hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > بازپخش پرمخاطب سریال وضعیت سفید

بازپخش پرمخاطب سریال وضعیت سفید

سریال «وضعیت سفید» که پاییز سال 1390 به کارگردانی حمید نعمت‌الله از شبکه سه سیما پخش شد، در حال بازپخش از شبکه تماشا است. این سریال که در زمان پخش خود با استقبال تماشاگران و اهالی سینما و تلویزیون مواجه شد حالا پس از 10 سال، هنوز دیدنی است. قصه فیلم، کارگردانی اثر، بازی شخصیت‌ها، تدوین و همه بخش‌های آن‌چنان حرفه‌ای و هنرمندانه کارشده‌اند که آن را به سریالی دلنشین و جذاب تبدیل کرده است که تکرار آن نیز لذت‌بخش است

لیلا شهبازیان| زمستان 1367، تهران هدف موشک‌باران رژیم عراق قرا می‌گیرد و بسیاری از مردم به شهرها و روستاهای پدری خود می‌روند تا از بمباران در امان بمانند. سریال «وضعیت سفید»، قصه یکی از این خانواده‌ها به اسم «گلکار» است؛ خانواده‌ای با چهار پسر و دو دختر که همه زندگی خانوادگی دارند. آنها که تقریباً همه‌شان با خواهر یا برادری اختلاف دارند به باغ مادرشان در یکی از روستاهای اطراف تهران می‌روند. داستان با قهر و بحث‌های پی‌درپی آنها و کمتر آشتی جلو می‌رود. در این میان عشق‌های نوجوانان و جوانان این فامیل ازجمله عشق امیرعلی پسر بهرام، برادر بزرگ خانواده به شیرین دختر عباس آقا از همه پرماجراتر است. عشق دوطرفه شهناز (دختر بیژن) و فراز (نوه احترام) هم قصه خودش را دارد. مینا (دختر محترم) و شهاب (دوست امیرمحمد) به‌راحتی به هم می‌رسند. امیرمحمد شخصیت اصلی سریال است و قصه‌های دیگر فیلم در کنار آن به‌پیش می‌رود. هرروز بحثی بین خواهر و برادری یا دو برادر با هم و دو خواهر با یکدیگر خلق می‌شود و فیلم پر کشش پیش می‌رود. بهرام، برادر بزرگ تنها کسی است که با هیچ‌یک از خواهر و بردارهایش مشکلی ندارد که او هم بعداً بی‌آنکه خودش بخواهد به این جمع اضافه می‌شود تا احترام، خواهر بزرگ بگوید که دیگر نه نام او را می‌برد و نه بهرام باید اسمی از او ببرد، دیوار قیامت بین آنها برپا می‌شود.

فیلمنامه سریال را هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله نوشته‌اند. نعمت‌الله پس از ساخت فیلم سینمایی «بی‌پولی» به سراغ کارگردانی مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» رفت و برای این فیلم در کنار جذب مخاطبان تلویزیون، جوایز بسیاری از دومین جشنواره تلویزیونی جام جم در بخش سریال‌های طنز در سال 91 گرفت.

این سریال با کسب پنج سرو زرین جشنواره، پیشتاز کسب جوایز این دوره شد. جایزه بهترین کارگردانی طنز برای حمید نعمت‌الله/ جایزه بهترین بازیگر اول مرد برای یونس غزالی/ جایزه بهترین بازیگر اول زن برای افسانه بایگان/ جایزه بهترین دکور و صحنه برای محمدرضا شجاعی و جایزه بهترین تدوین برای خشایار موحدیان و سودابه سعیدنیا.

بازی بازیگران سریال آنقدر دلنشین، باورپذیر و جذاب است که انگار هرکداممان داریم نقش خودمان را در قاب تصویر تلویزیون می‌بینیم. بازی یونس غزالی در نقش امیر، یکی از بازی‌های درخشان این سریال است. امیر که شیفته شیرین دختر عباس آقای مینی‌بوس دار است در ذهن خود با او حرف می‌زند و این گفتگوی خیالی آنقدر پررنگ می‌شود که همه فامیل متوجه می‌شوند و دردسرهای مختلفی گریبانگیر او می‌شود. درنهایت شیرین و خانواده‌اش از باغ می‌روند و هرچند تا مدتی امیر همچنان در خیال خود با شیرین به سرمی برد اما بعد از مدتی این جریان تمام می‌شود، البته امیر همچنان به شیرین فکر می‌کند.

داستان درنهایت به سمت آشتی و نزدیکی خانواده گلکار به یکدیگر پیش می‌رود. سریال «وضعیت سفید» در کنار بازپخش همچنان جذاب است آن هم در شرایطی که سریال‌های تکراری زیادی از دو شبکه آی فیلم و تماشا و دیگر شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود؛ سریال‌هایی که بسیاری‌شان چندان چنگی به دل نمی‌زنند و طنزهای بی‌محتوا و نچسب هستند. امید که مسئولان تلویزیون شرایط فیلم‌سازی بهتر و بیشتری را برای کارگردانان قابل و حرفه‌ای که به واقعیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور آگاه هستند فراهم کنند تا با هنرشان مردم را پای تلویزیون که در این چندساله بسیار از مخاطبان خود را ازدست‌داده، بنشانند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد