hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > شاخصه های صادرات و تولید در مناطق آزاد ایران ضعیف است

شاخصه های صادرات و تولید در مناطق آزاد ایران ضعیف است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، گفت: شاخصه های صادرات و تولید در مناطق آزاد ایران بسیار ضعیف است که علت این امر در عدم درک صحیح مسئولان نسبت به فلسفه وجودی مناطقه آزاد است.

 سعید محمد امروز یکشنبه (۸ اسفندماه) در جلسه شورای اداری استان کردستان که با محوریت آغاز عملیات مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان از ظرفیت‌های جغرافیایی زیادی برخوردار است، که باید از این پتانسیل ها برای بهبود وضعیت معیشت مردم نهایت بهره مندی را گرفت.

وی دلیل عدم پیشرفت در کردستان را امنیتی بودن استان ذکر کرد و افزود: پیشرفت هر منطقه منوت به اعتماد سرمایه گذاران در آن منطقه است، لذا مادامی که اوضاع امنیتی باشد این مهم محقق نمی شود، و این در حالی بوده که مرزداران غیور کردستان، سالهاست که پرچم امنیت و اعتلای کشور را در منطقه برافراشته اند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، با تاکید بر اینکه باید تدابیر و رویکرد جدید و ویژه ای در استان کردستان شکل گیرد بیان کرد: دشمنان همواره پیگیر ضربه زدن به مناطق مختلف کشور هستند، اما این نباید منجر به توقف توسعه در استان کردستان شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود، منطقه آزاد کردستان به یک منطقه پیشرفته در کشور تبدیل شود که به امنیت و اقتصاد پایدار منطقه و بانه و مریوان کمک می کند.

محمد، موتور پیشران بسیاری از کشورهای پیشرفته را مناطق آزاد آن ها ذکر و بیان کرد: اکثر کشورهایی که دارای مناطق آزاد تجاری هستند و قواعد آن را به درستی رعایت کرده اند، بهره های زیادی از آن گرفته اند.

وی افزود: سرمایه گذار برای آغاز فعالیت نیاز به امنیت و مشوق هایی دارد تا بتواند تولیدهای خود را به فروش برساند، و این امر فلسفه مناطق آزاد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، با اشاره به اینکه امروز دنیا دارای هفت نسل پیشرفته در حوزه مناطق آزاد است عنوان کرد: متأسفانه ایران با گذشت بیش از ۳۰سال از عمر مناطق آزاد خود، هنوز در نسل اول است و توسعه چندانی در این زمینه نداشته است.

وی عنوان کرد: شاخصه های صادرات و تولید در مناطق آزاد ایران بسیار ضعیف است که علت این امر در عدم درک صحیح مسئولان نسبت به فلسفه وجودی مناطقه آزاد است.

محمد، افزود: امروز متاسفانه قاعده بازی برای مناطق آزاد رعایت نمی شود و قواعد در تضاد با تولید در این مناطق اعمال می‌شود، که مشکلاتی را در حوزه معافیت های مالیاتی این مناطق ایجاد کرده که باید رفع شود.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، اگر قواعد مناطق آزاد رعایت شود، سرمایه گذاری های خوبی در تجارت صورت می گیرد که اشتغال، معیشت مردم و صادرات پیشرفت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید انحرافات مناطق آزاد را به پای حذف شدن و بهره گیری از مزیت های آن دانست، بیان کرد: معافیت های گمرکی از لازمه های مناطق آزاد است، که باید نهایت استفاده را از آن برد.

محمد ادامه داد: بر اساس اقدامات صورت گرفته با مجلس، مقرر شده که سه شرط تراز تجاری مثبت، عدم وجود سکونتگاه در داخل منطقه آزاد و محصور کردن آن از معافیت های مالیاتی و گمرکی اجرایی شود و امید است که این امر شروع فعالیت پویای اقتصادی در منطقه کردستان باشد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، اعلام کرد: ۳۵۰۰ هکتار در منطقه مریوان و ۲۰۰۰ هکتار در بانه و در مجموع ۵۵۰۰هکتار در استان کردستان برای مناطق آزاد اختصاص یافته است.

وی با اشاره به وجود دو مرز گمرکی باشماق و سیرانبند در استان کردستان گفت: تجارت بسیار خوبی در مرز باشماق در حال انجام است و ترانزیت در این مرز در نوع خود بی نظیر است و این حاکی از ظرفیت تجاری و ترانزیتی این منطقه آزاد دارد.

محمد، افزود: برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، دنبال سرمایه گذاران ایرانی و خارجی به ویژه از اقلیم کردستان، برای دعوت به همکاری هستیم؛ سرمایه‌گذاری در ایران محاسنات زیادی برای آنها دارد که موجب ایجاد واحدهای صنعتی مناسبی در بانه و مریوان می شود.

وی افزود: در راستای راه اندازی منطقه آزاد تجاری مشترک بین ایران و عراق مکاتباتی به صورت رسمی با آنها صورت گرفته است و مقرر شده که اقلیم کردستان هم بخشی از اراضی خود را برای تاسیس یک منطقه آزاد مشترک اختصاص دهد که همه این موارد موجب ایجاد امنیت و سرمایه گذاری بیشتر و رفع مشکلات معیشتی مردم و کولبری در منطقه خواهد شد.

وی با تاکید بر استفاده از سایر ظرفیت های منطقه عنوان کرد: بحث توریسم درمانی یکی از موضوعاتی است که در منطقه آزاد بانه و مریوان می تواند موثر باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بیان کرد: همچنین توریسم علمی و تاسیس مراکز علمی و فناوری در منطقه، فراهم شدن تحصیل برای متقاضیان خارج از کشور در منطقه آزاد بانه و مریوان از دیگر موارد در دست پیگیری در این مناطق است.

وی، تهیه طرح جامعه برای مناطق آزاد استان کردستان را اولویت مهم این طرح عنوان کرد و افزود: واحدهای صنعتی باید مبتنی بر ظرفیت های استان تعریف شود که برای این امر یک مشاور استخدام شده است.

محمد، یادآور شد: توسعه زیرساخت ها در این مناطق نیازمند همکاری وزارت خانه های مرتبط است.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد