hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > چه راهکارهای موجب تقویت روحیه انتقاد پذیری می شوند؟

چه راهکارهای موجب تقویت روحیه انتقاد پذیری می شوند؟

انتقاد پذیری از مسائل بسیار مهم در زندگی هر فردی به شمار می آید که طبیعتا در طول زندگی برای هر فردی رخ می دهد. نحوه واکنش به انتقاد ها در هر فرد می تواند متغیر باشد اما ما در ادامه این مطلب روش های تقویت روحیه انتقاد پذیری را معرفی کرده ایم.

گفتنی می باشد که برخورداری از روحیه انتقاد پذیری از دیگر توانایی و مهارت های مهم در زندگی به شمار می آید که هر یک از ما به کمک تمرین های موثر می توانیم آن را در زندگی به وجود آورده و در ارتباط با دیگران به کار ببریم. این طبیعی است که همه افراد در طی روز چه بخواهند و چه نخواهند مورد انتقاد و سنجیدن دیگر افراد قرار می گیرند. از این رو نکته تقویت روحیه انتقاد پذیری از اهمیت منحصری برخوردار شده است که در ادامه این مطلب به معرفی آن به صورت کامل و جامع پرداخته ایم.

آشنایی با روش های تقویت روحیه انتقاد پذیری

گفتنی می باشد که برخی از این انتقادها از نکته های سازنده و خوبی برخوردار هستند که با فکر کردن به آن می توانید برای پیشرفت و حرکت به سمت جلوی خود استفاده نمایید. از این رو توجه داشتن به نکته های منحصر در رابطه با بهبود شرایط می توان از آن ها به خوبی استفاده کرد. تنها کاری که در این رابطه باید انجام دهید، آن است که روحیه انتقاد پذیری خود را پرورش داده و با کنار گذاشتن نکات منفی و انرژی های بد آن به آموزش هایی که به شما داده می شود، بپردازید.

قابل به ذکر است که به کمک این روحیه می توانید نظر و انتقاد های دیگران را در ذهن خود بدون در نظر گرفتن قضاوت ها و سو تفاهم ها بررسی نمایید که در صورت تمایل نیز برای پیشرفت زندگی بسیار تاثیر می باشند. در ادامه این قسمت به معرفی روش های تاثیر گذار برای تقویت این روحیه پرداخته ایم که با رعایت هر یک از آن ها می توانید گامی موثر برای آن قائل شوید.


روش های تاثیر گذار

باید توجه داشت که در طی دوران متوالی افرادی که انتقاد دیگران را به نحوی موثر و تاثیر گذار در زندگی خود قبول کرده اند، در نهایت از بروز مشکلات و برخی حسرت ها در زندگی نیز جلوگیری کرده اند. در این میان کسانی هستند که با چنین ویژگی هایی به دنیا آمده اند و در طی زندگی نیز در مواجه با هر واکنش منفی، توانسته اند به خوبی آن را قبول کنند و به عنوان پله ای برای پیشرفت زندگی در نظر بگیرند.

همچنین در این میان برخی از افرادی وجود دارند که تا کلمه و حتی جمله ای انتقاد دار می شوند، خیلی سریع عصبی شده و ضربان قلبشان بالا می رود، در این شرایط استرس بسیاری در بر آن ها را می گیرد و کارهای خود را به سرعت در ذهن چک می کنند که کدامین را اشتباه انجام داده اند.

با کمال تاسف باید چنین گفت که در بسیاری از موارد نیز جواب برخی از انتقاد را با عصبانیت یا دفاعیه های بی منطق می دهند که در برخی شدید نیز سوءتفاهماتی پیش می آید که فرد قربانی فکر می کند گوینده انتقاد با او دشمنی دارد و از این رو به سمتش حمله ور می شود.

حقیقتی که وجود دارد، آن می باشد که این روحیه در همه افراد وجود دارد اما برخی از افراد در جهت تقویت آن تلاش کرده و در زندگی استفاده می کنند و برخی نیز آن را به طور عکس استفاده می کنند و از انتقادها سدی برای پیشرفت خود می سازند و به مرور زمان نیز گوشه گیر خواهند شد.


  • تقویت مهارت گوش دادن

تا جایی که یاد بگیرید از بروز واکنش های درونی خود در ظاهر و رفتار جلوگیری کنید باید روش های گفته شده را انجام دهید و پس از آن به مرور انتقادهایی که دریافت کرده اید، بپردازید. از این رو باید آمادگی برخورداری از یک گفتگوی تاثیر گذار بر مبنای شخصیتی دانا و با صلاحیت را پیدا کنید.

در ادامه نیز وقتی هر شخصی شروع به در میان گذاشتن نظرش با شما می کند، تنها راه آن است که مهارت گوش دادن را برای آن به کار ببرید. در این زمان اجازه دهید که فرد انتقاد کننده تمام افکار و نظراتش را بدون ترس برای شما بیان کند.در ادامه نیز به هنگام پایان یافتن حرف هایش باید یک بار دیگر قسمت های مهم آن را مرور نمایید و نکته های مثبت را انتخاب کنید.

  • خوبی های موجود در آن

برای این روش نیز  چند ثانیه فرصت دارید. در این باید توانایی آن را کسب کنید که بتوانید خوبی های مورد انتقاد گرفتن را هم ببینید و تنها به جنبه منفی آن توجه نداشته باشید. به طور مثال می توانید با هر نوع انتقاد در این رابطه برای ارتقای کیفیت مهارت های ارتباطی فردی و اجتماعی خود استفاده نمایید.

در این زمان باید تلاش کنید مانع هر نوع واکنش منفی نسبت به فرد منتقد شوید. در نظر داشته باشید که حتی شنیدن برخی انتقاد های خیلی بد نیز می تواند برای شما پله ای برای شروع پسرفت به شمار آید.

  • برقراری آرامش درونی

از دیگر راه های تقویت روحیه انتقاد پذیری آن است که نسبت به حرف های انتقاد کننده از جنبه مثبت نگاه کنید. در صورتی که بتوانید نسبت به حرف های او جبهه نگیرید، آرامش درونی خود را حفظ می نمایید که در نهایت از گرفتن تصمیم های توام با عصبانیت و خشم جلوگیری می کنید.

  • عدم انجام کمک های بیش از حد

در این زمان نکته ای که باید در رابطه با تقویت روحیه انتقاد پذیری در نظر داشته باشید، آن است که حرف های دیگران را بیش از حد مورد تحلیل و بررسی قرار ندهید. در حالتی دیگر سعی کنید که او را بفهمید و نکته ای که در حرف هایش پنهان بود، درک نمایید.

شاید در این شرایط درک کردن فرد انتقاد کننده کار چندان راحتی نباشد اما باید توجه داشت که اون نیز برای بیان حرف هایش از نگرانی های منحصر به خود برخوردار بوده است.

  • تاثیر تشکر

از دیگر روش های تقویت این روحیه، تشکر کردن از فرد انتقاد کننده می باشد. شاید این کار امری سخت و دشوار به نظر آید، اما توجه داشته باشید که روش موثر برای مواجه با آن ها، چشم دوختن به چشمان فرد انتقاد کننده و تشکر از او می باشد.

در بسیاری از شرایط تشکر و قدردانی به این منظور نیست که شما با نظر او موافق می باشید، بلکه نشان دهنده آن می باشد که برای وقت گذاشتن او برای بیان نظراتش سازنده ای نسبت به زندگی اش بسیار شاد و قدردان هستید.

  • اهمیت سوال پرسیدن

در این زمان باید موقعیت ارزیابی بازخورد خود را به گونه ای در نظر بگیرید که در نهایت دید بهتری نسبت به آن داشته باشید. از این رو سوال نپرسید و به دنبال ریشه یابی آن باشید.

  • اصطلاحی به نام انتقام

توجه داشته باشید که انتقاد اصلا به معنی توهین به شخص مقابل تلقی نمی شود. در برخی از مواقع این می تواند بهترین دوست شما باشد که تنها به دلیل خیر خواهی حرف هایی می گوید.  از این رو عدم انتقام جویی از مهم ترین راهکارها برای تقویت روحیه انتقاد پذیری به شمار می آید.

همچنین انتقاد سازنده را می توان چنین معرفی کرد که تنها راه تبدیل ضعف ها به نقاط قوت به شمار می آید. توجه داشته باشید که اگر موقعیت دفاعی به خود بگیرید و نسبت به قبول چیزها مقاومت کنید، به مرور زمان تبدیل شدن به فردی موفق را تجربه نمی کنید. در نظر داشته باشید که انتقاد کردن هم به اندازه انتقاد شنیدن امری ساده نیست، اما به طور کلی بیشتر به نفع شماست که به آن ها گوش دهید و روشی برای موفقیت خود در نظر بگیرید.

  • اطلاع از نظر دیگران

در برخی از مواقع  انتقاد را می توان چنین در نظر گرفت که به دلیل دشمنی یا اختلاف سلیقه در میان افراد باشد. گفتنی است که در چنین شرایطی دیگر احتیاجی نیست که در روال کار و زندگی خود تغییری ایجاد کنید. در این شرایط پیشنهاد می کنیم که درباره نظر دیگران بیشتر پرس و جو کنید. در صورتی که افراد زیادی این نظر را تایید می کنند، شاید خوب باشد که درباره رفتار های خود بیشتر دقت کنید.

  • عدم بازخورد های خیلی سریع

در این روش باید آموزش ببینید که با به وجود آمدن هرگونه انتقاد، نباید هیچ کاری انجام دهید، این بدان معنی است که نیازی به بازخورد داشتن این موضوع نیست. در ابتدا اجازه دهید که مغزتان موقعیت را بررسی کرده و سپس به خود یادآور شوید که نباید چیزی مانع حالت بد و ناامیدی در شما گردد. از این رو به خود گوشزد کنید که نباید چیزی باعث از بین رفتن آرامش شما گردد.

نکات پایانی

در پایان نیز در نظر گرفتن نکات و سوالات متداولی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، به شرح زیر می باشد.

  • نحوه واکنش به فردی که انتقاد کرده است

شاید این موضوع برایتان سخت و دشوار به نظر بیاید، اینکه طرف مقابل با چه نوع لحنی با شما صحبت کرده است شاید شرایط را پیچیده کند. کاری که در این شرایط باید انجام دهید، آن است که آرامش خود را حفظ کنید و با حالتی دوستانه مشکل را برطرف کنید.

همانطور که در بالا گفته شده نیز بعد از پایان یافتن گفتگو از او تشکر نمایید و از بابت وقتی که برای شما اختصاص داده است، قدردانی کنید.


  • روش های کنترل واکنش های منفی به چه صورت است ؟

از اساسی ترین اصولی که باید در نظر داشته باشید، آن است که بعد از پایان یافتن گفتگو ها در طی ۲۰ الی۳۰ دقیقه خود را از آن فضا دور کنید و حتی ذهن خود را به چیز دیگری معطوف کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد