hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ادامه موج ششم کرونا تا شب عید /تنها ۳۳درصد اصفهانی ها دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند

ادامه موج ششم کرونا تا شب عید /تنها ۳۳درصد اصفهانی ها دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند

بار دیگر کرونا باعث شد تا آمار مبتلایان و فوتی‌ها در استان بالا برود. مصادف شدن سویه جدید با حضور شهروندان در بازارها برای خرید شب عید نگرانی‌ها را دو چندان کرده است و این درحالی است که تنها ۳۳ درصد از همشهریان دوز سوم را دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کرونا به ویروس پرچالشی در سراسر جهان تبدیل شده و در مدت دو ساله، جهش‌های سنگینی چون آلفا، بتا، گاما،لامبدا و دلتا قربانیان بسیاری داشته است. در حال حاضر امیکرون به عنوان آخرین سویه نگران‌کننده کرونا به مهم‌ترین و شایع‌ترین سویه در بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

با وجود اینکه در ابتدای زمستان گفته می‌شود در صورت استفاده از ماسک می‌توان سویه جدید کرونا را به راحتی طی کرد، ولی عادی انگاری‌ها باعث شد تا رنگ آبی شهرها قرمز شود.

در این بین عدم مراجعه بسیاری از شهروندان برای تزریق دوز سوم واکسیناسیون هم به گفته برخی کارشناسان مزید بر علت شده است. با تزریق دو دوز مقاومت بدن به اندازه‌ای که بتواند در برابر سوش جدید مقاوم باشد، نمی‌رسد و با تزریق دوز سوم، سطح ایمنی بدن برای مقابله با سوش جدید افزایش می‌یابد.

این بار امیکرون بیشتر سراغ افرادی می‌رود که یا واکسیناسیون را تکمیل نکردند و یا در گروه‌های هدف واکسیناسیون نبودند که از جمع این گروه‌ها، افراد زیر 20 سال و به خصوص بیشتر کودکان آسیب دیدند.

با وجود قرمز شدن بیشتر شهرهای استان، هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشت محدودیت‌های رفت‌و‌آمد تصمیمی نگرفته است.  تمدید تعطیلی مهدهای کودک و دورکاری مادران شاغل در دستگاه‌های اجرایی، اختیار مجدد به ستادهای کرونای استانی برای تصمیم‌گیری در مورد آموزشگاه‌های عالی و مدارس هر منطقه از جمله آخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده است.

بسیاری از ما این روزها از رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌ایم و ماسک را کمتر استفاده می‌کنیم اما با تمام این تفاسیر سرعت سرایت امیکرون تنها 15 ثانیه است. میزان رعایت پروتکل‌ها در اصفهان هم با وجود رنگ‌بندی قرمز  کرونایی ، به  50 درصد رسیده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند شادی‌های نوروز 1401 را از راه نرسیده دور کند.

کمی بیشتر از یک سوم هم استانی‌ها دز سوم دریافت کردند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش ضریب ایمنی دوز سوم واکسن اظهار داشت: آن چیزی که در مجامع علمی در خصوص امیکرون، سطح ایمنی و مقاومت گفته شده این است که کسانی که یک دوز و یا دو دوز واکسن دریافت می‌کنند، در بهترین حالت بین 25 تا 30درصد مقاومت در برابر امکیرون در بدنشان ایجاد می‌شود.

پژمان عقدک ادامه داد: در مورد دلتا بعد از دو هفته تزریق واکسن ایمنی بالاتر از 80 درصد در برابر دلتا ایجاد می‌شد. به گفته کارشناسان، امیکرون کمی واکسن گریز بوده وتوصیه به تزریق دوز سوم تزریق می‌شود. با تزریق دوز سوم و گذشت دو هفته تا 80 درصد ایمنی ایجاد می‌شود.

وی افزود: تاکنون در استان اصفهان 33 درصد، دوز سوم را دریافت کردند که عدد بسیار پایینی است. جمعیتی حدود 500 تا600 هزار نفر اصلا واکسن دریافت نکردند. در استان اصفهان  85.5 درصد دوز اول و5 .75 درصد دوز دوم را دریافت کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به دلیل شایعات مختلف در فضای مجازی مانند فوت بعد از دو سال، ناباروری و.. افراد برای تزریق واکسن اقدام نمی‌کنند. این موضوع در کشورهای خاورمیانه و کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد، اما در کشور ما عدد 6 تا 7، میلیون نفر عدد بالایی است. این موضوع باعث می‌شود سویه‌های جدید کرونا، فرصتی برای تسری پیدا کند.

وی در خصوص گرفتاری کودکان به کرونا بیان کرد: در سویه‌های قبل نیز موارد ابتلا کودکان را داشتیم، اما به این میزان شیوع نداشت. در سویه امیکرون احتمال ابتلا کودکان و نوجوانان زیادتر شد. البته کمتر از 20 درصد مراجعات سرپایی ما کودکان هستند و در بستری حدود 7درصد است؛ اما نسبت به سویه‌های قبلی و نسبت به جمعیت استان عدد بزرگ‌تری است.

عقدک با اشاره به آمار مرگ و میر در کودکان تصریح کرد: در بهمن ماه که وارد پیک ششم شدیم، 277 نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که این نسبت در کودکان حدود 2 تا 2.5 درصد بوده که بیشتر دچار بیماری‌های قلبی، بیماری‌های سرطانی و مادرزادی بودند. خانواده‌ها باید دقت نظر داشته باشند که اگر کودکان دچار تب طولانی مدت، ضعف عمومی و علائم گوارشی شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.



وی در خصوص پیش‌بینی موج ششم و زمان خروج از آن گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های متعددی که شده اغلب خبر از رسیدن به پیک این موج تا یک الی دو هفته آینده در هفته دوم اسفندماه می‌دهد، گرچه رویه ویروس را نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد. اما اینکه تا چه مدت ثابت بماند و سپس با چه شیبی پایین بیاید، اما و اگرهایی است که ممکن است تا شب عید ادامه داشته باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد محدودیت رفت‌وآمدها در نزدیکی شب عید و روزهای پایانی سال بیان کرد: اینکه کل صنوف تعطیل شود و یا آمد و شدهای بین استانی محدود شود، چنین اتفاقی نمی‌افتد. اما به صورت هوشمند با کسانی که رعایت حداکثری را نمی‌کنند، برخورد صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در بازار اگر فردی واکسن تزریق نکند و دستورالعمل‌ها را رعایت نکند، احتمال تعطیلی همان کسبه وجود دارد، اما اینکه کل بازار تعطیل شود، مد نظر نیست. در مورد مدارس و آموزش عالی و دانشگاه‌ها و کارکنان دولت نیز نگاه هوشمندسازی و به هم منوال پی گرفته خواهد شد.

وی در خصوص کنترل هوشمند تصریح کرد: در سامانه سیب که اطلاعات کامل افراد از لحاظ سلامتی وجود دارد، پیگیری افرادی که واکسن نزده‌اند، وجود دارد ودر اختیار ادارات و سازمان‌ها هم برای کنترل هوشمند قرار گرفته است. اگر افرادی در سازمان‌ها و ادارات هستند که در تعامل با دیگران هستند، از سامانه بررسی و در صورت عدم دریافت واکسن توسط این افراد، برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر حدود 12برند واکسن در اختیار داریم

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تنوع وجود واکسن در کشور اظهار داشت: ما در حال حاضر حدود 12برند واکسن در اختیار داریم .برای دوز سوم، افراد براساس دوز یک و دو انواع واکسن فراهم است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رضا فدایی در خصوص مدت زمان واکسیناسیون افراد مبتلا پس از بهبودی افزود: توصیه وزارت بهداشت این است که افراد مبتلا با گذشت یک ماه پس از بهبودی، واکسن نوبت بعدی خود را دریافت کنند.

وی با توصیه برای کوتاه شدن چرخه و سیکل موج ششم بیان کرد: توصیه اول رعایت بهداشت فردی یعنی استفاده از ماسک در فضای خارج از منزل به ویژه در فضای بسته است. حتی الامکان در فضاهای سربسته و شلوغ غیر ضروری حضور پیدا نکنند. شستن و ضد عفونی مکرر دست‌ها و تکمیل واکسیناسیون بسیار کمک کننده است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: به محض بروز علائم در افراد، باید خود را در منزل قرنطینه و از حضور در محل کار و سایر اماکن خودداری کند و تا زمان وجود علائم در محل کار حاضر نشوند چون این ویروس سرایت به شدت بالایی دارد. با استفاده از این تدابیر امیدواریم دوره این موج کوتاه و هرچه زودتر از آن خارج شویم.

فدایی با اشاره به گزارش مردم در صورت برخورد با موارد عدم رعایت دستورالعمل‌ها و یا حضور افراد با علائم بیماری در محل کار و برای برخورد جدی حوزه معاونت بهداشت تصریح کرد: شهروندان با شماره‌گیری سامانه 190  مشکل را مطرح و همکاران کد رهگیری برای پیگیری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. روزانه گزارش‌هایی از مجموعه‌های مختلف می‌شود که با مدیریت آن‌ها تماس و اخطار می‌دهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد