hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لزوم افزایش مشارکت مردان در واکسیناسیون/ میزان ابتلای مردان به کرونا بیشتر از زنان است

لزوم افزایش مشارکت مردان در واکسیناسیون/ میزان ابتلای مردان به کرونا بیشتر از زنان است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مردان به دلیل اشتغال در خارج از منزل و خود مراقبتی کمتر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، بنابراین با واکسیناسیون حداکثری مردان می‌توان از افزایش این بیماری در جامعه جلوگیری کرد

مهرداد زینلیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم دراصفهان، با اشاره به هفته اول اسفند و نام‌گذاری این هفته به نام هفته سلامت مردان با شعار "مشارکت مردان واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی"، اظهار داشت: مردان بیشتر از زنان در معرض عوامل خطر شغلی یا رفتارهای پرخطر هستند، علاوه بر این مردان از نظر ژنتیکی  بیشتر از زنان در معرض انواع بیماری‌ها قرار داشته و در مقایسه با  آنان مرگ و میر بیشتر و طول عمر کمتری دارند.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در آقایان به طور متوسط 5 تا 6 سال  کمتر از زنان است، گفت: دلیل اصلی این امر به کمبود  فرهنگ سلامت و خود مراقبتی در آقایان برمی‌گردد، ضمن اینکه مواجه آنان با عوامل محیطی بیشتر زنان بوده که سبب قرار گیری مردان در برابر انواع آسیب‌ها می‌شود.

 میزان ابتلای مردان به کرونا به دلیل مواجه بیشتر و خود مراقبتی کمتر؛ بیشتر است

 زینلیان با اشاره به بیماری کرونا، افزود: کرونا یک بیماری واگیردار و عفونی است اما میزان ابتلای مردان به آن به دلیل مواجه بیشتر و خود مراقبتی کمتر، بیشتر از زنان است، آمارها نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مردان به این بیماری مبتلا و بستری شدند و تعداد زیادی نیز به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر توجه بیشتر مردان به ایمن سازی و واکسیناسیون در برابر بیماری کووید 19، گفت:  در حال حاضر میزان واکسیناسیون آقایان نسبت به خانم‌ها 5 تا 6 درصد کمتر است، در حالیکه به علت مواجه آقایان با محیط های پرخطر و حضور بیشتر آنها در جامعه  اهمیت توجه و مشارکت آنان برای واکسیناسیون ضروری است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به پاندمی کرونا در 2 سال اخیر و تاثیر آن در سلامت روان جامعه، خاطرنشان کرد: همه‌گیری کرونا سلامت روان جوامع را تحت تاثیر خود قرار داده است، آقایان نیز از این مساله جدا نبودند اما با توجه به مشکلات شغلی که در این دوران با آن روبرو بودند مانند از دست دادن شغل و کاهش درآمد،  بیشتر سرپرستان خانواده را تحت تاثیر قرار داده موجب آسیب‌های  روحی بیشتری به مردان شده است.

آقایان به علت مراجعه کمتر به مراکز مشاوره بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات روحی هستند

وی ادامه داد: با بهتر شدن شرایط و برداشتن محدویت‌ها این تنش‌ها کمتر شد اما مشکلات اقتصادی همچنان بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است، بنابراین لازم است برای مقابله با این تنش‌ها مهارت‌های مقابله با استرس را در خود پرورش دهیم. در این بین آقایان به علت مراجعه کمتر به مراکز مشاوره بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات روحی هستند بنابراین لازم است تا در این زمینه مهارت‌های لازم برای مقابله با استرس را کسب کنند.

زینلیان با اشاره به چگونگی پیشگیری از کرونا به ویژه سویه جدید ا میکرون، بیان کرد: این ویروس جدید همه‌گیری و سرایت‌پذیری بیشتری دارد، از سیستم ایمنی فرار می‌کند و واکسن گریز است بنابراین توصیه ما این است که افراد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را همانند قبل در دستور کار خود قرار دهند. به ویژه مردان که بیشتر از دیگر افراد خانواده به واسطه شغل خود درگیری محیطی بیشتری دارند برای محافظت از خود و خانواده بیشتر از گذشته  شیوه نامه‌ها را رعایت کرده، با فاصله مطمئن در اجتماعات حاضر شده و سعی کنند کمتر در مراکز شلوغ حضور یابند، از ماسک استفاده کنند و واکسیناسیون خود را نیز کامل کنند.

وی افزود: واکسیناسیون کامل یعنی اینکه سه دوز واکسن را تزریق کرده و دو هفته از تزریق دوز سوم آنها گذشته باشد در این زمان می توانیم بگوییم که فرد ایمنی مناسبی در برابر پیک جدید کرونا پیدا کرده است.

ایران در یکی از چهار کشور برتر در زمینه توجه به سلامت جامعه است

وی با بیان اینکه ایران در یکی از چهار کشور برتر در زمینه توجه به سلامت جامعه است و افزود: در این زمینه برنامه‌های ویژه ای برای سلامت مردان داشته و سال‌ها است که هفته اول اسفند به عنوان هفته ملی سلامت مردان نام گذاری شده و به صورت ویژه برنامه‌های مختلفی برای ارتقا سلامت مردان در نظر گرفته شده است، در این هفته بیشتر مراکز جامع سلامت در دو شیفت صبح و بعدازظهر برنامه غربالگری آقایان انجام می‌شود، ضمن اینکه در کنار این برنامه  تست خطرسنجی افراد میانسال 30 تا 60 ساله را در تمام مراکز جامع سلامت به صورت ویژه و رایگان انجام شده و افراد در این گروه از لحاظ عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر غربالگری می‌شوند و افراد پرخطر تحت مراقبت سلامت قرار می‌گیرند.

حدود 14 درصد آقایان بالای 30 سال به دیابت و 34 درصد مبتلا به بیماری فشارخون بالا هستند

 وی با اشاره به فراوانی بیماری‌های غیر واگیر به ویژه دیابت و بیماری‌های  قلبی و عروقی در جامعه، تصریح کرد:  حدود 14 درصد آقایان بالای 30 سال به دیابت مبتلا هستند و 34 درصد مبتلا به بیماری فشارخون بالا بوده که  حدود 50 درصد آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه غربالگری از ایجاد عوارض بیماری در افراد جلوگیری می‌کند، افزود: با غربالگری بیماری در همان مراحل اولیه شناسایی شده و با مداخلات لازم و اصلاح سبک زندگی سلامتی فرد را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه مناسب، تحرک کافی، و کاهش اضافه وزن و جلوگیری از عوامل خطر مانند دخانیات بوده که زمینه ساز بروز بیماری های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان بوده که در مردان فراوانی بیشتری نسبت به خانم ها دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم آقایان با مراجعه به مراکز جامع سلامت محل زندگی خود نسبت به غربالگری اقدام کنند و اگر در معرض بیماری قرار دارند با همراهی مراقبان سلامت با اصلاح شیوه زندگی سلامتی را به خود و خانواده بازگردانند.



زینلیان با بیان اینکه آقایان ستون خانواده و سرپرست خانواده‌ هستند، خاطرنشان کرد: اگر در سلامتی یک مرد به عنوان ستون خانواده مشکلی ایجاد شود روی سلامت تمام خانواده تاثیر گذاشته و حتی یک خانواده را متلاشی می‌کند، بنابراین مردان با توجه به سلامتی خود محبت اصلی که همان سلامتی است را به خود و خانواده هدیه دهند و سلامت روان همسر و فرزندان را تامین کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد