راستا داده شد و امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان پیش بینی و همچنین ۲۱ میلیارد تومان از سایر محل‌ها در نظر گرفته شد.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه روز ششم هفته منابع طبیعی مربوط به منابع طبیعی، خانواده و آموزه‌های دینی است، افزود: در این راستا برنامه‌هایی آموزشی و کاشت نهال برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است .

سجادی گفت: روز آخر هفته منابه طبیعی، با محوریت منابع طبیعی، آموزش و پژوهش است. حوزه منابع طبیعی به دلیل گستردگی و پیچیدگی‌اش نیاز به تحقیقات دائم دارد و این روز بیشتر به بیان مطالعات و تحقیقات کارشناسان این حوزه اختصاص می‌یابد. همچنین در روز ۲۲ اسفندماه با هماهنگی بنیاد شهید به یاد هر شهید هزار بذر و نهال کاشته می‌شود.

مدیریت دستگاه‌های اجرایی بر منابع طبیعی به معنای مالک بودن آن‌ها نیست

سجادی در خصوص مالکیت عرصه‌های منابع طبیعی گفت: همه عرصه‌ها حتی مالکیت معادن که جز انفال هستند نیز بر عهده منابع طبیعی است و در بحث رودخانه‌ها نیز متولی آب، وزارت نیرو است اما مالک آن، منابع طبیعی است. بنابراین مالک تمامی عرصه‌های ملی به جز در محدوده شهرها بر عهده منابع طبیعی است و مدیریت دستگاه‌های اجرایی بر آن‌ها به معنای مالک بودن آن‌ها نیست.

وی در خصوص موضوع مطرح شده مبنی بر واگذاری بخشی از اسناد رودخانه کارون به نام وزارت نیرو بیان کرد: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اینکه رودخانه‌های رده ۶ به بالا، برای اعمال مدیریت بهتر به وزارت نیرو واگذار شوند، منعقد شده و پیگیری وزارت نیرو برای اخذ سند نیز مبنی بر همین توافق بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: در این راستا و در استان خوزستان برای انتقال مالکیت سند رودخانه کارون، استعلامی از طرف ثبت اسناد از ما نشده و روال بر این است که مالک در این خصوص اجازه قانونی بدهد. ادعای وزارت نیرو نیز پیروی تفاهم‌نامه‌ای است که از قبل بوده و به صورت نقطه‌ای صادر شده است.

سجادی در خصوص اراضی‌ای که بحث تولید و اکتشاف نفت در آن‌ها صورت می‌گیرد، گفت: بیش از ۹۰ درصد از عملیات کشف تا بهره‌برداری چاه‌های نفت در اراضی ملی اتفاق می‌افتد اما طبق قانون در خصوص نفت، راه قانونی برای حفر چاه باز است و بنابراین حفر چاه‌های نفت قانونی است زیرا نفت سرمایه ملی است.

بحث فرونشست در خوزستان مطرح نیست

وی در خصوص بحث فرونشست عرصه‌ها در خوزستان اظهار کرد: بحث فرونشست در خوزستان به شکلی که در مرکز کشور مطرح است وجود ندارد و سطح آب زیر زمینی و مخازن آب زیر زمینی در خوزستان مناسب است و بحث فرونشست زمین در دشت‌های خوزستان مطرح نیست.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در خصوص بحث آزادسازی سواحل در خوزستان افزود: طول سواحل استان ۳۵۶ کیلومتر است و تصرفات سواحل در خوزستان بیشتر به دست مجموعه‌های نظامی و امنیتی اتفاق می‌افتد و به جز در سه هزار متر از سواحل هندیجان، تصرف سواحل در استان نداریم اما در بستر رودخانه‌ها این قضیه اجرا شد و ادامه دارد.

زراعت چوب، راه حلی برای جلوگیری از قاچاق چوب است

سجادی در خصوص قاچاق چوب نیز گفت:متاسفانه بحث قاچاق چوب و تبدیل چوب به زغال وجود دارد و در سال جاری ۲۴نفر در بحث قاچاق چوب و آتش زدن جنگل‌ها شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و  ۷ نفر نیز رای قضایی گرفتند. برای جلوگیری از قاچاق چوب آن چیزی که اولویت دارد مشاغل جایگزین و بحث توسعه زراعت چوب است و این‌ها اتفاقاتی هستند که لازم است اجرایی شوند.

وی با اشاره به بحث خشکسالی افزود: در رابطه با بحث خشکسالی یک سلسله اقداماتی لازم است که اثرات خشکسالی تعدیل شود که از آن‌ها می‌توان به توسعه فعالیت‌های آبخیزداری، توسعه بحث قرق و حفظ پوشش گیاهی موجود در عرصه‌ها اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به بحث ریزگردها در استان عنوان کرد: در سال مالی جاری حدود ۱۹میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با ریزگردها در استان در نظر گرفته شده است.

کاهش فشار و وابستگی مردم به عرصه‌ها با اجرای طرح جایکا

سید حمید میرعلایی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست در خصوص بیابان زدایی اظهار کرد: در بحث اقدامات بیابان‌زدایی، ۲۴هزار و ۸۰۰ هکتار نهال کاری از سنوات قبل داشته‌ایم که مساله آبیاری، حفظ، مراقبت و نگهداری از این‌ها به صورت جدی در حال پیگیری است. همچنین برنامه‌ای برای اجرای قرق به میزان ۱۰۰ هزار هکتار داریم که در صورت اجرای این برنامه، کمک بسزایی به پوشش گیاهی می‌شود.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، وی افزود: مدیریت روان آب از دیگر اقدامات در بحث بیابان‌زدایی است. در این زمینه مدیریت روان آب در سطح ۴هزار و ۵۰۰ هکتار در دستور کار قرار دارد و از هفته آینده شروع این فعالیت را خواهیم داشت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به تفاهم‌نامه بین‌المللی جایکا (آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن) برای حوضه کارون گفت: ورودی رودخانه کارون در خوزستان شهرستان دهدز است و پروژه ۱۶ هزار هکتاری جایکا در آنجا تعریف شده است و یکی از مباحث جایکا این بود که با آموزش، فشار و وابستگی جامعه و مردم به عرصه‌ها کمتر شود و مردم دزپارت نیز در این زمینه بسیار همکاری کردند.

میرعلایی ادامه داد: یکی از مباحث اصلی جایکا، توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی برای مردم بوده تا از وابستگی شدید به عرصه‌ها کاسته شود. در راستای این طرح تحولات زیادی در دزپارت شامل احداث ۵ واحد گلخانه‌ای، آموزش قالی‌بافی و بحث آموزش کشت گیاهان دارویی به خصوص زعفران را با همکاری ۸ دهیار منطقه داشتیم. همچنین مباحث گردشگری و بوم‌گردی رواج پیدا کرده و بعد از این قضیه، فشار بر روی جنگل بسیار کمتر شد.

وی افزود: با وجود عدم حضور مجری طرح جایکا (ژاپنی‌ها) در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، در پروژه پیشرفت خوبی داشتیم و در بین ۸ استانی که این طرح در آن‌ها اجرا می‌شود جایگاه مناسبی داریم.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد