hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تاراج منابع ملی فارس توسط سودجویان/ حدود ۵ هزار تن چوب قاچاق در استان توقیف و ضبط شد

تاراج منابع ملی فارس توسط سودجویان/ حدود ۵ هزار تن چوب قاچاق در استان توقیف و ضبط شد

براساس آمار در ۱۱ ماهه امسال در این استان ۴ هزار و ۸۷۰ تن چوب قاچاق و بدون مجوز حمل، ۳۱ هزار و ۷۴۹ کیلوگرم زغال و ۳۵۱ دستگاه خودرو توقیف و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به فرموده رهبر معظم انقلاب " گسترش پدیده قاچاق و تاثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی که می‌تواند در این امر دخیل باشند واجب است سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند".

جنگل، فضای سبز و پوشش گیاهی نقش مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارند و امروزه جنگل‌ها یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می‌شوند و حفاظت یا تخریب آن‌ها به طور مستقیم با پیشرفت یا عدم پیشرفت جوامع بستگی دارد.  

در فصول مختلف سال در واقع اواخر پاییز و زمستان اوج زمان قاچاق چوب است. قطع درختان اعم از بومی و جنگلی، به تاراج بردن منابع ملی محسوب می‌شود و از جهات مختلف، تبعات منفی جبران‌ناپذیر زیست محیطی زیادی در پی خواهد داشت.  

متاسفانه علی‌رغم آموزش‌های گسترده در حوزه جوامع محلی، در سال‌های گذشته روند تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها توسط افرادی ناشناس و سودجو سیر صعودی به خود گرفته و این منبع غنی و ثروت طبیعی که به نسل‌های آینده نیز تعلق دارد در حال نابودی است.

عدم اشتغال حتی اگر نیاز مالی و فقر و عمومی را در نظر نگیریم و گاه جهت رفع بیکاری و ماجراجویی افراد سودجو اقدام و قطع غیرقانونی و غیرمجاز چوب می‌کنند. از  بین رفتن منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی افزایش آلودگی هوا، وقوع سیل، لغزش زمین، گرد و غبار، صدمه به اقتصاد ملی و اشتغال مولد، از بین رفتن گونه‌های بومی و ارزشمند گیاهی، جانوری و کاهش تنوع زیستی از مضرات قاچاق چوب است.

گاه بیکاری و فقر، نبود منابع کافی، مقررات سختگیرانه واردات چوب، انگیزه قطع درختان جنگل را ایجاد می‌کند، زیرا واردات برای تولید کنندگان به صرفه نیست. همچنین قیمت بالای چوب در کشور مخربان جنگل‌ها را به برداشت غیرمجاز چوب ترغیب می‌کند، وجود مناطق با داشتن جاده‌های فرعی فراوان، حفاظت از این عرصه‌ها را مشکل کرده و به سوء استفاده کنندگان فرصت خط اقدام دهی می‌دهد و انگیزه‌های قاچاق چوب را شامل می‌شود.

تشکیل 342 پرونده قاچاق چوب از ابتدای سال

عبدالحسن صمدنژاد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در 11 ماهه امسال در این استان 4 هزار و 870 تن چوب قاچاق و بدون مجوز حمل، 31 هزار و 749 کیلوگرم زغال و 351 دستگاه خودرو توقیف و ضبط شده است.

 صمدنژاد با اشاره به تشکیل 342 پرونده قاچاق چوب و توقیف 166 دستگاه و دستگیری 94 نفر در این بازه زمانی عنوان کرد: یگان حفاظت از اراضی ملی با گشت شبانه روزی هر گونه سوء استفاده‌ای را رصد کرده و با هماهنگی قوه قضا و نیروی انتظامی در اسرع وقت اعمال قانون می‌کند.

وی ادامه داد: اخیرا نیز دو نفر از عاملان و متخلفان قطع درختان جنگلی در منطقه کهمره سرخی شیراز به وسیله یگان حفاظت دستگیر شدند که در این رابطه علاوه بر تشکیل بیش از پنج پرونده قضایی، 52 کوره زغالی در این منطقه نیز امحاء شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس خاطر نشان کرد: حفظ و حراست از اراضی ملی فارس جز با همکاری ساکنان محلی و همیاران طبیعت امکان پذیر نیست و از مردم ساکن در حوزه‌ها درخواست کرد تا هر سوء استفاده در این زمینه را به تلفن 1504 اطلاع رسانی کنند.

مهران نامداری مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر استان فارس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: در سال‌های اخیر با توجه به نبود امکانات قابل توجه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، کمبود نیرو و عدم برخورد جدی قضایی در این حوزه شاهد تخریب منابع طبیعی، قطع گسترده درختان و سیر صعودی این اقدامات مخربانه در مناطق کوهمره سرخی و سیاخ دارنگون هستیم.

وی گفت: در کنار اقدامات دستگاه‌های مسئول، سازمان‌های مردم‌نهاد منطقه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی به کار گرفته اند، اما هنوز هم تخریب پوشش گیاهی در منطقه کهمره ادامه دارد و نیاز است اقدامات اساسی‌تری برای جلوگیری از تخریب این منطقه انجام شود.

این فعال اجتماعی گفت: طبق تحقیقات انجام شده در سال گذشته تقریبا 12 درصد به طور متوسط جنگل‌های این مناطق بعلت آتش سوزی از بین رفته است و در مناطق دشت مثل بنستان 3 درصد و در مناطق کوهستانی مثل ماله گاله 5 درصد بعلت قطع درختان از بین رفته است.

نامداری تصریح کرد: به صورت تقریبی بین 15 تا 20 درصد جنگل کوهمره طی پنج سال اخیر به دلایل مختلف از جمله موضوع قاچاق از بین رفته که واقعا نگران کننده است.

وی تصریح کرد: منطقه بنسون که بین روستای شوراب و وحدت آباد قرار دارد و دشت چوگان به دلیل اینکه پوشش گیاهی متنوع و تجزیه‌ناپذیری دارند متأسفانه تحت غارت عجیبی قرار گرفته‌اند. زیرا زغال‌های خوبی از پوشش گیاهی بنه برداشت می‌شود و حتی چوب درخت بنه نیز با قیمت قابل توجهی به فروش می‌رسد.

نامداری گفت: رشد درخت بنه وقتی بریده می‌شود متوقف می‌شود و  درصد قابل توجهی از منطقه بنسون به دلیل تخریب پوشش گیاهی کاملا از بین رفته است.

وی گفت: سودجویی برخی افراد یکی از مهمترین عوامل بروز این اتفاقات است. تلاش برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از زمین‌های کشاورزی این منطقه و قطع درختان برای تهیه زغال دو عامل اصلی این تخریب‌ها به شمار می‌روند.

نامداری کمبود نیروی منابع طبیعی و محیط زیست را از دیگر عوامل زمینه‌ساز برای بروز این اتفاقات دانست و گفت: البته اداره کل منابع طبیعی نقش پررنگ‌تری در این زمینه دارد که با کمبود نیرو مواجه است و از طرفی، ما نیازمند جدیت بیشتر در مقابله با سودجویان هستیم.

این فعال اجتماعی استان فارس گفت: انتظار است که با عاملان و متخلفان قطع این درختان برخورد جدی و بازدارنده شود، اما به دلیل عدم وجود مقررات بازدارنده، ما شاهد ادامه فعالیت‌های افراد متخلف در این زمینه هستیم.

وی گفت: درختان بنه بیشتر در معرض این تخریب‌ها قرار دارند و آسیب جدی‌تری به آن‌ها وارد می‌شود. زیرا رشد درخت بنه وقتی بریده می‌شود متوقف خواهد شد و در کنار بنه بیش از شصت تا هفتاد نوع گیاه و درختچه می‌روید که از این تخریب‌ها آسیب خواهند دید.

نامداری در رابطه با راهکار‌هایی برای پیشگیری از این تخلفات گفت: با توجه به تحقیقات میدانی گسترده‌ای که طی پنج سال گذشته صورت گرفته است به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از راهکار‌های پیشگیری از این اقدامات مخربانه فرهنگ‌سازی در بین عموم مردم است. اما مقوله فرهنگ‌سازی زمان‌بر است و ممکن است تا زمان اجرایی شدن آن جنگلی باقی نمانده باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات و امکانات به روز به جای نیرو‌های خسته و ناکارآمد منابع طبیعی و محیط زیست یکی از راهکار‌های مهم و اساسی برای جلوگیری از تخریب این جنگل‌هاست.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر استان فارس اظهار داشت: از آنجا که منطقه شوراب یک دشت محسوب می‌شود اگر نیروی کارآمدی در بالای کوه‌های مشرف بر این دشت مستقر شود قطعا می‌توانیم این اتفاقات را بیش از پیش کنترل کنیم. البته این نیرو‌ها باید به صورت نامحسوس به پایش روزانه، هفتگی و ماهیانه از این منطقه بپردازند.



به گزارش تسنیم پدیده قاچاق چوب به هر دلیلی که در جامعه وجود دارد باید جلوی آن گرفته شود چرا که دلالان و قاچاقچیان چوب به دلیل اینکه برخی از چوب‌ها قیمت بالایی دارند به قطع درختان و فروش آنان مشغول می‌شوند، این معضل می‌تواند  به نابودی جنگل‌ها منجر شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد